Markiewong [...] sinds corona lijken ze te accepteren dat er voorlopig geen groei in bezoekers zit en proberen ze het park weg te zetten als een soort van 'boutiquepark'.
Ik geloof inderdaad dat dit precies de strategie is die Phantasialand zichzelf aangemeten heeft. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de prijs per kaartje, per hotelovernachting, per maaltijd en per beleving omhoog kan. 'n Interessante test case voor heel pretparkland - het zou mij niet verbazen als andere parken die vanwege ruimtegebrek of milieu-eisen tegen de grenzen van hun capaciteit lopen nieuwsgierig richting Brühl kijken.
Dat wil wat mij betreft overigens niet zeggen dat er geen plaats is voor een dark ride. Immers, met de typisch brede doelgroep van 'n dark ride komt er voor zowat elke bezoeker een attractie in het aanbod bij, hetgeen de aantrekking van het park als geheel alleen maar doet stijgen. Bovendien heeft een park dat zo stevig inzet op thema nood aan leven in de toch wat levenloze werelden die de laatste jaren verschenen. Tot slot vind ik geheel en al persoonlijk dat het park 't aan haar Gondelbahnverleden verplicht is om een verzameling blitse animatronics te huisvesten. Laten we hopen dat met de nieuwe wind op de ontwerpafdeling - hoe droevig de reden ook - de kijk op de waarde van animatronics wat rooskleuriger wordt dan in de voorbije jaren.
Geister Rikscha en Hollywood Tour/Crazy Bats lijken de aangewezen slachtoffers voor een nieuw project. Hoewel beide locaties met hun eigen beperkingen gepaard gaan, is in het verleden wel gebleken dat Phantasialand restricties gelukkig vooral ziet als een uitdaging om tot grote hoogten te komen. Ik kan niet wachten.