Coasterfrenzy Sterker nog: Juist in de amerikaanse markt zijn die interactieve darkrides een tijdje booming geweest omdat die wél een succes zijn. Zelfs Six Flags heeft daar een rijtje weten neer te zetten waarvan je van een best hoog niveau kunt spreken.
Dark rides zijn gewoon extreem duur geworden als je het echt goed wilt doen. Voor de meeste parken is een middelmatige dark ride nog te doen, maar om iets bijzonders of indrukwekkends te doen is het budget gewoon écht dusdanig groot geworden dat het voor veel parken gewoon niet rendabel te krijgen is.
Symbolica, waar op dit forum toch genoeg commentaar op gegeven wordt, was (gecorrigeerd voor inflatie) 44 miljoen euro en bevat niet zoveel animatronics.
Ik begrijp dat veel parken dus eerder kiezen om iets anders te doen dan een dark ride... ofwel krijg je een ride waar veel gebruik wordt gemaakt van schermen of eentje waar er geen echte diepte in de scenes zit (bv. Arthur in EP, waar veel scenes niet meer zijn dan een figuur voor wat behangpapier).
Als Phantasialand een darkride wilt neerzetten dat meekan met de rest van het park, is dat gewoon echt exhorbitant duur en zal het vermoedelijk ook vrij onderhoudsintensief zijn.
StefanV Ik denk dat een groot probleem rondom de vraag waarom er nog geen nieuwe attractie plek bekend is in het park, in dit artikel wordt benoemd.
Op een bepaald moment zijn de plekken waar je kan op uitbreiden ook wel op. Er zijn nu nog wel enkele plekken in het park waar ze aan de slag kunnen, maar ik kan mij inbeelden dat de "makkelijkste" plekken ondertussen ook wel al aan de beurt gekomen zijn en de overige gebieden allen wel een reden zullen hebben waarom ze er niet direct mee aan de slag kunnen: de Hollywood Tour is weg, maar de rest van het (vrij enorme) gebouw is wel nog in gebruik...
China kunnen ze ook mee aan de slag, maar de ligging ervan is ook niet evident om er een grote bouwput van te maken met een (prachtig) hotel en restaurant waarvan ik denk dat ze ze niet snel weg zullen doen... en qua bouwweg/toegang is er wel een doorgang aan het Silverado Theater, maar het zal sowieso tricky zijn om daar echt werken te doen (maar ik denk eerder dat Phantasialand zoiets als een uitdaging ziet).
De "makkelijke" plekken zijn ondertussen dus wel aan de beurt geweest. Dat Eric Daman ondertussen overleden is zal ook wel een grote rol gespeeld hebben, want zo'n talent vervang je niet zomaar, maar met de beperkte hoeveelheid uitbreidingsmogelijkheden op dit moment denk ik eerder dat ze gewoon zo lang mogelijk op Rookburgh gaan proberen teren voor ze aan een nieuwe uitbreiding beginnen, corona gaat daar niet echt mee geholpen hebben.
Meelworm Natuurlijk zal de omzet wel zijn gestegen, maar ondanks de grote investeringen heeft dit nauwelijks invloed gehad op de bezoekersaantallen.
Nu dat ze gestopt zijn met abonnementen is het eigenlijk zeer indrukwekkend dat hun bezoekersaantallen zelfs nog wat gestegen is. Elk van die bezoekers heeft een ticket gekocht waardoor hun inkomsten best hoog gelegen zullen hebben - indien die informatie klopt, natuurlijk. Niet iedereen heeft een ticket aan volle pot betaald, natuurlijk, maar ik vermoed dat hun inkomsten per bezoeker een pak hoger zullen liggen dan voor corona...
Coasterfrenzy Je vergeet Crazy Bats. Dat is - zonder VR - toch ook wel een behoorlijk toegankelijke baan.
Die had ik inderdaad vergeten, maar het is dan ook verre van een uitblinker 😇