QDude24 Hij gaf aan dat oude vekoma’s minder comfort bieden wat absoluut niet het geval is bij de Python. Welke je leuker vind is volgens mij altijd nog persoonlijk. Ik vind die baantjes altijd overhyped omdat ze de naam schwarzkopf dragen. Maar zoals ik al zei dat is persoonlijk en geen discussie waard.

Joris Ik heb hem inderdaad nog niet gedaan na de retrack en voor mij hoeft dat ook helemaal niet.
Want deze baan heeft mij nooit iets gedaan, zelfs 20 jaar geleden al niet. Terwijl deze baan toe al wel die retrack kon gebruiken. Maar nu zou je deze baan gewoon vervangen door iets moderns.

"Leuk" dat de Efteling daar dan wel geld aan uit wil geven aan zo'n retrack, maar aan een echte capaciteit vretende moderne coaster niet

The_Bullgod "Leuk" dat de Efteling daar dan wel geld aan uit wil geven aan zo'n retrack, maar aan een echte capaciteit vretende moderne coaster niet

Dat valt toch wel mee. Baron heeft volgens rcdb de minste capaciteit met 1000 personen per uur. De rest zit rond of boven de 1500. Daar lijkt me niks mis mee.

Attractie met de meeste capaciteit voor mijn gevoel Vogelrok, alleen die wachtrij buiten moeten ze iets doen

Was het juist niet de bedoeling van de circuscoaster dat het een hoge capaciteit zou hebben? rond de 1800 als ik het artikel goed heb onthouden. De Efteling wil volgens hun plannen doorgroeien naar de 7 miljoen dus ze weten ook wel dat er meer moet komen met een redelijke capaciteit dus ik verwacht ook wel met sowieso uitbreidingen aan de oostkant dat die wel een redelijk aantal mensen zal aankunnen.

De bedoeling van Circus Balance was dat het een lange achtbaan met top capaciteit had, volgens mij 2000+ per uur. Dus denk dat ze dit wel in het plan hebben.

The_Bullgod "Leuk" dat de Efteling daar dan wel geld aan uit wil geven aan zo'n retrack, maar aan een echte capaciteit vretende moderne coaster niet

Hoe kom je hierbij? De verwachting is juist dat Circus Balance of haar vervanger dat juist wel is.

The_Bullgod Maar wel capaciteit vretende darkrides en flatrides bouwt ( Symbolica Danse Macabre). Voor grote achtbanen hoef je nou eenmaal niet naar Kaatsheuvel te rijden. Verder is de Python nog steeds een ideaal instapmodel voor jonge tieners die voor het eerst over de kop gaan. Dat je je oordeel velt over de Python terwijl je er na de re-track niet ingezeten hebt zeg dan ook weer genoeg😉 De Python is een icoon in de pretparkwereld en daar gaat de Efteling ( terecht) goed mee om. Die grote achtbaan gaat echt nog wel komen in de toekomst.

Arathonk Hoe kom je hierbij? De verwachting is juist dat Circus Balance of haar vervanger dat juist wel is.

Maar dat duurt nog wel even voordat die baan opent. Terwijl ze juist nu al wel die extra capaciteit kunnen gebruiken.

The_Bullgod Dance Macabre gaat volgend jaar open. Niet alleen achtbanen eten capaciteit he🫣

R013 Maar wel capaciteit vretende darkrides en flatrides bouwt ( Symbolica Danse Macabre)

Ik kan me nog goed herinneren dat Symbolica tijdens de bouw juist bekritiseerd werd om zijn lage capaciteit. Zeker omdat de theoretisch capaciteit in praktijk onhaalbaar bleek en er dus nóg minder mensen per uur inkonden. En we moeten met Danse Macabre ook maar meemaken of die theoretische capaciteit echt haalbaar is, 5 minuten voor een redelijke rit plus in- en uitstappen is echt krap.

De echte capaciteitsvreters van het park zijn Fata Morgana, Droomvlucht en Carnaval Festival.

pretparkgekkie05-10 Maar waar kan de efteling de capaciteit nog.verbeteren.?

Zo’n log flume als Chiapas in Phantasialand is echt een capaciteitsmonster. Met boten zoals de variant in Familypark kan dat type attractie makkelijk 2000 personen/uur verwerken. Niet alleen vullen ze dan een gat in het aanbod, maar ze verhogen de capaciteit van het park ook immens.

Quefox_ Dan nog staat het als een paal boven water dat Symbolica enorm veel mensen van de paden af houdt , dit zal ook het geval zijn voor Danse Macabre. Achtbanen hebben theoretisch ook een veel hogere capaciteit dan vaak gehaald word.

De laatste drie die je aanhaalt kunnen inderdaad enorm veel personen verwerken.

Sinds de retrack vind ik dat de Python zijn iconenststus ook wel kwijt is. De nostalgische track is weg en verder is het qua baan weinig bijzonders. 'De Baron ' heeft de functie van klassieker met verve overgenomen. Niet de echt een instap inversiebaan, maar ze hadden voor de Python beter een waardige vervanger kunnen zetten

Ik hoor gasten - en dan vooral kleinere kinderen - ook vaak zeggen dat ze Joris en de Draak of Vogelrok 'enger' of spannender vinden dan de Python. Tuurlijk, het is de eerste keer over de kop voor de meesten, maar er zijn ook genoeg andere instapbanen in het park te vinden.

• R013 heeft hierop gereageerd.

BlueSpirit Ik heb meerdere neefjes/nichtjes van 10-12 jaar en die stappen allemaal in Joris en de Vogelrok maar vinden de Python nog net te veel van het goede. Om nog maar te zwijgen over de Baron.

Om nog wat olie op het vuur te gooien; het is niet voor niks dat zelfs Legoland Deutschland heeft geinvesteerd in Baby's first inversions; kinderen durven steeds meer. Natuurlijk zullen er altijd kinderen en zelfs volwassenen blijven die het niet durven, maar ik durf te wedden dat, als het gemeten zou zijn, je ziet dat kinderen in steeds heftigere attracties durven.

Hoe komt dit? Simpel; het feit dat het aanbod er is. Pakweg 15 jaar geleden al waren er minder parken met een echt 'moderne heftige achtbaan' (of flatride). Als het aanbod er niet is, zal iets als de Python of een Balagos idd worden gezien als 'wooow, das heftig'. Maar deze banen zijn ingehaald door de tijd, waardoor het 'wooow' gehalte verminderd of bij sommige banen juist verdwijnt.

Terug naar de Python; echt een icoon en/of uniek is het niet perse te noemen. De baan was een clone van een door Arrow gemaakte layout, en is daarna nog een paar keer exact hetzelfde gebouwd. Voor het Spookslot heb ik meer argumenten dat het een icoon was, maarja, die werd dan weer niet herbouwd.

R013 Voor grote achtbanen hoef je nou eenmaal niet naar Kaatsheuvel te rijden.

Maar Truus uit Delft en Barry uit Breda gaan wél naar de Efteling voor de achtbanen. Dit zie je ook terug in de wachttijden. Het is dan ook diep triest dat de Efteling geen enkele grotere achtbaan heeft die voldoet aan de wens van de gemiddelde gast (en dus niet de abonnementhouder die dan maar Symbolica via de Single Riders Line gaat kwanten omdat de achtbanen het te druk hebben).

En waar ze kunnen verbeteren qua capaciteit bij de huidige achbanen?!

• Baron 1898: Load/unload kan veel sneller en efficiënter. Wat is het nut van 3 treinen als ze vaak alle 3 achter elkaar in de remmen/staion staan? Waarom hebben ze hier nog steeds geen apart uitstapstation, wat de capaciteit enorm omhoog gaat krikken? Is die paar duizende euro besparen zoveel belangrijker dan een positievere gastervaring? (en de gast die positiever is, geeft meer geld uit = meer inkomsten).
              • Vogel Rok: tijdens mijn laatste 2 bezoekjes heb ik bij 4 ritjes met 3 treinen telkens in de remmen bij de remise staan wachten tot de andere twee treinen door konden rijden in het station.
              • JedD: Moet ik dit nog uitleggen? De meest trage operations van een racer-achtbaan in west-europa gaan naar deze baan. Tijdens mijn vorige ritje heb ik 5 minuten in de brandende zon gestaan op de remmen voor de volgende set treinen uit het station reden. Het is onverklaarbaar slecht dat de Efteling niet wilt investeren in de ombouw van de treinen naar het beugelsysteem van Wodan, waardoor de riempjes niet meer nodig zijn.

msnguy Vogel rok heeft naar mijn mening de beste capaciteit van de achtbanen, en sommige andere attracties, het loopt in de wachtrij altijd door, maar een eerder uitstapstation mag er inderdaad wel wezen, net zoals bij andere achtbanen en attracties

En unloading station bij Baron zie ik niet zo snel voor me in de beschikbare ruimte. Daarnaast heb ik het idee dat deze al redelijk goed doorloopt tegenwoordig. Zodra je de deur van de 2e voorshow doorloopt, zijn de stoelen al leeg, dus kun je gelijk zitten. Het controleren gaat ook redelijk snel, dus vaak zit je hier niet onnodig te wachten. Dat je stilstaat op de remmen komt denk ik eerder doordat de baan gewoon net te klein is voor een soepele doorloop bij 3 treinen.

Bij Vogelrok zou ik inderdaad wel een unloading station voor me zien. Die ruimte is er genoeg en dit zal de proces daar nog sneller maken. Zoveel aanpassingen voor de veiligheid zou je dan ook niet hoeven doen. Enkel een hekje bouwen tussen het looppad van de operator bij het instap gedeelte en de uitgang.

JedD heb ik ook nooit begrepen waarom dit zo sloom werkt. Zolang ik me al kan herinneren gaat dit proces té langzaam. Zelf de verbeteringen met het seaten etc. helpen niet mee. Weet iemand waarom de treinen niet eerder vrijgegeven kunnen worden?