The_Bullgod Dance Macabre gaat volgend jaar open. Niet alleen achtbanen eten capaciteit he🫣

R013 Maar wel capaciteit vretende darkrides en flatrides bouwt ( Symbolica Danse Macabre)

Ik kan me nog goed herinneren dat Symbolica tijdens de bouw juist bekritiseerd werd om zijn lage capaciteit. Zeker omdat de theoretisch capaciteit in praktijk onhaalbaar bleek en er dus nóg minder mensen per uur inkonden. En we moeten met Danse Macabre ook maar meemaken of die theoretische capaciteit echt haalbaar is, 5 minuten voor een redelijke rit plus in- en uitstappen is echt krap.

De echte capaciteitsvreters van het park zijn Fata Morgana, Droomvlucht en Carnaval Festival.

pretparkgekkie05-10 Maar waar kan de efteling de capaciteit nog.verbeteren.?

Zo’n log flume als Chiapas in Phantasialand is echt een capaciteitsmonster. Met boten zoals de variant in Familypark kan dat type attractie makkelijk 2000 personen/uur verwerken. Niet alleen vullen ze dan een gat in het aanbod, maar ze verhogen de capaciteit van het park ook immens.

    Quefox_ Dan nog staat het als een paal boven water dat Symbolica enorm veel mensen van de paden af houdt , dit zal ook het geval zijn voor Danse Macabre. Achtbanen hebben theoretisch ook een veel hogere capaciteit dan vaak gehaald word.

    De laatste drie die je aanhaalt kunnen inderdaad enorm veel personen verwerken.

    Sinds de retrack vind ik dat de Python zijn iconenststus ook wel kwijt is. De nostalgische track is weg en verder is het qua baan weinig bijzonders. 'De Baron ' heeft de functie van klassieker met verve overgenomen. Niet de echt een instap inversiebaan, maar ze hadden voor de Python beter een waardige vervanger kunnen zetten

    Ik hoor gasten - en dan vooral kleinere kinderen - ook vaak zeggen dat ze Joris en de Draak of Vogelrok 'enger' of spannender vinden dan de Python. Tuurlijk, het is de eerste keer over de kop voor de meesten, maar er zijn ook genoeg andere instapbanen in het park te vinden.

    • R013 heeft hierop gereageerd.

      BlueSpirit Ik heb meerdere neefjes/nichtjes van 10-12 jaar en die stappen allemaal in Joris en de Vogelrok maar vinden de Python nog net te veel van het goede. Om nog maar te zwijgen over de Baron.

      Om nog wat olie op het vuur te gooien; het is niet voor niks dat zelfs Legoland Deutschland heeft geinvesteerd in Baby's first inversions; kinderen durven steeds meer. Natuurlijk zullen er altijd kinderen en zelfs volwassenen blijven die het niet durven, maar ik durf te wedden dat, als het gemeten zou zijn, je ziet dat kinderen in steeds heftigere attracties durven.

      Hoe komt dit? Simpel; het feit dat het aanbod er is. Pakweg 15 jaar geleden al waren er minder parken met een echt 'moderne heftige achtbaan' (of flatride). Als het aanbod er niet is, zal iets als de Python of een Balagos idd worden gezien als 'wooow, das heftig'. Maar deze banen zijn ingehaald door de tijd, waardoor het 'wooow' gehalte verminderd of bij sommige banen juist verdwijnt.

      Terug naar de Python; echt een icoon en/of uniek is het niet perse te noemen. De baan was een clone van een door Arrow gemaakte layout, en is daarna nog een paar keer exact hetzelfde gebouwd. Voor het Spookslot heb ik meer argumenten dat het een icoon was, maarja, die werd dan weer niet herbouwd.

      R013 Voor grote achtbanen hoef je nou eenmaal niet naar Kaatsheuvel te rijden.

      Maar Truus uit Delft en Barry uit Breda gaan wél naar de Efteling voor de achtbanen. Dit zie je ook terug in de wachttijden. Het is dan ook diep triest dat de Efteling geen enkele grotere achtbaan heeft die voldoet aan de wens van de gemiddelde gast (en dus niet de abonnementhouder die dan maar Symbolica via de Single Riders Line gaat kwanten omdat de achtbanen het te druk hebben).

      En waar ze kunnen verbeteren qua capaciteit bij de huidige achbanen?!

      • Baron 1898: Load/unload kan veel sneller en efficiënter. Wat is het nut van 3 treinen als ze vaak alle 3 achter elkaar in de remmen/staion staan? Waarom hebben ze hier nog steeds geen apart uitstapstation, wat de capaciteit enorm omhoog gaat krikken? Is die paar duizende euro besparen zoveel belangrijker dan een positievere gastervaring? (en de gast die positiever is, geeft meer geld uit = meer inkomsten).
      • Vogel Rok: tijdens mijn laatste 2 bezoekjes heb ik bij 4 ritjes met 3 treinen telkens in de remmen bij de remise staan wachten tot de andere twee treinen door konden rijden in het station.
      • JedD: Moet ik dit nog uitleggen? De meest trage operations van een racer-achtbaan in west-europa gaan naar deze baan. Tijdens mijn vorige ritje heb ik 5 minuten in de brandende zon gestaan op de remmen voor de volgende set treinen uit het station reden. Het is onverklaarbaar slecht dat de Efteling niet wilt investeren in de ombouw van de treinen naar het beugelsysteem van Wodan, waardoor de riempjes niet meer nodig zijn.

        msnguy Vogel rok heeft naar mijn mening de beste capaciteit van de achtbanen, en sommige andere attracties, het loopt in de wachtrij altijd door, maar een eerder uitstapstation mag er inderdaad wel wezen, net zoals bij andere achtbanen en attracties

        En unloading station bij Baron zie ik niet zo snel voor me in de beschikbare ruimte. Daarnaast heb ik het idee dat deze al redelijk goed doorloopt tegenwoordig. Zodra je de deur van de 2e voorshow doorloopt, zijn de stoelen al leeg, dus kun je gelijk zitten. Het controleren gaat ook redelijk snel, dus vaak zit je hier niet onnodig te wachten. Dat je stilstaat op de remmen komt denk ik eerder doordat de baan gewoon net te klein is voor een soepele doorloop bij 3 treinen.

        Bij Vogelrok zou ik inderdaad wel een unloading station voor me zien. Die ruimte is er genoeg en dit zal de proces daar nog sneller maken. Zoveel aanpassingen voor de veiligheid zou je dan ook niet hoeven doen. Enkel een hekje bouwen tussen het looppad van de operator bij het instap gedeelte en de uitgang.

        JedD heb ik ook nooit begrepen waarom dit zo sloom werkt. Zolang ik me al kan herinneren gaat dit proces té langzaam. Zelf de verbeteringen met het seaten etc. helpen niet mee. Weet iemand waarom de treinen niet eerder vrijgegeven kunnen worden?

          BlueSpirit En unloading station bij Baron zie ik niet zo snel voor me in de beschikbare ruimte.

          Dat is ook gewoon onmogelijk. Dan zouden ze een tweede vloer moeten installeren rond de baan van de laatste remmen voor het instapgedeelte en dat stuk baan aanpassen om uit te kunnen laden. Ik denk niet dat dat met een paar duizend euro op te lossen valt. Het uitladen gaat daar in mijn beleving ook al snel genoeg, gewoon je riem losmaken voor je het station inrolt. Dat staat nergens en medewerkers vragen het wel aan de gasten dus er kan best geïnvesteerd worden in een paar gethematiseerde borden met "maak alvast je riem los", maar ik denk dat je dan vrij weinig hebt aan een extra uitstapstation, want je moet ook wachten op alle andere showelementen die kunnen zorgen voor vertraging.
          Ik zou het best interessant vinden om een soort "Problematic Roller Coasters" video te zien van Baron 1898 zoals ElToroRyan die maakt, ook al is Baron 1898 geen problematische achtbaan.

          BlueSpirit Betwijfel of een uitstap perron bij de Vogelrok nut gaat hebben, je moet dan namelijk best nog een stuk lopen tot de uitgang, en de treinen mogen pas gaan rijden op het moment dat het hele perron leeg is.

          Bij de baron snap ik niet dat men dit niet gebruikt / installeert hier is het perron kleiner en zou je de mensen sneller uit de trein kunnen helpen, ook een instructie met maak alvast je riem los op de plek waar je staat te wachten zou bij kunnen dragen aan de snelheid.

          • Nevz heeft hierop gereageerd.

            Eftelingpanda Betwijfel of een uitstap perron bij de Vogelrok nut gaat hebben, je moet dan namelijk best nog een stuk lopen tot de uitgang, en de treinen mogen pas gaan rijden op het moment dat het hele perron leeg is.

            Als je een apart uitstap perron maakt dan neem ik aan dat je deze laat scheiden met hekken van het instap station. Anders heeft het natuurlijk weinig zin.

            Eftelingpanda Bij de baron snap ik niet dat men dit niet gebruikt / installeert hier is het perron kleiner en zou je de mensen sneller uit de trein kunnen helpen, ook een instructie met maak alvast je riem los op de plek waar je staat te wachten zou bij kunnen dragen aan de snelheid.

            Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de keuze van de fabrikant. Iemand mag me hier corrigeren, maar ik heb nog nooit een B&M gezien waarbij het in en uitstap station gescheiden waren.

              Bij de Baron had het al heel veel gescheeld als ze tussen het instap perron en de lifthil nog ruimte hadden waar ze het showgedeelte konden doen. Dan kun je uit- en instappen tijdens dit show gedeelte. Eigenlijk zouden ze het perron iets naar achter moeten plaatsen.
              Anders tijdens drukke dagen het showgedeelte inkorten of weglaten.

              • luc136 heeft hierop gereageerd.

                Nevz Iemand mag me hier corrigeren, maar ik heb nog nooit een B&M gezien waarbij het in en uitstap station gescheiden waren.

                Als je genoeg geld geeft is zelfs bij B&M zoiets mogelijk. Kijk maar naar de custom lifthill.

                Vind ik trouwens best raar, dat ze dat blijkbaar niet standaard aanbieden. Aangezien B&M zich profileert als "premium merk".

                • luc136 heeft hierop gereageerd.

                  Ronny Bij de Baron had het al heel veel gescheeld als ze tussen het instap perron en de lifthil nog ruimte hadden waar ze het showgedeelte konden doen. Dan kun je uit- en instappen tijdens dit show gedeelte. Eigenlijk zouden ze het perron iets naar achter moeten plaatsen.

                  Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt? Want de witte wieven-show voor de lifthill vindt nu toch al plaats in een aparte ruimte? De volgende trein is al aan het in- en uitstappen terwijl de voorgaande trein nog in die show staat, zo gaat het al jaren.

                  Trollenbol Vind ik trouwens best raar, dat ze dat blijkbaar niet standaard aanbieden. Aangezien B&M zich profileert als "premium merk".

                  Ik denk dat een apart in- en uitstapstation erg lastig is met een floorless coaster. Sowieso moet je dan tweemaal zo’n wegklap-installatie aanschaffen. Daarbij hoort bij dat hele wegklap-gedeelte een flinke set aan veiligheidsmaatregelen zoals wegklappende hekken, en waarschijnlijk ook extra personeel om zicht te hebben dat er écht niemand op dat platform staat als de vloer wegklapt.

                  Daar zit ook meteen operationeel het probleem. Ervanuitgaande dat je twee losse wegklapinstallaties bouwt moet je dus ergens tussen je instap- en uitstapdeel plek vinden voor de wegklappende hekken. Dan heb je meteen extra afstand tussen het instap- en uitstapdeel waardoor je trein minder kort op de voorgaande trein klaar kan staan voor instappen. En dan zul je in praktijk ook nog zien dat het uitstappen vaak langzamer loopt dan je wil, en je dus extra lang moet wachten voordat je bij de uitstap de vloer kan wegklappen, en daarmee het hele proces vertraagt.

                  Kortom, volgens mij levert apart in- en uitstappen bij een floorless coaster meer gedoe op dan het uiteindelijk operationeel oplevert. Zeker bij Baron, waar instappers niet direct naast de baan klaarstaan maar een paar meter verderop (kost ook een beetje tijd bij instap, maar dat maakt nu niet uit omdat er nog uitstappers zijn) zal dit volgens mij nauwelijks verschil maken.

                  • Ronny heeft hierop gereageerd.

                    msnguy Baron 1898: Load/unload kan veel sneller en efficiënter.

                    Ik vond dit de laatste keren dat ik in de Efteling was eigenlijk altijd vrij goed gaan. Is het weer achteruit gegaan, of waren dat gewoon wat toevallige treffers op rij?

                    tijdens mijn laatste 2 bezoekjes heb ik bij 4 ritjes met 3 treinen telkens in de remmen bij de remise staan wachten tot de andere twee treinen door konden rijden in het station

                    Dat is eigenlijk altijd een terugkerend probleem geweest, en dat terwijl de operations bij Vogel Rok doorgaans niet eens zo heel slecht zijn. Ik denk dat de baan gewoon te kort is om efficiënt met 3 treinen te rijden.

                    Het is onverklaarbaar slecht dat de Efteling niet wilt investeren in de ombouw van de treinen naar het beugelsysteem van Wodan

                    Volgens mij is het vanaf begin af aan al duidelijk dat de Efteling de minimumlengte van 110cm niet wilt opgeven, dus die gordels zullen wel blijven.

                    luc136 Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt? Want de witte wieven-show voor de lifthill vindt nu toch al plaats in een aparte ruimte? De volgende trein is al aan het in- en uitstappen terwijl de voorgaande trein nog in die show staat, zo gaat het al jaren.

                    Excuus, dan heb ik het verkeerd op mijn netvlies staan. Ik was er van overtuigd dat de show vertragend werkte.

                    een jaar later