R013 Voor grote achtbanen hoef je nou eenmaal niet naar Kaatsheuvel te rijden.

Maar Truus uit Delft en Barry uit Breda gaan wél naar de Efteling voor de achtbanen. Dit zie je ook terug in de wachttijden. Het is dan ook diep triest dat de Efteling geen enkele grotere achtbaan heeft die voldoet aan de wens van de gemiddelde gast (en dus niet de abonnementhouder die dan maar Symbolica via de Single Riders Line gaat kwanten omdat de achtbanen het te druk hebben).

En waar ze kunnen verbeteren qua capaciteit bij de huidige achbanen?!

• Baron 1898: Load/unload kan veel sneller en efficiënter. Wat is het nut van 3 treinen als ze vaak alle 3 achter elkaar in de remmen/staion staan? Waarom hebben ze hier nog steeds geen apart uitstapstation, wat de capaciteit enorm omhoog gaat krikken? Is die paar duizende euro besparen zoveel belangrijker dan een positievere gastervaring? (en de gast die positiever is, geeft meer geld uit = meer inkomsten).
  • Vogel Rok: tijdens mijn laatste 2 bezoekjes heb ik bij 4 ritjes met 3 treinen telkens in de remmen bij de remise staan wachten tot de andere twee treinen door konden rijden in het station.
  • JedD: Moet ik dit nog uitleggen? De meest trage operations van een racer-achtbaan in west-europa gaan naar deze baan. Tijdens mijn vorige ritje heb ik 5 minuten in de brandende zon gestaan op de remmen voor de volgende set treinen uit het station reden. Het is onverklaarbaar slecht dat de Efteling niet wilt investeren in de ombouw van de treinen naar het beugelsysteem van Wodan, waardoor de riempjes niet meer nodig zijn.

msnguy Vogel rok heeft naar mijn mening de beste capaciteit van de achtbanen, en sommige andere attracties, het loopt in de wachtrij altijd door, maar een eerder uitstapstation mag er inderdaad wel wezen, net zoals bij andere achtbanen en attracties

En unloading station bij Baron zie ik niet zo snel voor me in de beschikbare ruimte. Daarnaast heb ik het idee dat deze al redelijk goed doorloopt tegenwoordig. Zodra je de deur van de 2e voorshow doorloopt, zijn de stoelen al leeg, dus kun je gelijk zitten. Het controleren gaat ook redelijk snel, dus vaak zit je hier niet onnodig te wachten. Dat je stilstaat op de remmen komt denk ik eerder doordat de baan gewoon net te klein is voor een soepele doorloop bij 3 treinen.

Bij Vogelrok zou ik inderdaad wel een unloading station voor me zien. Die ruimte is er genoeg en dit zal de proces daar nog sneller maken. Zoveel aanpassingen voor de veiligheid zou je dan ook niet hoeven doen. Enkel een hekje bouwen tussen het looppad van de operator bij het instap gedeelte en de uitgang.

JedD heb ik ook nooit begrepen waarom dit zo sloom werkt. Zolang ik me al kan herinneren gaat dit proces té langzaam. Zelf de verbeteringen met het seaten etc. helpen niet mee. Weet iemand waarom de treinen niet eerder vrijgegeven kunnen worden?

BlueSpirit En unloading station bij Baron zie ik niet zo snel voor me in de beschikbare ruimte.

Dat is ook gewoon onmogelijk. Dan zouden ze een tweede vloer moeten installeren rond de baan van de laatste remmen voor het instapgedeelte en dat stuk baan aanpassen om uit te kunnen laden. Ik denk niet dat dat met een paar duizend euro op te lossen valt. Het uitladen gaat daar in mijn beleving ook al snel genoeg, gewoon je riem losmaken voor je het station inrolt. Dat staat nergens en medewerkers vragen het wel aan de gasten dus er kan best geïnvesteerd worden in een paar gethematiseerde borden met "maak alvast je riem los", maar ik denk dat je dan vrij weinig hebt aan een extra uitstapstation, want je moet ook wachten op alle andere showelementen die kunnen zorgen voor vertraging.
      Ik zou het best interessant vinden om een soort "Problematic Roller Coasters" video te zien van Baron 1898 zoals ElToroRyan die maakt, ook al is Baron 1898 geen problematische achtbaan.

BlueSpirit Betwijfel of een uitstap perron bij de Vogelrok nut gaat hebben, je moet dan namelijk best nog een stuk lopen tot de uitgang, en de treinen mogen pas gaan rijden op het moment dat het hele perron leeg is.

Bij de baron snap ik niet dat men dit niet gebruikt / installeert hier is het perron kleiner en zou je de mensen sneller uit de trein kunnen helpen, ook een instructie met maak alvast je riem los op de plek waar je staat te wachten zou bij kunnen dragen aan de snelheid.

• Nevz heeft hierop gereageerd.

Eftelingpanda Betwijfel of een uitstap perron bij de Vogelrok nut gaat hebben, je moet dan namelijk best nog een stuk lopen tot de uitgang, en de treinen mogen pas gaan rijden op het moment dat het hele perron leeg is.

Als je een apart uitstap perron maakt dan neem ik aan dat je deze laat scheiden met hekken van het instap station. Anders heeft het natuurlijk weinig zin.

Eftelingpanda Bij de baron snap ik niet dat men dit niet gebruikt / installeert hier is het perron kleiner en zou je de mensen sneller uit de trein kunnen helpen, ook een instructie met maak alvast je riem los op de plek waar je staat te wachten zou bij kunnen dragen aan de snelheid.

Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de keuze van de fabrikant. Iemand mag me hier corrigeren, maar ik heb nog nooit een B&M gezien waarbij het in en uitstap station gescheiden waren.

Bij de Baron had het al heel veel gescheeld als ze tussen het instap perron en de lifthil nog ruimte hadden waar ze het showgedeelte konden doen. Dan kun je uit- en instappen tijdens dit show gedeelte. Eigenlijk zouden ze het perron iets naar achter moeten plaatsen.
          Anders tijdens drukke dagen het showgedeelte inkorten of weglaten.

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Nevz Iemand mag me hier corrigeren, maar ik heb nog nooit een B&M gezien waarbij het in en uitstap station gescheiden waren.

Als je genoeg geld geeft is zelfs bij B&M zoiets mogelijk. Kijk maar naar de custom lifthill.

Vind ik trouwens best raar, dat ze dat blijkbaar niet standaard aanbieden. Aangezien B&M zich profileert als "premium merk".

• luc136 heeft hierop gereageerd.

Ronny Bij de Baron had het al heel veel gescheeld als ze tussen het instap perron en de lifthil nog ruimte hadden waar ze het showgedeelte konden doen. Dan kun je uit- en instappen tijdens dit show gedeelte. Eigenlijk zouden ze het perron iets naar achter moeten plaatsen.

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt? Want de witte wieven-show voor de lifthill vindt nu toch al plaats in een aparte ruimte? De volgende trein is al aan het in- en uitstappen terwijl de voorgaande trein nog in die show staat, zo gaat het al jaren.

Trollenbol Vind ik trouwens best raar, dat ze dat blijkbaar niet standaard aanbieden. Aangezien B&M zich profileert als "premium merk".

Ik denk dat een apart in- en uitstapstation erg lastig is met een floorless coaster. Sowieso moet je dan tweemaal zo’n wegklap-installatie aanschaffen. Daarbij hoort bij dat hele wegklap-gedeelte een flinke set aan veiligheidsmaatregelen zoals wegklappende hekken, en waarschijnlijk ook extra personeel om zicht te hebben dat er écht niemand op dat platform staat als de vloer wegklapt.

Daar zit ook meteen operationeel het probleem. Ervanuitgaande dat je twee losse wegklapinstallaties bouwt moet je dus ergens tussen je instap- en uitstapdeel plek vinden voor de wegklappende hekken. Dan heb je meteen extra afstand tussen het instap- en uitstapdeel waardoor je trein minder kort op de voorgaande trein klaar kan staan voor instappen. En dan zul je in praktijk ook nog zien dat het uitstappen vaak langzamer loopt dan je wil, en je dus extra lang moet wachten voordat je bij de uitstap de vloer kan wegklappen, en daarmee het hele proces vertraagt.

Kortom, volgens mij levert apart in- en uitstappen bij een floorless coaster meer gedoe op dan het uiteindelijk operationeel oplevert. Zeker bij Baron, waar instappers niet direct naast de baan klaarstaan maar een paar meter verderop (kost ook een beetje tijd bij instap, maar dat maakt nu niet uit omdat er nog uitstappers zijn) zal dit volgens mij nauwelijks verschil maken.

• Ronny heeft hierop gereageerd.

msnguy Baron 1898: Load/unload kan veel sneller en efficiënter.

Ik vond dit de laatste keren dat ik in de Efteling was eigenlijk altijd vrij goed gaan. Is het weer achteruit gegaan, of waren dat gewoon wat toevallige treffers op rij?

tijdens mijn laatste 2 bezoekjes heb ik bij 4 ritjes met 3 treinen telkens in de remmen bij de remise staan wachten tot de andere twee treinen door konden rijden in het station

Dat is eigenlijk altijd een terugkerend probleem geweest, en dat terwijl de operations bij Vogel Rok doorgaans niet eens zo heel slecht zijn. Ik denk dat de baan gewoon te kort is om efficiënt met 3 treinen te rijden.

Het is onverklaarbaar slecht dat de Efteling niet wilt investeren in de ombouw van de treinen naar het beugelsysteem van Wodan

Volgens mij is het vanaf begin af aan al duidelijk dat de Efteling de minimumlengte van 110cm niet wilt opgeven, dus die gordels zullen wel blijven.

luc136 Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt? Want de witte wieven-show voor de lifthill vindt nu toch al plaats in een aparte ruimte? De volgende trein is al aan het in- en uitstappen terwijl de voorgaande trein nog in die show staat, zo gaat het al jaren.

Excuus, dan heb ik het verkeerd op mijn netvlies staan. Ik was er van overtuigd dat de show vertragend werkte.

een jaar later
                7 dagen later

Ik zeg een droptoren bouwen voor Strookrijk met Grieks thema lijkt me erg mooi.

Voor zover ik weet is de Efteling to dusver weg gebleven van Mythologie. Al ligt dat toch wel dicht tegen sprookjes en legendes aan. Alleen zijn dat thema's die toch al vaker in parken gebruikt zijn. Enerzijds denk ik dat zo'n toren in dat thema best cool kan zijn, anderzijds weet ik niet of dat iets voor de Efteling is.

En hoewel de Efteling zeker zo'n attractie kan gebruiken, denk ik dat het park dan eigenlijk zou moeten kiezen voor een versie waar je veel show bij kunt maken. Denk aan een Tower of Terror, Mystery Castle of het oorspronkelijke concept van Hurucan Condor (met een overdekte top en veel show-elementen in het gebouw en in die top).

zullen de rechten voor het gebruik van Roald Dahl zijn verhalen erg hoog liggen? Volgens mij zou dat qua sfeer, verhalen als attractiemogelijkheden perfect bij de Efteling aansluiten:
                -log flume ---> charly en de chocoladefabruik. In je bootje door de chocalade varen door de fabriek zelf
                -space shot achtig iets ---> ook charlie en de chocoladefabriek. De "lift" die ons de ruimte inschiet
                -combi van een spinner en een bobsled ----> de heksen, waarbij de spinner heksenkettels zijn waar de toverdrank om in muizen te veranderen zijn en de bobsled de kinderen die in muizen zijn veranderd. Het hotel uit het boek kan dan als gezamelijk station dienen, aangevuld met mooie scenes uit de boeken
                -Matilde en de grote vriendelijke reus zou ook wel wat mee te verzinnen zijn
                -klein walk-through gedeelta ala sprookjesbos (maar veel kleiner) (er is in ieder geval veel bos op strookrijk) voor het uitbeelden van enkele minder bekende Dahl verhalen.

Dat zou echt fantastisch zijn!

Als de Efteling het merk "Sjaakie en de ChocoladeFabriek / Willy Wonka" willen gaan gebruiken zullen heel veel geld moeten betalen aan de handelsmerkhouder "Warner Bros Inc." om zo een of meerdere attracties in licentie te mogen bouwen. Ik denk zelf dat de Efteling daar niet zo 1-2-3 om staat te springen.

Philosopher ik kan het niet goed vinden online, maar is Warner Bros. echt de eigenaar van de gehele franchise? Of hebben ze alleen de filmrechten? Dat laatste vind ik namelijk aannemelijker. Desalniettemin komen de boeken van Roald Dahl pas in 2060 in het publieke domein, dus tot die tijd moeten ze hoe dan ook licentiekosten betalen aan wie dan ook de auteursrechteigenaar van de boeken is.

UPDATE:

Ik heb me wat meer ingelezen. WB heeft inderdaad enkele handelsmerken, maar die zijn beperkt tot zaken als speelgoed, kleding, games, films, live entertainment en boeken. Maar... geen pretpark attracties. In die zin heeft de Efteling dus niks met Warner Bros. te maken, als ze een attractie gebaseerd op de boeken zouden bouwen. Wie ze dan wel moeten hebben i.v.m. auteursrecht, dat kan ik nog even niet vinden.

Overigens is WB niet de enige die handelsmerken van de franchise heeft, Nestle bijvoorbeeld ook.

Waarom zou de Efteling zich met dit IP bezig moeten houden? Ik zie het niet direct passen binnen de wereld van de Efteling. Van alle verhalen van Dahl is Charlie and the Chocolate Factory het bekendst, maar dat komt denk ik vooral door de films. Zou je daar teveel van weggaan, denk ik dat mensen het niet zullen kennen. Zo ook de reacties op de wat bekende sprookjes van Disney die later door de Efteling zijn toegevoegd (bv. Pinokkio).

Nee, laat ze dan maar lekker iets 'origineels' bedenken, of wat meer 'Nederlandse' sprookjes, mythes en legendes aanpakken.