Alsof de plafonds in Parijs, Orlando, Anaheim, Hong Kong, Shanghai en Tokyo (of laten we het lokaal houden; Rust, Brühl of Salou) allemaal tip top en in thema zijn afgewerkt. Men werkt met budgetten en daar moeten keuzes in worden gemaakt.

Als ik een knuppel in het hoenderhok/directiekamer zou mogen werpen, dan zou ik me meer focussen op aftanse toiletblokken, falende effecten, missend entertainment, belabberde horeca (magnetron noodles, pfff), "Oud Nederlandsch" of geforceerde/doorgeslagen strorytelling. Genoeg punten hier en daar in het park om prioriteit te geven. De Efteling is een fantastisch park en ik ga er graag naar toe. Men is de laatste jaren weer goed op weg en ik ben reuze benieuwd naar de komende 10 jaar.

• Tim vindt dit leuk.

Interessant om zoveel verschillende reacties te lezen over het systeemplafond.

Wat mij betreft gaat het niet over het toevoegen van overdadige details. Ik waardeer het 'nuchtere' van veel ontwerpen in de Efteling, maar in dit geval vind ik het plafond niet aansluiten bij de rest van het HvdVZ. Dat wordt stilistisch namelijk gekenmerkt door ofwel grote organische vormen met boomstammen, ofwel panelen met sobere sierranden in blauw/groen/goud. Het plafond dat er nu in ligt vind ik vooral 'goedkoop' aandoen. Ik hoop dat ze, nu toch heel het HvdVZ een upgrade krijgt, dit plafond daarom meenemen in iets wat stilistisch daarbij aansluit. Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.

Trollenbol En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren

Die namen zijn uiteraard het probleem niet. Sterker nog, dat vind ik het enige goede aan dit hele concept. Een beetje waardering naar het personeel mag van tijd tot tijd, en dit is best een leuke en creatieve manier om dat waar te maken. Maar specifiek de uitvoering van die "glas in lood" stickers is gewoon bar slecht. Iedereen die ooit echt glas in lood heeft gezien, ziet direct dat dit niet klopt. En dat is zonde. Als er iets meer aandacht aan was besteed, had het alsnog een best geloofwaardig "glas in lood" effect kunnen zijn, ondanks dat het eigenlijk maar stickers zijn.

Jene Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.

Hoewel dat een mooie oplossing zou zijn, denk ik dat er realistisch gezien weinig mogelijk en (vooral) nodig is. De meeste bezoekers valt dit plafond niet eens op. En hen die het wel opvalt, die zien ook dat er vrij dicht tegen de platen aan een aantal brandblussers zitten. Dit plafond aanpassen, betekent dus al snel de blusinstallatie aanpassen. Dat is een erg kostbaar project waar geen baten uit gehaald worden, naast het tevreden stellen van een paar kritische fans. Hier is functie simpelweg belangrijker dan esthetiek.

5 dagen later

De verbouwing van de benedenverdieping van het Efteling Wonder hotel schiet op. Heel de verdieping is al kaal tot op de stalen draagconstructie. Zelfs de toplaag van de vloer is er al helemaal af. Toen ik er net voorbij reed zag ik dat er ook graafmachines aan het werk zijn op de oude Horst. Zouden ze dan toch ook meteen al de parkeerplaats verleggen?

De Efteling en Studio100 samen, die had ik niet aan zien komen. Maar dit wordt gegarandeerd een feest voor de kinderen, ik verwacht dat het snel zal uitverkopen.

Maaruuhh: de Toppers Kids? Dat is nieuw voor mij, wat moet ik me daar bij voorstellen?

• Njit heeft hierop gereageerd.
    • Tim vindt dit leuk.
      • Bijgewerkt

Sjiebert De Efteling en Studio100 samen, die had ik niet aan zien komen.

Ze hebben wel vaker samengewerkt: https://www.eftepedia.nl/lemma/Studio_100

Sjiebert Maaruuhh: de Toppers Kids? Dat is nieuw voor mij, wat moet ik me daar bij voorstellen?

René Froger start zoektocht naar ‘Toppers Kids’ voor speciale kerstshow
      René Froger gaat de komende maanden op zoek naar ‘Toppers Kids’, een junior uitvoering van zijn populaire zangformatie Toppers. Echt piepjong hoeven de kandidaten overigens niet te zijn. De volkszanger zoekt naar zangtalent tussen de 17 en 28 jaar. De Toppers Kids treden voor het eerst op tijdens een nieuwe show in december: de Gi-Ga Gantische Kerstshow in Ahoy.

Uiteraard krijgen de jonge Toppers straks ook een kek glitterjasje aangemeten, maar eerst zal volkszanger én Topper van het eerste uur René Froger een selectieronde houden. Froger is op zoek naar jongeren die kunnen zingen, dansen en entertainen. Hoewel de volwassen formatie van de Toppers enkel bestaat uit mannen, maken ook meisjes kans op deelname aan de Toppers Kids. Er is al een aantal jonge talenten in beeld. Zij zullen de komende maanden worden benaderd door Froger. Of er ook een openbare auditieronde à la talentenjacht Idols zal volgen, is nog niet bekend. De nieuwe zangformatie zal waarschijnlijk uit drie personen bestaan.
      Bron: https://www.ad.nl/show/rene-froger-start-zoektocht-naar-toppers-kids-voor-speciale-kerstshow~a4eec95f/

Njit Ik denk een hele mooie en passende samenwerking. Wellicht wat raar omdat Plopsa tegenwoordig natuurlijk hun eigen theaters heeft maar voor beiden goed.

Ik vraag me vooral af wat de Efteling eraan heeft. Die karakters vallen toch echt wel in het niet naast de kanonnen van Studio 100.

Gezien de geringe communicatie vanuit de Efteling zelf en de bewoording in het pers bericht dat het enkel zal gaan om bekende Efteling melodieën, verwacht ik überhaupt weinig tot geen Efteling karakters tijdens de show.

• Bijgewerkt

Japio Meeliften op het succes. Verder zijn de studio 100 characters niet zo sterk meer als een tijd geleden. Jokie is in de leeftijdscategorie in Nederland denk ik populairder dan Bumba bijvoorbeeld.

Met de komst van streamingdiensten zijn de Paw Patrols etc enorm gegroeid ( ook Jokie).

8 dagen later

Vanaf vandaag mag je nog maar voor 1 persoon gebruik maken van de Babyswitch, helaas…

Prima plek voor een nieuw hotel 😬 Natuurlijk niet zo’n heel populair sprookje (of vergis ik mij hierin?)

Loessiej maar in de rest van het park heeft het ook veel geregend maar is het op de meeste plekken niet zo erg aan toe als hier. Daarom verwacht ik dat dit niet enkel is van de hevige regenval van afgelopen tijd, maar dat het exterieur al meerdere jaren geen onderhoud heeft gezien waardoor het er nu zo slecht bij ligt. Die muur aan de kant van de Siertuin bijvoorbeeld is volgens mij echt al jaren zo zwart van de aanslag.

Met zulk druilerig weer en hoog contrast kun je alles er slecht en smerig uit laten zien. Net zoals dat je in een park met het formaat van de Efteling altijd wel een gevel kunt vinden die er minder mooi uitziet dan de rest. Dat betekent niet meteen dat het onderhoud achterstallig is.

En om even een idee te geven van hoe snel het kan gaan, zoals @Loessiej aangeeft, dit is een foto van de ingang van afgelopen zomer:

Toen was er nog niets aan de hand. Het onderhoudsteam kan logischerwijs niet overal tegelijk zijn en de Nachtegaal komt ergens de komende maanden vast wel aan de beurt. Vind het maar een onzinartikel.