Japio Maar wat kan dat wel? 🙂
Zelfs een veel geroepen monorail van een paar 100 miljoen gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Maar een dergelijk snelle busverbinding in combinatie met een goedkoper parkeertarief kan de druk toch aardig van de ketel halen.

10 maanden later

Toch nieuwsgierig, is er intussen enig progressie in het lobbyen voor een eigen station of lijkt het volledig van de tafel te zijn geschoven? Het begint toch wel echt soms erg druk te worden op de weg rondom het park/

Anubite het begint toch wel echt soms erg druk te worden op de weg rondom het park/

Ook op de busperrons. Dranghekken om het instappen netjes te laten verlopen zouden geen overbodige luxe zijn rond sluitingstijd.

Frederik Maar helaas is dat geen grond van de Efteling en moet de gemeente/Arriva dit dus faciliteren. Ik denk niet dat die dat snel zullen doen...

• Zingo heeft hierop gereageerd.

BlueSpirit

Dat weet ik niet zeker, als ik zo kijk is het perceel vermoedelijk wel van de Efteling. Misschien dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud van de haltes, dat zou kunnen. Maar als het van de Efteling is kunnen ze in overleg met de gemeente en Arriva vast wel iets regelen.

Ik zie op die plekken meermaals Jehova getuigen staan. Precies voor de poort van de K+R en Bussenparking. Lijkt me niet wenselijk als Efteling zijnde. Toen ik hierover vroeg bij medewerkers waarom ze hen niet wegstuurde was het antwoord 'de grond is niet van ons, dus we mogen er niks mee.'

En terecht, het betreft weliswaar een perceel van de Efteling maar is een openbare weg en daar gaat de gemeente over.

Frederik

Frederik Dranghekken om het instappen netjes te laten verlopen zouden geen overbodige luxe zijn rond sluitingstijd.

Geeft precies aan waarom er nooit een trein zal komen. Alleen in de spits is de behoefte er misschien. Op die basis kun je geen trein rendabel exploiteren.

Spiegelbeeld

Nee klopt inderdaad, en dan kunnen bussen wel een uitkomst bieden. Geen permanente infrastructuur nodig (behalve de haltes), en je zet er gewoon meer in op drukke tijden.

Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.

Vandaag toevallig bij de Harry Potter Studios in London geweest, daar rijden dubbeldekker bussen tussen het treinstation en de studio's, elke 15 minuten, inbegrepen bij de entreekaartje. Dat werkt echt top! Nou heeft de Efteling wel wat minder gasten te verwerken vanaf Station Tilburg, maar in theorie kan het dus heel goed werken.

Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.

Dat is inderdaad zo, maar dat is te ondervangen met een meandering en enkel de voordeur te openen.

• Jacko heeft hierop gereageerd.

Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.

Maar dit gebeurd ook bij treinen op spits momenten. Ik denk dus dat dit altijd een probleem blijft.

Arathonk Maar die busverbindingen naar Tilburg en Den Bosch werken toch prima?

Jacko Ja, maar dat is in principe ook gewoon een normale bus die toevallig een halte bij de Efteling heeft. Normale mensen (als in, geen Efteling bezoekers) en zelfs medewerkers maken er ook gebruik van. Tijdens de ochtendspits, rond de openingstijden van de Efteling en na sluitingstijd zit die bus prop- en propvol.
              Een directe pendelbus die alleen voor bezoekers is zou geen slecht idee zijn. Of het buiten het weekend en vakanties nodig is, is wel de vraag.

De vraag is eigenlijk: met welk doel willen ze de OV-verbinding verbeteren (wat is eigenlijk het probleem).
                De reistijd is momenteel 20 minuten, voor een afstand (zoals de bus rijdt) van 15km. Dat is natuurlijk niet bepaald supersnel, maar ook niet gigantisch traag.

Als je wilt versnellen, dan wil je eigenlijk vooral een vrije baan hebben. Grappig genoeg maakt het bij een vrije baan relatief weinig uit welke modaliteit er nu over gaat rijden, op wat kleine verschillen qua bochten na zijn ze allemaal heel vergelijkbaar.

De echt dure optie is om de baan volledig los te leggen, en in dat geval zou ik zelf kijken naar een automatische lichte metro (zoals Kopenhagen bijvoorbeeld heeft rijden). Veel lagere operationele kosten (geen bestuurders), dus veel makkelijker om hoge frequenties te halen.
                Als alternatief kan je ook regulier spoor gebruiken, wat weer als voordeel heeft dat je bijv. directe sprinters Eindhoven -> Tilburg -> Waalwijk (via Efteling) kan rijden.

Wil je niet volledig vrij gaan liggen, dan blijven eigenlijk alleen maar tram (in de brochure vaak als lightrail opgeschreven, maar het is gewoon hetzelfde) of bus over.
                BRT is gewoon 'bus met wat mooie dingen zodat hij niet in de file staat en jij niet altijd in de regen staat te wachten'.

De grote vraag blijft wel: welk probleem is er (waarom gaan mensen nu voor 70% met de auto), en wat zou je moeten doen om dat te verbeteren. Maakt het mensen veel uit dat ze in een tram stappen in plaats van een bus? Is vijf tot tien minuten versnelling tot het park genoeg? Ligt het aan de frequentie waarop de bus rijdt (lijkt op een kwartiersdienst?)??
                In principe is het maar 12-ish km vanaf het dichtstbijzijnde intercitystation. Vergelijk dit met de bijna 20 km naar Walibi (waar de bus 25 min over doet, ipv de 20 naar de Efteling), en dan zie je dat die buslijn ook met een bus misschien nog wel wat harder kan 🙂.

Heb het weleens eerder vermeldt denk ik in deze topic maar tijdens de verbouwing van Tilburg Centraal was er voor een periode dat de bussen stopte boven het spoor (als je kijk vanuit google maps) in plaats van nu weer op de oude plek onder het spoor. Ik weet dat het nu een parkeerplaats is maar je zou bijv een deel ervan kunnen toevertrouwen aan de Efteling. Met bussen die vanuit daar direct naar de Efteling gaan. Dat je dus vanaf het station al in de wereld van de Efteling terecht komt.

Quefox_ Ja, die heb ik met enige regelmaat genomen voordat ik een rijbewijs had een aantal jaar geleden. Die gaan inderdaad direct, maar ondanks dat is die niet echt exclusief voor Efteling-bezoekers. Daarnaast was die juist tijdens de piekmomenten overvol. Daar is echt nog wel iets aan te doen.

OrangeStar Niet exclusief voor Efteling bezoekers, maar wel bedoeld voor Efteling bezoekers. Hoe zou je een bus exclusief voor een bepaalde groep willen maken? Dan zou je een heel apart ticketing systeem moeten maken, ik denk dat dat een hele dure opgave zou zijn.