DisneyKaatsheuvel niet alleen maak je dan capaciteit aan op een traject waar het eigenlijk niet echt nodig is, je halveert op een ander traject de capaciteit die wél echt nodig is. En daarnaast ligt Kaatsheuvel ook absoluut niet optimaal voor een dergelijke route. Ik denk dat dan beter ingezet kan worden op een fatsoenlijke snelverbinding van Breda naar Kaatsheuvel, zoals deze ook voor corona bestond.
Efteling wenst eigen treinstation
Jacko Ik denk dat dat uiteindelijk ook de oplossing zou worden om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het goedkoopste en je kan de capaciteit laten meegroeien en krimpen in de dag. Dus vooral bussen natuurlijk inzetten tijdens de drukke uren en bijna geen rond 1 uur in de middag.
Je moet wel realistisch zijn dat geen busverbinding de piek van een gemiddeld drukke dag in de ochtend en avond op gaat kunnen vangen.
Toch nieuwsgierig, is er intussen enig progressie in het lobbyen voor een eigen station of lijkt het volledig van de tafel te zijn geschoven? Het begint toch wel echt soms erg druk te worden op de weg rondom het park/
Frederik Maar helaas is dat geen grond van de Efteling en moet de gemeente/Arriva dit dus faciliteren. Ik denk niet dat die dat snel zullen doen...
Dat weet ik niet zeker, als ik zo kijk is het perceel vermoedelijk wel van de Efteling. Misschien dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud van de haltes, dat zou kunnen. Maar als het van de Efteling is kunnen ze in overleg met de gemeente en Arriva vast wel iets regelen.
Ik zie op die plekken meermaals Jehova getuigen staan. Precies voor de poort van de K+R en Bussenparking. Lijkt me niet wenselijk als Efteling zijnde. Toen ik hierover vroeg bij medewerkers waarom ze hen niet wegstuurde was het antwoord 'de grond is niet van ons, dus we mogen er niks mee.'
En terecht, het betreft weliswaar een perceel van de Efteling maar is een openbare weg en daar gaat de gemeente over.
Nee klopt inderdaad, en dan kunnen bussen wel een uitkomst bieden. Geen permanente infrastructuur nodig (behalve de haltes), en je zet er gewoon meer in op drukke tijden.
Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Vandaag toevallig bij de Harry Potter Studios in London geweest, daar rijden dubbeldekker bussen tussen het treinstation en de studio's, elke 15 minuten, inbegrepen bij de entreekaartje. Dat werkt echt top! Nou heeft de Efteling wel wat minder gasten te verwerken vanaf Station Tilburg, maar in theorie kan het dus heel goed werken.
Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Dat is inderdaad zo, maar dat is te ondervangen met een meandering en enkel de voordeur te openen.
Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Maar dit gebeurd ook bij treinen op spits momenten. Ik denk dus dat dit altijd een probleem blijft.
- Bijgewerkt
Jacko Ja, maar dat is in principe ook gewoon een normale bus die toevallig een halte bij de Efteling heeft. Normale mensen (als in, geen Efteling bezoekers) en zelfs medewerkers maken er ook gebruik van. Tijdens de ochtendspits, rond de openingstijden van de Efteling en na sluitingstijd zit die bus prop- en propvol.
Een directe pendelbus die alleen voor bezoekers is zou geen slecht idee zijn. Of het buiten het weekend en vakanties nodig is, is wel de vraag.
De vraag is eigenlijk: met welk doel willen ze de OV-verbinding verbeteren (wat is eigenlijk het probleem).
De reistijd is momenteel 20 minuten, voor een afstand (zoals de bus rijdt) van 15km. Dat is natuurlijk niet bepaald supersnel, maar ook niet gigantisch traag.
Als je wilt versnellen, dan wil je eigenlijk vooral een vrije baan hebben. Grappig genoeg maakt het bij een vrije baan relatief weinig uit welke modaliteit er nu over gaat rijden, op wat kleine verschillen qua bochten na zijn ze allemaal heel vergelijkbaar.
De echt dure optie is om de baan volledig los te leggen, en in dat geval zou ik zelf kijken naar een automatische lichte metro (zoals Kopenhagen bijvoorbeeld heeft rijden). Veel lagere operationele kosten (geen bestuurders), dus veel makkelijker om hoge frequenties te halen.
Als alternatief kan je ook regulier spoor gebruiken, wat weer als voordeel heeft dat je bijv. directe sprinters Eindhoven -> Tilburg -> Waalwijk (via Efteling) kan rijden.
Wil je niet volledig vrij gaan liggen, dan blijven eigenlijk alleen maar tram (in de brochure vaak als lightrail opgeschreven, maar het is gewoon hetzelfde) of bus over.
BRT is gewoon 'bus met wat mooie dingen zodat hij niet in de file staat en jij niet altijd in de regen staat te wachten'.
De grote vraag blijft wel: welk probleem is er (waarom gaan mensen nu voor 70% met de auto), en wat zou je moeten doen om dat te verbeteren. Maakt het mensen veel uit dat ze in een tram stappen in plaats van een bus? Is vijf tot tien minuten versnelling tot het park genoeg? Ligt het aan de frequentie waarop de bus rijdt (lijkt op een kwartiersdienst?)??
In principe is het maar 12-ish km vanaf het dichtstbijzijnde intercitystation. Vergelijk dit met de bijna 20 km naar Walibi (waar de bus 25 min over doet, ipv de 20 naar de Efteling), en dan zie je dat die buslijn ook met een bus misschien nog wel wat harder kan .
OrangeStar volgens mij had men het over buslijnen 800 en 801, de directe verbindingen zonder tussenstops die op de piekmomenten rijden tussen 's-Hertogenbosch/Efteling en Tilburg/Efteling.