Quefox_ iverse monorail projecten in Japan en de VS is
Maar het lijkt me niet dat we dát nodig hebben in de Efteling.
Kijk even naar wat er in Alton Towers rijdt:
We hóéven niet direct aan Disneyprojecten en Disneybedragen te denken:
een moderne versie van een Alton Towers schaal monorail zou prima gerealiseerd moeten kunnen worden voor minder dan 1,3 miljard euro per kilometer natuurlijk.
edit: overigens, als we dan toch nadenken over een vervoerstype en er zou worden geinvesteerd: als een lightrail/spoorvorm goedkoper is dan een monorail, zou je wellicht kunnen kijken naar de Hong Kong Disneyland Resort Line. En dan vooral de inrichting en thematisering. Hier zijn namelijk reeds bestaande treinen voor hergebruikt, en die zien er fantastisch uit.
Maar onder de streep ben ik het met je eens hoor @Quefox_ : een miljoenen/miljardenproject als dit zal op dit moment denk ik te weinig kans van slagen hebben, omdat het simpelweg niet financieel te verantwoorden is. Er zal nog eerder voor gekozen worden het busvervoer om te bouwen naar een HOV systeem, met speciale busbanen.
Maar wat mijn voorkeur heeft? Een 'snel' lightrail/metro-systeem, wellicht met enkele extra stops. Klein beginnen: Tilburg / Efteling, met één of twee combo-stops: Efteling hotel / Bosrijk / Villa Pardoes...
Al met al hebben we het dan over een nieuw aan te leggen traject van zo'n 12 tot 15 kilometer, afhankelijk van de invulling. Al met al zouden we het dan hebben over 700 tot 900 miljoen euro.