De vraag is eigenlijk: met welk doel willen ze de OV-verbinding verbeteren (wat is eigenlijk het probleem).
De reistijd is momenteel 20 minuten, voor een afstand (zoals de bus rijdt) van 15km. Dat is natuurlijk niet bepaald supersnel, maar ook niet gigantisch traag.
Als je wilt versnellen, dan wil je eigenlijk vooral een vrije baan hebben. Grappig genoeg maakt het bij een vrije baan relatief weinig uit welke modaliteit er nu over gaat rijden, op wat kleine verschillen qua bochten na zijn ze allemaal heel vergelijkbaar.
De echt dure optie is om de baan volledig los te leggen, en in dat geval zou ik zelf kijken naar een automatische lichte metro (zoals Kopenhagen bijvoorbeeld heeft rijden). Veel lagere operationele kosten (geen bestuurders), dus veel makkelijker om hoge frequenties te halen.
Als alternatief kan je ook regulier spoor gebruiken, wat weer als voordeel heeft dat je bijv. directe sprinters Eindhoven -> Tilburg -> Waalwijk (via Efteling) kan rijden.
Wil je niet volledig vrij gaan liggen, dan blijven eigenlijk alleen maar tram (in de brochure vaak als lightrail opgeschreven, maar het is gewoon hetzelfde) of bus over.
BRT is gewoon 'bus met wat mooie dingen zodat hij niet in de file staat en jij niet altijd in de regen staat te wachten'.
De grote vraag blijft wel: welk probleem is er (waarom gaan mensen nu voor 70% met de auto), en wat zou je moeten doen om dat te verbeteren. Maakt het mensen veel uit dat ze in een tram stappen in plaats van een bus? Is vijf tot tien minuten versnelling tot het park genoeg? Ligt het aan de frequentie waarop de bus rijdt (lijkt op een kwartiersdienst?)??
In principe is het maar 12-ish km vanaf het dichtstbijzijnde intercitystation. Vergelijk dit met de bijna 20 km naar Walibi (waar de bus 25 min over doet, ipv de 20 naar de Efteling), en dan zie je dat die buslijn ook met een bus misschien nog wel wat harder kan 🙂.