Nee klopt inderdaad, en dan kunnen bussen wel een uitkomst bieden. Geen permanente infrastructuur nodig (behalve de haltes), en je zet er gewoon meer in op drukke tijden.
Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Nee klopt inderdaad, en dan kunnen bussen wel een uitkomst bieden. Geen permanente infrastructuur nodig (behalve de haltes), en je zet er gewoon meer in op drukke tijden.
Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Vandaag toevallig bij de Harry Potter Studios in London geweest, daar rijden dubbeldekker bussen tussen het treinstation en de studio's, elke 15 minuten, inbegrepen bij de entreekaartje. Dat werkt echt top! Nou heeft de Efteling wel wat minder gasten te verwerken vanaf Station Tilburg, maar in theorie kan het dus heel goed werken.
Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Dat is inderdaad zo, maar dat is te ondervangen met een meandering en enkel de voordeur te openen.
Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Maar dit gebeurd ook bij treinen op spits momenten. Ik denk dus dat dit altijd een probleem blijft.
Jacko Ja, maar dat is in principe ook gewoon een normale bus die toevallig een halte bij de Efteling heeft. Normale mensen (als in, geen Efteling bezoekers) en zelfs medewerkers maken er ook gebruik van. Tijdens de ochtendspits, rond de openingstijden van de Efteling en na sluitingstijd zit die bus prop- en propvol.
Een directe pendelbus die alleen voor bezoekers is zou geen slecht idee zijn. Of het buiten het weekend en vakanties nodig is, is wel de vraag.
De vraag is eigenlijk: met welk doel willen ze de OV-verbinding verbeteren (wat is eigenlijk het probleem).
De reistijd is momenteel 20 minuten, voor een afstand (zoals de bus rijdt) van 15km. Dat is natuurlijk niet bepaald supersnel, maar ook niet gigantisch traag.
Als je wilt versnellen, dan wil je eigenlijk vooral een vrije baan hebben. Grappig genoeg maakt het bij een vrije baan relatief weinig uit welke modaliteit er nu over gaat rijden, op wat kleine verschillen qua bochten na zijn ze allemaal heel vergelijkbaar.
De echt dure optie is om de baan volledig los te leggen, en in dat geval zou ik zelf kijken naar een automatische lichte metro (zoals Kopenhagen bijvoorbeeld heeft rijden). Veel lagere operationele kosten (geen bestuurders), dus veel makkelijker om hoge frequenties te halen.
Als alternatief kan je ook regulier spoor gebruiken, wat weer als voordeel heeft dat je bijv. directe sprinters Eindhoven -> Tilburg -> Waalwijk (via Efteling) kan rijden.
Wil je niet volledig vrij gaan liggen, dan blijven eigenlijk alleen maar tram (in de brochure vaak als lightrail opgeschreven, maar het is gewoon hetzelfde) of bus over.
BRT is gewoon 'bus met wat mooie dingen zodat hij niet in de file staat en jij niet altijd in de regen staat te wachten'.
De grote vraag blijft wel: welk probleem is er (waarom gaan mensen nu voor 70% met de auto), en wat zou je moeten doen om dat te verbeteren. Maakt het mensen veel uit dat ze in een tram stappen in plaats van een bus? Is vijf tot tien minuten versnelling tot het park genoeg? Ligt het aan de frequentie waarop de bus rijdt (lijkt op een kwartiersdienst?)??
In principe is het maar 12-ish km vanaf het dichtstbijzijnde intercitystation. Vergelijk dit met de bijna 20 km naar Walibi (waar de bus 25 min over doet, ipv de 20 naar de Efteling), en dan zie je dat die buslijn ook met een bus misschien nog wel wat harder kan .
OrangeStar volgens mij had men het over buslijnen 800 en 801, de directe verbindingen zonder tussenstops die op de piekmomenten rijden tussen 's-Hertogenbosch/Efteling en Tilburg/Efteling.
Heb het weleens eerder vermeldt denk ik in deze topic maar tijdens de verbouwing van Tilburg Centraal was er voor een periode dat de bussen stopte boven het spoor (als je kijk vanuit google maps) in plaats van nu weer op de oude plek onder het spoor. Ik weet dat het nu een parkeerplaats is maar je zou bijv een deel ervan kunnen toevertrouwen aan de Efteling. Met bussen die vanuit daar direct naar de Efteling gaan. Dat je dus vanaf het station al in de wereld van de Efteling terecht komt.
Quefox_ Ja, die heb ik met enige regelmaat genomen voordat ik een rijbewijs had een aantal jaar geleden. Die gaan inderdaad direct, maar ondanks dat is die niet echt exclusief voor Efteling-bezoekers. Daarnaast was die juist tijdens de piekmomenten overvol. Daar is echt nog wel iets aan te doen.
OrangeStar Niet exclusief voor Efteling bezoekers, maar wel bedoeld voor Efteling bezoekers. Hoe zou je een bus exclusief voor een bepaalde groep willen maken? Dan zou je een heel apart ticketing systeem moeten maken, ik denk dat dat een hele dure opgave zou zijn.
OrangeStar zelfs al is die buslijn niet exclusief voor de Efteling, ik denk dat vrijwel alle passagiers naar de Efteling gaan. Waarom zou je anders in een overvolle bus stappen die maar bij 1 halte stopt? Wat betreft die drukte, ze zouden wellicht de frequentie wat kunnen opschroeven. Bijvoorbeeld van eens per half uur naar eens per kwartier. Ik denk dat de Efteling en Arriva om tafel moeten om te bespreken hoe ze de businzet kunnen optimaliseren, als er echt problemen zijn met de capaciteit. Een door de Efteling zelf gerunde buslijn, zoals asuran voorstelt, lijkt mij niet nodig en ook niet iets waar de Efteling geld in zou moeten steken.
Er rijden zat Efteling bussen van CS Tilburg naar de Efteling , ik zie het probleem niet.
R013 Buiten park opening en sluiting ben ik het eens maar met opening en sluiting is het zeker druk. Wanneer je mensen moet achterlaten dan is het al te ver (zelf gezien vrijdag 2 februari, zowel op heen- en terugweg).
Dus nee er rijden niet genoeg bussen, zelfs niet op rustige dagen zoals de afgelopen weken.
Quefox_ elk kwartier wanneer je rond opening en sluiting zit zou zeker mooi zijn, op drukke dagen misschien zelfs elke 10 minuten. Maakt aansluitingen vanuit de treinen ook iets gunstiger.
OrangeStar Maar dan zijn dat toch bussen die een directe verbinding met de Efteling hebben. Dat er ook mensen met een gewone buskaart mee konden was omdat ook veel mensen met een abonnement van de bus gebruik maakten. Zijn het nog steeds van die extra lange harmonicabussen, trouwens?
In de tijd dat ik nog met de bus moest was dat volgens mij lijn 138. Maar ik ben natuurlijk al erg oud, dat scheelt
Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.
Valt bijna niet te doen, tenzij er echt goede OV deals komen specifiek voor Efteling (bv gratis OV als je naar Efteling gaat ofzo).
Anubite Als je de 70% van bezoekers met de auto wilt reduceren moet je bijna een landelijk OV probleem tackelen.
Ik zou bijna de Luxemburgse oplossing willen noemen, maar dat neemt niet het absolute gebrek aan efficiëntie weg. OV is eigenlijk alleen maar gericht op studenten en kantoorpersoneel.
Het is uit vele onderzoeken gebleken dat OV gratis maken lang niet zaligmakend is, waarom ook. Het is gewoon een product waar je gebruik van maakt en niets is gratis. De auto ook niet. Daarnaast hebben we een van de meest frequente en betrouwbaarste openbaar vervoer systemen ter wereld. We moeten er vooral eens trotser op worden.
Kan het wat goedkoper? Dat denk ik wel. Vooral als gezin is een auto sneller goedkoper. Zo zouden wij 11.128 euro kwijt zijn aan 4 OV jaarkaarten, oftewel bijna 1000 euro per maand. Zelfs met benzine en afschrijving en onderhoud meegerekend komt een auto daar niet snel aan.
Het OV zou op zijn minst daarmee moeten kunnen concurreren.
En laten we het maar niet hebben over de prijzen van een vliegticket of een internationale trein. Het zou goed zijn als we wat dat betreft snel stoppen met alle subsidies op brandstoffen. Geen fan van de snelwegzitters, maar ze hebben wel een punt.
En het blijft lastig OV rendabel te krijgen in de kleinere steden, naar dorpen en op het platteland.
Maar goed, een OV verbinding naar de Efteling zou in mijn ogen ook vooral interessanter zijn als er een beter verbinding komt naar Den Bosch. Dat treinstation is immers vanaf Utrecht rechtstreeks te bereiken en opent daarmee een betere verbinding naar midden en noord Nederland.
Zelf vind ik daarnaast de bus gewoon geen aantrekkelijk vervoersmiddel, maar het blijft lastig de grotere investeringen te doen die de andere systemen als een monorail, tram, lightrail of normale trein vragen. Ik vind persoonlijk wel dat in railvervoer veel meer geïnvesteerd mag worden, in vele landen heeft de herintroductie van tram en lightrail zijn succes bewezen.
Maar met het huidige politieke klimaat zal dat helaas nog een ver van ons bedshow zijn.