Heb er zelf enorm last van dat er geen goede verbinding is met de Efteling is vanuit Breda. Ik ben met de auto vanuit Oosterhout max 25 minuten onderweg, maar als ik met het OV ga ben ik nog sneller in Limburg dan bij de Efteling. Ben dan vaak 1,5 uur onderweg.
Efteling wenst eigen treinstation
Crowket Vanuit Breda is het juist goed te doen. De sprinter naar Tilburg sluit precies aan op lijn 300, de intercity is dus mogelijk nog sneller. Je bent wel langer onderweg dan met de auto, maar dat is vaak met het OV. Wat mij 'stoort' is dat de meeste lijnbussen ook in Tilburg nog 2x stoppen, zelfs op 100 meter van het station. Zulke bushaltes mogen van mij geschrapt worden.
Quefox_ bedoel vanuit Oosterhout en Dongen is eerst Tilburg gaan bij 2 halte voor eindpunt overstappen dan richting Kaatsheuvel.
DisneyKaatsheuvel ik denk niet dat het haalbaar is om speciaal voor de kleine groep mensen die vanuit Oosterhout/Dongen naar de Efteling moet een buslijn op te richten. Met wat wilskracht is het een afstand die prima te overbruggen is per fiets, en met OV is er ook een prima verbinding. Ja het duurt dan wat langer dan met de auto, maar daar ontkom je niet aan.
Quefox_ dat 327 bedoel 1x per uur van Tilburg via Kaatsheuvel naar Breda gaat. En 1x per uur oude route rijdt. Dat ook op andere plekken bus stopt waar hij nu nog niet stopt.
Een transferium langs de A59 (thv Waalwijk) met aparte busbanen richting het park voor elektrische bussen lijkt me realistischer dan bijv. een lightrail. Wanneer mensen daar het goedkoopst kunnen parkeren zal het goed gebruikt worden.
DisneyKaatsheuvel niet alleen maak je dan capaciteit aan op een traject waar het eigenlijk niet echt nodig is, je halveert op een ander traject de capaciteit die wél echt nodig is. En daarnaast ligt Kaatsheuvel ook absoluut niet optimaal voor een dergelijke route. Ik denk dat dan beter ingezet kan worden op een fatsoenlijke snelverbinding van Breda naar Kaatsheuvel, zoals deze ook voor corona bestond.
Jacko Ik denk dat dat uiteindelijk ook de oplossing zou worden om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het goedkoopste en je kan de capaciteit laten meegroeien en krimpen in de dag. Dus vooral bussen natuurlijk inzetten tijdens de drukke uren en bijna geen rond 1 uur in de middag.
Je moet wel realistisch zijn dat geen busverbinding de piek van een gemiddeld drukke dag in de ochtend en avond op gaat kunnen vangen.
Toch nieuwsgierig, is er intussen enig progressie in het lobbyen voor een eigen station of lijkt het volledig van de tafel te zijn geschoven? Het begint toch wel echt soms erg druk te worden op de weg rondom het park/
Frederik Maar helaas is dat geen grond van de Efteling en moet de gemeente/Arriva dit dus faciliteren. Ik denk niet dat die dat snel zullen doen...
Dat weet ik niet zeker, als ik zo kijk is het perceel vermoedelijk wel van de Efteling. Misschien dat de gemeente verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud van de haltes, dat zou kunnen. Maar als het van de Efteling is kunnen ze in overleg met de gemeente en Arriva vast wel iets regelen.
Ik zie op die plekken meermaals Jehova getuigen staan. Precies voor de poort van de K+R en Bussenparking. Lijkt me niet wenselijk als Efteling zijnde. Toen ik hierover vroeg bij medewerkers waarom ze hen niet wegstuurde was het antwoord 'de grond is niet van ons, dus we mogen er niks mee.'
En terecht, het betreft weliswaar een perceel van de Efteling maar is een openbare weg en daar gaat de gemeente over.
Nee klopt inderdaad, en dan kunnen bussen wel een uitkomst bieden. Geen permanente infrastructuur nodig (behalve de haltes), en je zet er gewoon meer in op drukke tijden.
Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Vandaag toevallig bij de Harry Potter Studios in London geweest, daar rijden dubbeldekker bussen tussen het treinstation en de studio's, elke 15 minuten, inbegrepen bij de entreekaartje. Dat werkt echt top! Nou heeft de Efteling wel wat minder gasten te verwerken vanaf Station Tilburg, maar in theorie kan het dus heel goed werken.
Frederik Maar het instappen is zo'n chaos, omdat mensen per se willen voordringen.
Dat is inderdaad zo, maar dat is te ondervangen met een meandering en enkel de voordeur te openen.