Zou natuurlijk heel prettig zijn maar als ik zag hoe veel moeite en tijd er al ging zitten in een snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk/Kaatsheuvel zie ik dit niet snel gebeuren. Tel daarbij de ontwikkelingen in de wereld op, en het blijft waarschijnlijk bij een sprookje.

Een tramlijn van Den Bosch naar Kaatsheuvel is nog redelijk makkelijk te realiseren. Een groot deel van het baanvak van de voormalige spoorlijn van Den Bosch naar Waalwijk (en verder naar Lage Zwaluwe) is nog aanwezig als fiets- of wandelpad, inclusief een aantal bruggen. Binnen Waalwijk kan de tramlijn de weg op, dat is het voordeel van een tram t.o.v. een trein. De rest van het traject zal naast de autoweg aangelegd moeten worden. Hoeveel ruimte daar is, weet ik eigenlijk niet.

Dit is al jaren onderwerp van gesprek maar zie het niet snel gebeuren ondanks dat het een hele hoop problemen zou oplossen.

Ik vraag me toch al jaren af waarom er toch niet geinvesteerd wordt in een extra OV optie als in metro/lightrail/extra spoorlijn in midden brabant/noorden van brabant. Je kunt nu met de trein van breda naar tilburg, en vanaf tilburg naar eindhoven of den bosch. De afstanden zijn allemaal niet zo heel erg groot, en het zijn toch allemaal steden van formaat. Tel daarbij op dat er tussenin ook nog grotere plaatsen als oisterwijk, oosterhout, waalwijk/drunen & boxtel liggen. Waarom is het niet rendabel om een lightrail verbinding te realiseren vraag ik me dan af? Als dat in de randstad kan, moet dat hier ook kunnen.

Daarnaast denk ik dat een noordelijker gelegen spoor ontzettend goed zal werken. Het probleem zit 'm erin, dat er al een dergelijke lijn ligt in de betuwe, waardoor de overheid denkt dat het geen nut zal hebben. De reden waarom ik denk dat het wel nut heeft:

  • Je ontsluit de stad oosterhout ermee, je creeërt een redelijke optie voor een station voor de efteling, je verbindt waalwijk fatsoenlijk. En je kunt de spoorlijn zo aanleggen dat die net buiten de bebouwde kom van alles loopt (leg 'm zowat paralel aan de A59, en ga ten noorden van de woonwijken om) Alleen bij den bosch wordt het een puzzel ivm de wijk die aan de maas ligt.
  • Door de spoorlijn zo aan te leggen dat die niet door bebouwde kom gaat, kun je ook 1 van de grotere ergernissen in brabant weghalen, de goederentreinen die door woonwijken heen moeten denderen met gevaarlijke stoffen. Jaren terug is er een betuwelijn aangelegd om het zelfde te bereiken, zodat die treinen niet meer door utrecht centraal etc hoefde. want dat werd allemaal gevaarlijk geacht. Waarom moet zo'n trein in het zuiden dan wel door een breda,tilburg,udenhout,den bosch,eindhoven heen denderen? Bij elkaar opgetelt wonen daar netzoveel of zelfs nog meer mensen dan in utrecht.

Ik zie hele goede redenen voor dat extra spoor, We hebben in brabant een goed snelweg netwerk, maar wat spoor betreft is het echt een achtergestelde boel. Een lightrail verbinding (of bovengrondse metro) zou ook zeker een goede aanvulling zijn voor tussen de steden, al gok ik dat men daarmee wil wachten tot de steden nog groter zijn geworden dan ze nu al zijn, en het er pas doorheen komt op t moment dat het niet meer leefbaar wordt geacht om zonder te kunnen. Maar door dat nu voor te zijn kun je het wel meenemen in de toekomst plannen en de boel er omheen ontwerpen. Dat is altijd makkelijker dan achteraf voor nog veel meer miljoenen allemaal tunnels te moeten gaan aanleggen of bruggen over woonwijken te bouwen, die architectuur is ook niet altijd de mooiste (sorry rotterdam, maar dat blok beton in nesselande is echt lelijk)

Andere opties lijken me ook wel interessant, zolang er maar over nagedacht wordt wat men in de toekomst wil 🙂

6 maanden later

Goedkoper oplossing beter busverbinding dat buslijn richting Tilburg erbij komt. Dat van Breda via Efteling naar Tilburg gaat. En nog meer van andere hoeken.

    Ik maar denken dat er na zes maanden nieuws was, maar helaas.

    Nou ja, het nieuws dat alle nieuwe infrastructuur redelijk op slot zit. Dus alles wat nog niet vergund is (nog geen tracébesluit) gaat de ijskast in.

    Met gelukkig wat mitsen en maren en de plannen rondom de Efteling voor light rail waren daarnaast natuurlijk verre van concreet.
    Maar daardoor is het inmiddels nog meer een proefballon als het al was.

    DisneyKaatsheuvel Het is niet heel wenselijk dat je oude topics kickt als je geen nieuws hebt. Zou je hier wat meer rekening mee willen houden?

    DisneyKaatsheuvel nog meer? Er zijn al 3 vaste busverbindingen van Tilburg naar de Efteling, plus een directe snelbus die op de piekmomenten rijdt. Hetzelfde geldt voor Den Bosch. Ik denk juist dat het waardevol kan zijn om meer in te zetten op busverkeer vanaf Breda, om daarmee Tilburg meer te ontlasten. Die ene buslijn die zo af en toe rijdt is leuk, maar doet in praktijk natuurlijk helemaal niks.

      Heb er zelf enorm last van dat er geen goede verbinding is met de Efteling is vanuit Breda. Ik ben met de auto vanuit Oosterhout max 25 minuten onderweg, maar als ik met het OV ga ben ik nog sneller in Limburg dan bij de Efteling. Ben dan vaak 1,5 uur onderweg.

        Crowket Vanuit Breda is het juist goed te doen. De sprinter naar Tilburg sluit precies aan op lijn 300, de intercity is dus mogelijk nog sneller. Je bent wel langer onderweg dan met de auto, maar dat is vaak met het OV. Wat mij 'stoort' is dat de meeste lijnbussen ook in Tilburg nog 2x stoppen, zelfs op 100 meter van het station. Zulke bushaltes mogen van mij geschrapt worden.

        • Joell heeft hierop gereageerd.

          Japio Denk vanwege het gemak en mensen die slecht ter been zijn dat die haltes zullen blijven 😉

          Quefox_ bedoel vanuit Oosterhout en Dongen is eerst Tilburg gaan bij 2 halte voor eindpunt overstappen dan richting Kaatsheuvel.

            DisneyKaatsheuvel ik denk niet dat het haalbaar is om speciaal voor de kleine groep mensen die vanuit Oosterhout/Dongen naar de Efteling moet een buslijn op te richten. Met wat wilskracht is het een afstand die prima te overbruggen is per fiets, en met OV is er ook een prima verbinding. Ja het duurt dan wat langer dan met de auto, maar daar ontkom je niet aan.

              Quefox_ dat 327 bedoel 1x per uur van Tilburg via Kaatsheuvel naar Breda gaat. En 1x per uur oude route rijdt. Dat ook op andere plekken bus stopt waar hij nu nog niet stopt.

                Een transferium langs de A59 (thv Waalwijk) met aparte busbanen richting het park voor elektrische bussen lijkt me realistischer dan bijv. een lightrail. Wanneer mensen daar het goedkoopst kunnen parkeren zal het goed gebruikt worden.

                  DisneyKaatsheuvel niet alleen maak je dan capaciteit aan op een traject waar het eigenlijk niet echt nodig is, je halveert op een ander traject de capaciteit die wél echt nodig is. En daarnaast ligt Kaatsheuvel ook absoluut niet optimaal voor een dergelijke route. Ik denk dat dan beter ingezet kan worden op een fatsoenlijke snelverbinding van Breda naar Kaatsheuvel, zoals deze ook voor corona bestond.

                  Jacko Ik denk dat dat uiteindelijk ook de oplossing zou worden om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het goedkoopste en je kan de capaciteit laten meegroeien en krimpen in de dag. Dus vooral bussen natuurlijk inzetten tijdens de drukke uren en bijna geen rond 1 uur in de middag.

                  Je moet wel realistisch zijn dat geen busverbinding de piek van een gemiddeld drukke dag in de ochtend en avond op gaat kunnen vangen.

                    Japio Maar wat kan dat wel? 🙂
                    Zelfs een veel geroepen monorail van een paar 100 miljoen gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Maar een dergelijk snelle busverbinding in combinatie met een goedkoper parkeertarief kan de druk toch aardig van de ketel halen.