Ik vraag me toch al jaren af waarom er toch niet geinvesteerd wordt in een extra OV optie als in metro/lightrail/extra spoorlijn in midden brabant/noorden van brabant. Je kunt nu met de trein van breda naar tilburg, en vanaf tilburg naar eindhoven of den bosch. De afstanden zijn allemaal niet zo heel erg groot, en het zijn toch allemaal steden van formaat. Tel daarbij op dat er tussenin ook nog grotere plaatsen als oisterwijk, oosterhout, waalwijk/drunen & boxtel liggen. Waarom is het niet rendabel om een lightrail verbinding te realiseren vraag ik me dan af? Als dat in de randstad kan, moet dat hier ook kunnen.
Daarnaast denk ik dat een noordelijker gelegen spoor ontzettend goed zal werken. Het probleem zit 'm erin, dat er al een dergelijke lijn ligt in de betuwe, waardoor de overheid denkt dat het geen nut zal hebben. De reden waarom ik denk dat het wel nut heeft:
- Je ontsluit de stad oosterhout ermee, je creeërt een redelijke optie voor een station voor de efteling, je verbindt waalwijk fatsoenlijk. En je kunt de spoorlijn zo aanleggen dat die net buiten de bebouwde kom van alles loopt (leg 'm zowat paralel aan de A59, en ga ten noorden van de woonwijken om) Alleen bij den bosch wordt het een puzzel ivm de wijk die aan de maas ligt.
- Door de spoorlijn zo aan te leggen dat die niet door bebouwde kom gaat, kun je ook 1 van de grotere ergernissen in brabant weghalen, de goederentreinen die door woonwijken heen moeten denderen met gevaarlijke stoffen. Jaren terug is er een betuwelijn aangelegd om het zelfde te bereiken, zodat die treinen niet meer door utrecht centraal etc hoefde. want dat werd allemaal gevaarlijk geacht. Waarom moet zo'n trein in het zuiden dan wel door een breda,tilburg,udenhout,den bosch,eindhoven heen denderen? Bij elkaar opgetelt wonen daar netzoveel of zelfs nog meer mensen dan in utrecht.
Ik zie hele goede redenen voor dat extra spoor, We hebben in brabant een goed snelweg netwerk, maar wat spoor betreft is het echt een achtergestelde boel. Een lightrail verbinding (of bovengrondse metro) zou ook zeker een goede aanvulling zijn voor tussen de steden, al gok ik dat men daarmee wil wachten tot de steden nog groter zijn geworden dan ze nu al zijn, en het er pas doorheen komt op t moment dat het niet meer leefbaar wordt geacht om zonder te kunnen. Maar door dat nu voor te zijn kun je het wel meenemen in de toekomst plannen en de boel er omheen ontwerpen. Dat is altijd makkelijker dan achteraf voor nog veel meer miljoenen allemaal tunnels te moeten gaan aanleggen of bruggen over woonwijken te bouwen, die architectuur is ook niet altijd de mooiste (sorry rotterdam, maar dat blok beton in nesselande is echt lelijk)
Andere opties lijken me ook wel interessant, zolang er maar over nagedacht wordt wat men in de toekomst wil 🙂