Waarom niet gewoon wat elektrische bussen laten pendelen.. vereist nauwelijks investeringen in infrastructuur en je hebt alsnog een milieuvriendelijk en innovatief vervoersmiddel.

Investeren in een spoorverbinding is in geen miljoen jaar rendabel

    Zelfs waalwijk is niet interessant. Al komt er wel veel distributie te zitten daar.

    Ik kan zelfs geen “sneltram” route bedenken van tilburg of den bosch naar Kaatsheuvel.

    Heel misschien vanaf station reeshof, parallel aan de N260 en dan 261 of via de moer. Maar via de moer/dongen verwacht ik veel problemen.

    Je zou zoiets wel kunnen combineren met een transferium aan de A27 of A58. Misschien met een metro lijn om de boomknuffelaars en bewoners tegemoet te komen.

    Extraxyz Waarom niet gewoon wat elektrische bussen laten pendelen.. vereist nauwelijks investeringen in infrastructuur en je hebt alsnog een milieuvriendelijk en innovatief vervoersmiddel.

    Dit lijkt mij ook gewoon de beste oplossing. Behalve vervoer van en naar De Efteling is er weinig reden het spoornet daar uit te breiden en die kosten verdienen ze gewoon niet terug. Een handig bustransferium echter met hele reeks bussen vanaf de grotere stations in de regio...

      Jules moet dan wel een vrije route voor gemaakt worden anders staan ze ook in de polonaise.

        Johan Jules moet dan wel een vrije route voor gemaakt worden anders staan ze ook in de polonaise.

        Hebben de recente aanpassingen aan de infrastructuur de situatie niet al aanzienlijk verbeterd? Dat zou meer mensen in bussen en minder mensen in auto's verder aan bij kunnen dragen. Eventueel verleg je 't busstation richting de hoofdweg en open je een tweede ingang bij 't hotel. Dat is ook maar een suggestie, maar als 't park openstaat voor of zelfs vraagt naar een treinverbinding, dan moet groot denken met bussen toch ook kunnen.

          Een treinstation lijkt me niet echt realistisch, maar ook bij een sneltram/lightrail heb ik zo mijn twijfels. Want welke routes zijn interessant genoeg om daar infrastructuur voor aan te leggen? Het zou een mooie optie zijn, maar of dat nou rendabel is. Het prijskaartje om zo'n netwerk aan te leggen is ook niet mals namelijk...

          8 dagen later

          In mijn ogen is een OV verbinding op welke manier dan ook met een van de grote stations(Tilburg of Den Bosch) in de regio "The way to go", wel op een groene manier uiteraard, dit zou zo veel problemen weg nemen en zeer handig zijn kijkend naar de toekomst.

          3 jaar later

          Lijkt me een goed plan! 2040 is nog wel een tijdje weg dus er kan nog veel gebeuren, maar hoop dat dit uiteindelijk gaat gebeuren 🙂

          Heb even zitten googlen, maar voor zover ik weet, correct me if I'm worng, is dit afkomstig uit een brochure / visie van platform Do Lightrail uit 2013. Een samenwerking van verschillende stakeholders, ondernemers, e.d. in de spoorwereld. Een interessant document, maar vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en te pushen voor meer lightrail projecten, alles behalve een concreet beleidsdocument of iets in die richting.

            Ach, in de Domstad deden ze ook 7 jaar over een paar km trambaan, dus vind 2040 een prima streven.

            Vooral doen dit plan, zie ook de spoorlijn Utrecht-Breda ingetekend. Hopelijk allemaal ooit (maar liefst sneller) waarheid.

            Voorlopig staat het alleen nog niet echt in de regeringsplannen zover ik weet… en zoals hierboven aangegeven prikkeling vanuit de markt.

            Ik denk dat het realistischer is dat de provincie investeert in uitbreiding van het HOV busnetwerk met vrijliggende busbanen en elektrische bussen. Dat is makkelijker te implementeren in de huidige infrastructuur dan het aanleggen van een nieuw railnetwerk.

            Kostentechnisch en qua flexibiliteit klopt dat wel, qua comfort en capaciteit scoort een lightrail wel veel beter.

            Een tram Tilburg-Den Bosch zou voor mij een beter alternatief zijn voor de auto als een bus.
            Ik denk dat een tram hier wel voldoende potentie kan hebben tov de bus.

              Hoe dan ook een trein, tram, lightrial of busstation zou zeker al een flinke verbetering zijn ten opzichte van welke auto dan ook. Maar welke oplossing dan de beste is van de genoemde, dat weet ik nu dus niet.

                The_Bullgod Light rail is enorm duur, maar wel toekomstbestendig. Helaas zal het in Brabant nooit verder komen dan een BRT.

                  Nevz Mag ik vragen wat BRT is? Ik google mijzelf rot, maar verder dan shipping solutions en brt news kom ik niet 😅

                    Nevz Dat de aanleg van o.a. lightrail duur zal zijn, zeker in vergelijking met een auto dat is begrijpelijk.
                    Maar je moet ook verder kijken dan alleen de aanleg van het systeem.