Wat betreft de monorail, dit zal waarschijnlijk nooit meer gebouwd gaan worden. Als je kijkt naar verschillende projecten in de wereld dan Het is bewezen dat dit tegenwoordig ongeveer 90 miljoen per kilometer kost om te maken. Dat is nooit rendabel voor wie dan ook.

Dus er zal echt naar andere goedkopere opties gekeken moeten worden.

De podcast is hier terug te vinden trouwens waarbij eigenlijk het volledige gesprek interessant is:
https://www.bnr.nl/podcast/thebigfive/10382557/nederland-vakantieland-efteling-directeur-fons-jurgens

Fons verteld hierin dat men al meerdere jaren probeert om de OV opties te verbeteren en ze binnenkort weer met de NS gaan zitten om het verder onder de aandacht te brengen. 20% van de bezoekers komt met het OV wat betekend dat dit om één miljoen bezoekers gaat.

Ik ben jaren lang met de trein naar de Efteling gekomen en dit was dmv de bus in Tilburg eigenlijk best prima te doen. Den Bosch was altijd al een stuk lastiger en langer maar ik had het geluk dat Tilburg vanuit mijn woonplaats gunstiger lag. Geografisch voor het meerendeel van Nederland zal dit niet zo zijn dus ik begrijp de wens van de Efteling hierin goed. Hoewel hij het niet verteld denk ik dan ook dat men het liever vanuit Den Bosch dan vanuit Tilburg ziet komen om de reistijd met name voor mensen die van boven de rivieren komen te verkorten.
Ik snap best dat ze bot vangen bij de NS. Als je namelijk gaat kijken wat er tussen de Efteling en Den Bosch ligt, dat is buiten Waalwijk om toch weinig relevants.

John Ik snap best dat ze bot vangen bij de NS. Als je namelijk gaat kijken wat er tussen de Efteling en Den Bosch ligt, dat is buiten Waalwijk om toch weinig relevants.

Daarom is een lightrail verbinding gewoon een heel logische investering. Dat heeft meer focus op regionaal vervoer en je zou daarmee Tilburg Noord, Loon op Zand, De Efteling, Waalwijk, Drunen en Vlijmen kunnen aansluiten op hoogwaardig en snel OV met Den Bosch als grote OV hub richting de rest van Nederland. Want Tilburg ligt wat dat betreft gewoon heel onpraktisch voor als je boven de rivieren woont en niet uit Rotterdam of Den Haag met de trein komt.

Ik denk dat het voor de Efteling altijd logisch is dat ze proberen hun park zo makkelijk mogelijk bereikbaar te krijgen, en zeker in de huidige tijd past het prima om "milieuvriendelijker" vervoer te hebben, maar voor een lightrail verbinding zit je bij de NS aan de foute tafel natuurlijk 😅

Beetje jammer dat de spoorlijn Lage Zwaluwe - 's-Hertogenbosch er niet meer ligt. Daar had de Efteling goed gebruik van kunnen maken.

De Efteling blijkt hier al Jaren mee bezig te zijn,

Waarom niet gewoon wat elektrische bussen laten pendelen.. vereist nauwelijks investeringen in infrastructuur en je hebt alsnog een milieuvriendelijk en innovatief vervoersmiddel.

Investeren in een spoorverbinding is in geen miljoen jaar rendabel

Zelfs waalwijk is niet interessant. Al komt er wel veel distributie te zitten daar.

Ik kan zelfs geen “sneltram” route bedenken van tilburg of den bosch naar Kaatsheuvel.

Heel misschien vanaf station reeshof, parallel aan de N260 en dan 261 of via de moer. Maar via de moer/dongen verwacht ik veel problemen.

Je zou zoiets wel kunnen combineren met een transferium aan de A27 of A58. Misschien met een metro lijn om de boomknuffelaars en bewoners tegemoet te komen.

Extraxyz Waarom niet gewoon wat elektrische bussen laten pendelen.. vereist nauwelijks investeringen in infrastructuur en je hebt alsnog een milieuvriendelijk en innovatief vervoersmiddel.

Dit lijkt mij ook gewoon de beste oplossing. Behalve vervoer van en naar De Efteling is er weinig reden het spoornet daar uit te breiden en die kosten verdienen ze gewoon niet terug. Een handig bustransferium echter met hele reeks bussen vanaf de grotere stations in de regio...

Jules moet dan wel een vrije route voor gemaakt worden anders staan ze ook in de polonaise.

Johan Jules moet dan wel een vrije route voor gemaakt worden anders staan ze ook in de polonaise.

Hebben de recente aanpassingen aan de infrastructuur de situatie niet al aanzienlijk verbeterd? Dat zou meer mensen in bussen en minder mensen in auto's verder aan bij kunnen dragen. Eventueel verleg je 't busstation richting de hoofdweg en open je een tweede ingang bij 't hotel. Dat is ook maar een suggestie, maar als 't park openstaat voor of zelfs vraagt naar een treinverbinding, dan moet groot denken met bussen toch ook kunnen.

Een treinstation lijkt me niet echt realistisch, maar ook bij een sneltram/lightrail heb ik zo mijn twijfels. Want welke routes zijn interessant genoeg om daar infrastructuur voor aan te leggen? Het zou een mooie optie zijn, maar of dat nou rendabel is. Het prijskaartje om zo'n netwerk aan te leggen is ook niet mals namelijk...

8 dagen later

In mijn ogen is een OV verbinding op welke manier dan ook met een van de grote stations(Tilburg of Den Bosch) in de regio "The way to go", wel op een groene manier uiteraard, dit zou zo veel problemen weg nemen en zeer handig zijn kijkend naar de toekomst.

3 jaar later

Lijkt me een goed plan! 2040 is nog wel een tijdje weg dus er kan nog veel gebeuren, maar hoop dat dit uiteindelijk gaat gebeuren 🙂

Heb even zitten googlen, maar voor zover ik weet, correct me if I'm worng, is dit afkomstig uit een brochure / visie van platform Do Lightrail uit 2013. Een samenwerking van verschillende stakeholders, ondernemers, e.d. in de spoorwereld. Een interessant document, maar vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en te pushen voor meer lightrail projecten, alles behalve een concreet beleidsdocument of iets in die richting.

Ach, in de Domstad deden ze ook 7 jaar over een paar km trambaan, dus vind 2040 een prima streven.

Vooral doen dit plan, zie ook de spoorlijn Utrecht-Breda ingetekend. Hopelijk allemaal ooit (maar liefst sneller) waarheid.

Voorlopig staat het alleen nog niet echt in de regeringsplannen zover ik weet… en zoals hierboven aangegeven prikkeling vanuit de markt.