De Efteling is schijnbaar met een actieve lobby bezig om een treinstation te krijgen bij het park. Maar de NS kiest niet voor de Efteling om te investeren in nieuw spoor. Dit blijkt uit woorden van Jurgens in het BNR interview afgelopen week.
Ik zat er eens over na te denken, maar ik begrijp de NS wel. Het enige spoor dat er ligt loopt van Breda via Tilburg naar Eindhoven (grofweg). Een treinverbinding naar Waalwijk lijkt mij ook niet rendabel te maken voor de NS, ondanks dat de Efteling bussen momenteel vast en zeker goed gevuld zijn. Ik zou meer zien in een lightrail verbinding zoals die ook tussen Den Haag - Zoetermeer - Rotterdam ligt. Dat zou ook een regionale rol kunnen vervullen door Tilburg, Waalwijk en Den Bosch een zelfde soort verbinding te geven waarbij de Efteling dan een halte zou krijgen. Ik heb vroeger vaak gepleit voor een monorail verbinding vanaf station Tilburg, maar dat is simpelweg niet realistisch denk ik. Een lightrail verbinding past echter volledig in de ideologie van klimaatdoelstellingen halen, mobiliteit verbeteren en overlast verminderen.
Grootste vraag zou zijn waar die een dergelijk station zou moeten komen te liggen. In de buurt van de huidige busparkeerplaats zou imho ideaal zijn. Als de lightrail verbinding er ligt kunnen de busverbindingen namelijk stoppen. En de bussen die er wel stoppen kunnen gelijk worden ingezet als OV-hub voor heel Kaatsheuvel. Daarmee kan de Efteling gelijk een slag maken in meervoudig waarde creëren voor zichzelf, zijn omgeving en haar gasten. Hopelijk krijgt de Efteling een focus op ingebedde innovatie ipv structurele innovatie en stoppen ze met die NS lobby. Er zijn veel betere alternatieven om de mobiliteit in relatie tot OV sterk te kunnen verbeteren.