Een treinstation lijkt me niet echt realistisch, maar ook bij een sneltram/lightrail heb ik zo mijn twijfels. Want welke routes zijn interessant genoeg om daar infrastructuur voor aan te leggen? Het zou een mooie optie zijn, maar of dat nou rendabel is. Het prijskaartje om zo'n netwerk aan te leggen is ook niet mals namelijk...
Efteling wenst eigen treinstation
In mijn ogen is een OV verbinding op welke manier dan ook met een van de grote stations(Tilburg of Den Bosch) in de regio "The way to go", wel op een groene manier uiteraard, dit zou zo veel problemen weg nemen en zeer handig zijn kijkend naar de toekomst.
Station Efteling in 2040?
Lijkt me een goed plan! 2040 is nog wel een tijdje weg dus er kan nog veel gebeuren, maar hoop dat dit uiteindelijk gaat gebeuren
Heb even zitten googlen, maar voor zover ik weet, correct me if I'm worng, is dit afkomstig uit een brochure / visie van platform Do Lightrail uit 2013. Een samenwerking van verschillende stakeholders, ondernemers, e.d. in de spoorwereld. Een interessant document, maar vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en te pushen voor meer lightrail projecten, alles behalve een concreet beleidsdocument of iets in die richting.
Ach, in de Domstad deden ze ook 7 jaar over een paar km trambaan, dus vind 2040 een prima streven.
- Bijgewerkt
Vooral doen dit plan, zie ook de spoorlijn Utrecht-Breda ingetekend. Hopelijk allemaal ooit (maar liefst sneller) waarheid.
Voorlopig staat het alleen nog niet echt in de regeringsplannen zover ik weet… en zoals hierboven aangegeven prikkeling vanuit de markt.
Ik denk dat het realistischer is dat de provincie investeert in uitbreiding van het HOV busnetwerk met vrijliggende busbanen en elektrische bussen. Dat is makkelijker te implementeren in de huidige infrastructuur dan het aanleggen van een nieuw railnetwerk.
- Bijgewerkt
Kostentechnisch en qua flexibiliteit klopt dat wel, qua comfort en capaciteit scoort een lightrail wel veel beter.
Een tram Tilburg-Den Bosch zou voor mij een beter alternatief zijn voor de auto als een bus.
Ik denk dat een tram hier wel voldoende potentie kan hebben tov de bus.
Hoe dan ook een trein, tram, lightrial of busstation zou zeker al een flinke verbetering zijn ten opzichte van welke auto dan ook. Maar welke oplossing dan de beste is van de genoemde, dat weet ik nu dus niet.
The_Bullgod Light rail is enorm duur, maar wel toekomstbestendig. Helaas zal het in Brabant nooit verder komen dan een BRT.
Nevz Dat de aanleg van o.a. lightrail duur zal zijn, zeker in vergelijking met een auto dat is begrijpelijk.
Maar je moet ook verder kijken dan alleen de aanleg van het systeem.
Marco Bus Rapid Transit veronderstel ik.
2040, kunnen we bijna met bejaardenkorting naar binnen.
Mark lightrail past niet binnen de visie die de afgelopen jaren is geschetst door de provincie. Er wordt sterk ingezet op MaaS (Mobility as a Service). Alleen nog dikke buslijnen en schrappen van lijnen naar de kleine kernen. Met die laatste stap creëert men ruimte voor de eerste stap. Een snelle HOV busverbinding door de regio ligt dus veel meer voor de hand, een tien minuten of kwartiersdienst op de drukke tijden van en naar de Efteling is daarbij zeker een realistisch beeld. Zeker als de lijn daarna door kan rijden naar een bestemming verderop.
(Elektrische) Bussen zijn ook niet milieu vriendelijk dus een trein lijkt mij de meest milieu vriendelijke optie als dat het argument moet zijn.
Volgens mij valt er alleen wat uit te halen als je er een stoptrein van maakt en overdag veel vrachtvervoer over die lijn kan laten leiden.