Efteling wenst eigen treinstation
- Bijgewerkt
Vooral doen dit plan, zie ook de spoorlijn Utrecht-Breda ingetekend. Hopelijk allemaal ooit (maar liefst sneller) waarheid.
Voorlopig staat het alleen nog niet echt in de regeringsplannen zover ik weet… en zoals hierboven aangegeven prikkeling vanuit de markt.
Ik denk dat het realistischer is dat de provincie investeert in uitbreiding van het HOV busnetwerk met vrijliggende busbanen en elektrische bussen. Dat is makkelijker te implementeren in de huidige infrastructuur dan het aanleggen van een nieuw railnetwerk.
- Bijgewerkt
Kostentechnisch en qua flexibiliteit klopt dat wel, qua comfort en capaciteit scoort een lightrail wel veel beter.
Een tram Tilburg-Den Bosch zou voor mij een beter alternatief zijn voor de auto als een bus.
Ik denk dat een tram hier wel voldoende potentie kan hebben tov de bus.
Hoe dan ook een trein, tram, lightrial of busstation zou zeker al een flinke verbetering zijn ten opzichte van welke auto dan ook. Maar welke oplossing dan de beste is van de genoemde, dat weet ik nu dus niet.
The_Bullgod Light rail is enorm duur, maar wel toekomstbestendig. Helaas zal het in Brabant nooit verder komen dan een BRT.
Nevz Dat de aanleg van o.a. lightrail duur zal zijn, zeker in vergelijking met een auto dat is begrijpelijk.
Maar je moet ook verder kijken dan alleen de aanleg van het systeem.
Marco Bus Rapid Transit veronderstel ik.
2040, kunnen we bijna met bejaardenkorting naar binnen.
Mark lightrail past niet binnen de visie die de afgelopen jaren is geschetst door de provincie. Er wordt sterk ingezet op MaaS (Mobility as a Service). Alleen nog dikke buslijnen en schrappen van lijnen naar de kleine kernen. Met die laatste stap creëert men ruimte voor de eerste stap. Een snelle HOV busverbinding door de regio ligt dus veel meer voor de hand, een tien minuten of kwartiersdienst op de drukke tijden van en naar de Efteling is daarbij zeker een realistisch beeld. Zeker als de lijn daarna door kan rijden naar een bestemming verderop.
(Elektrische) Bussen zijn ook niet milieu vriendelijk dus een trein lijkt mij de meest milieu vriendelijke optie als dat het argument moet zijn.
Volgens mij valt er alleen wat uit te halen als je er een stoptrein van maakt en overdag veel vrachtvervoer over die lijn kan laten leiden.
Een nieuwe aanleg gaat lastig worden met het natuurgebied lijkt me.
De bussen vervangen door electrisch veranderd niets aan de situatie. Ik weet nog dat het busstation van Tilburg vaak overvol was en dito voor de bussen. Alles behalve ideaal en de capaciteit moest écht groter. Nu weet ik niet of men er sinds toen iets in heeft kunnen bereiken (ben al jaren niet meer met het OV gegaan omdat het gewoon een hel blijft) maar ik snap best dat de situatie zoals hij destijds was onacceptabel was voor de Efteling en veel bezoekers. Een betere OV optie zou ook weer meer mensen met het OV kunnen krijgen.
Jules Hebben de recente aanpassingen aan de infrastructuur de situatie niet al aanzienlijk verbeterd?
Nu ben ik iemand die hooguit 2x per jaar in de Efteling komt.. maar mijn ervaring is niet heel positief. Het kruispunt met de N-Weg ongelijkvloers maken heeft zeker geholpen voor de doorstroming op de N weg.. maar vanaf daar is het nog een puinzooi met stoplichten en een wisselstrook die ik nog nooit zijn werk heb zien doen (ergo: Bij letterlijk elk bezoek - zelfs nog deze zomer - was die wisselstrook gewoon dicht). Daarnaast is ook de parkeerplaats volledig verkeerd ingericht om de stroom van inkomende en vertrekkende auto's goed te kunnen verwerken.
het is dan ook niet voor niets dat de Efteling zelf ook al jaren aan het lobbyen is om de toerit naar de Efteling toe naar de andere kant van het park te verleggen om zo het verkeer weg te hebben uit kaatsheuvel zelf en meer capaciteit te maken.
Als treinen (of iets vergelijkbaars) niet lukt zal er toch gekeken moeten worden naar meer bussen, ik kan me nog herinneren dat voor een periode tijdens de verbouwing van station tilburg de bussen aan de noordkant stopte in plaats van het zuiden. Ze zouden eventueel een eigen stuk busstation daar kunnen bouwen. kan misschien ook leuk aangepakt worden, leuk eftelingstijl gethemaniseerd busstation(bijv alice in wonderland idee met een ''gat'' dat je teleporteert naar de efteling) met gethemaniseerde bussen (in zover dat het mogelijk is) die tijdens de rit efteling muziek afspelen.
Zou natuurlijk heel prettig zijn maar als ik zag hoe veel moeite en tijd er al ging zitten in een snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk/Kaatsheuvel zie ik dit niet snel gebeuren. Tel daarbij de ontwikkelingen in de wereld op, en het blijft waarschijnlijk bij een sprookje.
Een tramlijn van Den Bosch naar Kaatsheuvel is nog redelijk makkelijk te realiseren. Een groot deel van het baanvak van de voormalige spoorlijn van Den Bosch naar Waalwijk (en verder naar Lage Zwaluwe) is nog aanwezig als fiets- of wandelpad, inclusief een aantal bruggen. Binnen Waalwijk kan de tramlijn de weg op, dat is het voordeel van een tram t.o.v. een trein. De rest van het traject zal naast de autoweg aangelegd moeten worden. Hoeveel ruimte daar is, weet ik eigenlijk niet.
Dit is al jaren onderwerp van gesprek maar zie het niet snel gebeuren ondanks dat het een hele hoop problemen zou oplossen.
Ik vraag me toch al jaren af waarom er toch niet geinvesteerd wordt in een extra OV optie als in metro/lightrail/extra spoorlijn in midden brabant/noorden van brabant. Je kunt nu met de trein van breda naar tilburg, en vanaf tilburg naar eindhoven of den bosch. De afstanden zijn allemaal niet zo heel erg groot, en het zijn toch allemaal steden van formaat. Tel daarbij op dat er tussenin ook nog grotere plaatsen als oisterwijk, oosterhout, waalwijk/drunen & boxtel liggen. Waarom is het niet rendabel om een lightrail verbinding te realiseren vraag ik me dan af? Als dat in de randstad kan, moet dat hier ook kunnen.
Daarnaast denk ik dat een noordelijker gelegen spoor ontzettend goed zal werken. Het probleem zit 'm erin, dat er al een dergelijke lijn ligt in de betuwe, waardoor de overheid denkt dat het geen nut zal hebben. De reden waarom ik denk dat het wel nut heeft:
- Je ontsluit de stad oosterhout ermee, je creeërt een redelijke optie voor een station voor de efteling, je verbindt waalwijk fatsoenlijk. En je kunt de spoorlijn zo aanleggen dat die net buiten de bebouwde kom van alles loopt (leg 'm zowat paralel aan de A59, en ga ten noorden van de woonwijken om) Alleen bij den bosch wordt het een puzzel ivm de wijk die aan de maas ligt.
- Door de spoorlijn zo aan te leggen dat die niet door bebouwde kom gaat, kun je ook 1 van de grotere ergernissen in brabant weghalen, de goederentreinen die door woonwijken heen moeten denderen met gevaarlijke stoffen. Jaren terug is er een betuwelijn aangelegd om het zelfde te bereiken, zodat die treinen niet meer door utrecht centraal etc hoefde. want dat werd allemaal gevaarlijk geacht. Waarom moet zo'n trein in het zuiden dan wel door een breda,tilburg,udenhout,den bosch,eindhoven heen denderen? Bij elkaar opgetelt wonen daar netzoveel of zelfs nog meer mensen dan in utrecht.
Ik zie hele goede redenen voor dat extra spoor, We hebben in brabant een goed snelweg netwerk, maar wat spoor betreft is het echt een achtergestelde boel. Een lightrail verbinding (of bovengrondse metro) zou ook zeker een goede aanvulling zijn voor tussen de steden, al gok ik dat men daarmee wil wachten tot de steden nog groter zijn geworden dan ze nu al zijn, en het er pas doorheen komt op t moment dat het niet meer leefbaar wordt geacht om zonder te kunnen. Maar door dat nu voor te zijn kun je het wel meenemen in de toekomst plannen en de boel er omheen ontwerpen. Dat is altijd makkelijker dan achteraf voor nog veel meer miljoenen allemaal tunnels te moeten gaan aanleggen of bruggen over woonwijken te bouwen, die architectuur is ook niet altijd de mooiste (sorry rotterdam, maar dat blok beton in nesselande is echt lelijk)
Andere opties lijken me ook wel interessant, zolang er maar over nagedacht wordt wat men in de toekomst wil
Goedkoper oplossing beter busverbinding dat buslijn richting Tilburg erbij komt. Dat van Breda via Efteling naar Tilburg gaat. En nog meer van andere hoeken.