Meelworm zowel PortAventura als EuropaPark hebben inmiddels een eigen treinstation (oke die van EP ligt iets verder weg).
Een P/R constructie is leuk maar ook dat is niet te realiseren, je hebt alleen in de ochtend 2/3 uur een piek en 2/3 uur bij de uitstroom van het park, zou dus betekenen dat je veel bussen moet hebben (en dus personeel) om die piek op te vangen die vervolgens 70% van de dag niet meer nodig zijn.
Als je wil dat het rendabel gaat worden zul je zowel Waalwijk als Kaatsheuvel hiervan moeten laten profiteren en dat kan in mijn ogen alleen met een treinverbinding Den Bosch - Breda met een lus naar de Efteling vanuit Den Bosch kun je met de trein praktisch alle kanten op.
Als dit er eenmaal is zou ik als Efteling in samenwerking met de NS een ijzersterk product neerzetten in de zin van een combi ticket waardoor het eigenlijk niet meer loont om met de auto te komen, hierdoor gaan de verkeersbewegingen bij de Efteling drastisch omlaag en verminder je automatisch ook de uitstoot en zal men eerder een vergunning krijgen om door te groeien.
Maar heel realistisch dit gaat er niet komen, ik zou niet weten hoe ze überhaupt een spoor aan moeten leggen in Kaatsheuvel zonder huizen te onteigenen of natuur (natura2000 gebied) te moeten opofferen.