- Bijgewerkt
luc136 Ik heb het denk ik niet duidelijk geformuleerd.
Natuurlijk is het niet realistisch al die uitbreidingen te financieren uit de winst van één jaar (die 2,8 miljoen). Daar heb je helemaal gelijk in.
Mijn punt is dat er daarvóór nauwelijks winst is gemaakt. 137.000 euro in 2019, een verlies van een kleine drie miljoen in 2020. De spaarpot was dus vrij leeg. Waar komt het geld voor de uitbreidingen dan vandaan? Dat moeten wel leningen zijn (óf een privé investering van Jean sr.).
De vermogenspositie van het park verbetert op deze manier dus maar heel langzaam. De stijgende lijn zit er zeker in, maar de schulden blijven hoog, want men blijft lenen. De afgelopen jaren was het natuurlijk goedkoop herfinancieren, maar dat zal lastiger worden naarmate de economie het zwaarder krijgt (en dat dat gaat gebeuren staat wel vast).
Begrijp me goed hoor, het park is binnen zijn mogelijkheden goed bezig. Maar de grote schuldenlast t.o.v. de winsten blijf ik zorgelijk vinden. Achteraf gezien is Fenix toch echt een vergissing geweest denk ik; ook op een drukke dag als vandaag heb ik de wachtrij niet boven de 15 minuten zien uitkomen. Ik vraag me echt af of deze attractie achteraf die 17 miljoen waard was.
Overigens: lenen voor de permanente camping vind ik een ander verhaal. Daaraan valt een business case te hangen. Bij lenen voor attracties is dat anders.