- Bijgewerkt
Ik snap dat gedoe over de financiën van Toverland eerlijk gezegd nooit. We horen ook niemand over “het zijn leningen” zeggen wanneer een ander park op die manier zijn investeringen doet. Alleen bij Toverland lijkt daar altijd de nadruk op gelegd te moeten worden. Elk pretpark heeft twee lastige jaren achter de rug. Het speelveld is dus voor niemand anders geweest, dus dat benadrukken is echt zinloos in mijn optiek. En wat ik lees is dat men meer omzet per bezoeker voor elkaar heeft gekregen. Een goede zet want dat betekent volgens mij ook dat het niet allemaal uit de entree komt.
Wat ik zie, zonder enige kennis over financiën, is een park dat in het tweede lastige jaar dankzij de juiste keuzes weer een prima winst heeft kunnen draaien, dat het een grote investering heeft kunnen doen in de herthematisering van een stuk park en dat men de toekomst voldoende rooskleurig ziet om de komende twee jaar nog twee keer significant te investeren. Dat zijn drie jaren achter elkaar met een vernieuwing voor het park. Er zijn maar weinig parken in West Europa die dezelfde investeringsdrang laten zien.