Begint er goed uit te zien. Zal vrouwlief een keertje aankijken of ze die kant een keertje op wil gaan met uitsluitend het ABC restaurant erachteraan. Het is toch op nog geen 45 minuten rijden van ons huis.

Correctie. Mijn huis. Over een paar maanden ons huis.

Toverland heeft een bericht geplaatst op Facebook over gratis tickets of hoge kortingen in de winter, deze winter is het park ook voor het eerst helemaal open. Voor abonnementhouders is er een kortingscode om een gratis ticket te bestellen.

Het bericht van Toverland
Dat klinkt goed toch? 🤩 Kom je in de periode 21 april t/m 15 juli 2022 naar Toverland? Dan ontvang je een gratis(!) winterticket of een torenhoge korting! Voor het eerst is dan ook in de winter ons hele park geopend! ☃️❄️ Tip je vrienden én familie!

👉 Meer weten over deze actie? Check: toverland.com/winteractie

16 dagen later
een maand later
13 dagen later

Dat is fijn!

Wat zou de reden achter de lange afwezigheid zijn geweest?

Zou de revisie zo lang hebben geduurd omdat er misschien te lange levertijden zijn geweest?

Of was dit attractie type niet een probleemgeval?

Jordy Geen idee, ik weet wel dat er eerder problemen waren. 10 jaar geleden had Toverland zelfs al een keer aangekondigd dat de attractie weg zou gaan, hij staat er nog altijd.

10 dagen later
    20 dagen later

asuran Dit is eigenlijk best wel groot Toverland-nieuws.

Aansprekende financiële resultaten, sterke bezoekersaantallen, bovengemiddelde uitgaves per bezoeker, aanhoudend succes van de "tijdelijke" verblijfslocatie en de conclusie dat Toverland langdurig financieel gezond is.

Jules Het zijn mooie cijfers voor Toverland, dat is waar. De camping zal hierin zeker een rol hebben gespeeld.
      Toch zet ik nog steeds vraagtekens bij de langere termijn. 2,8 miljoen lijkt me bij lange na niet genoeg om de Zork-upgrade én de aangekondigde vier nieuwe attracties te betalen. Het jaar ervoor werd verlies geleden en het jaar daarvoor bedroeg de winst slechts 137.000 euro.
      Voor de uitbreidingen zal dus weer geleend moeten worden. Ik vraag me af hoe houdbaar zo’n strategie op de langere termijn is, zeker met de zware recessie die op de loer ligt.

Dat het park langdurig financieel gezond is zie ik ook nergens staan. Er staat alleen dat de continuïteit niet meer in gevaar is; eerder was dat vanwege corona immers nog wel het geval.

Progress Toch zet ik nog steeds vraagtekens bij de langere termijn. 2,8 miljoen lijkt me bij lange na niet genoeg om de Zork-upgrade én de aangekondigde vier nieuwe attracties te betalen.

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar dit klinkt alsof je vind dat Toverland de investeringen van 2022 én 2023 moet kunnen bekostigen van de winst van één jaar? Dat lukt volgens mij geen enkel park. Is ook niet helemaal het idee van investeren geloof ik.

luc136 Ik heb het denk ik niet duidelijk geformuleerd.
          Natuurlijk is het niet realistisch al die uitbreidingen te financieren uit de winst van één jaar (die 2,8 miljoen). Daar heb je helemaal gelijk in.
          Mijn punt is dat er daarvóór nauwelijks winst is gemaakt. 137.000 euro in 2019, een verlies van een kleine drie miljoen in 2020. De spaarpot was dus vrij leeg. Waar komt het geld voor de uitbreidingen dan vandaan? Dat moeten wel leningen zijn (óf een privé investering van Jean sr.).
          De vermogenspositie van het park verbetert op deze manier dus maar heel langzaam. De stijgende lijn zit er zeker in, maar de schulden blijven hoog, want men blijft lenen. De afgelopen jaren was het natuurlijk goedkoop herfinancieren, maar dat zal lastiger worden naarmate de economie het zwaarder krijgt (en dat dat gaat gebeuren staat wel vast).
          Begrijp me goed hoor, het park is binnen zijn mogelijkheden goed bezig. Maar de grote schuldenlast t.o.v. de winsten blijf ik zorgelijk vinden. Achteraf gezien is Fenix toch echt een vergissing geweest denk ik; ook op een drukke dag als vandaag heb ik de wachtrij niet boven de 15 minuten zien uitkomen. Ik vraag me echt af of deze attractie achteraf die 17 miljoen waard was.

Overigens: lenen voor de permanente camping vind ik een ander verhaal. Daaraan valt een business case te hangen. Bij lenen voor attracties is dat anders.

Progress Toch zet ik nog steeds vraagtekens bij de langere termijn. 2,8 miljoen lijkt me bij lange na niet genoeg om de Zork-upgrade én de aangekondigde vier nieuwe attracties te betalen. Het jaar ervoor werd verlies geleden en het jaar daarvoor bedroeg de winst slechts 137.000 euro.
            Voor de uitbreidingen zal dus weer geleend moeten worden. Ik vraag me af hoe houdbaar zo’n strategie op de langere termijn is, zeker met de zware recessie die op de loer ligt.

Als je als bedrijf wil groeien en de geldstromen hebt om langlopende leningen af te betalen èn alsnog miljoenenwinst te boeken, dan zou je wel gek zijn om te wachten met nieuwe investeringen tot je de middelen hebt opgebouwd om die uitbreidingen cash te betalen. Het lijkt me financieel veel kundiger om positieve verrassingen in een spaarpotje te zetten voor een eventueel minder sterk jaar of te gebruiken voor het afbetalen van je leningen, terwijl je de investeringen door middel van nieuwe of vervangende leningen uitsmeert over eventueel tientallen jaren. Dat is belastingtechnisch ook nog eens veel gunstiger.

Mijn punt is dat er daarvóór nauwelijks winst is gemaakt. 137.000 euro in 2019, een verlies van een kleine drie miljoen in 2020. De spaarpot was dus vrij leeg. Waar komt het geld voor de uitbreidingen dan vandaan? Dat moeten wel leningen zijn (óf een privé investering van Jean sr.).

Ik kan me vaag herinneren dat er ergens cijfers publiek waren over beschikbare cash, maar het bedrag kan ik me niet voor de geest halen. Je staart je blind op de minimale winst van 2019, maar zonder diepgaand inzicht in de herfinanciering en afbetaling van leningen kan dat juist heel goed nieuws zijn geweest. Als de instanties en investeerders vertrouwen hebben in je toekomst heb je eventueel nul euro nodig om bij te lenen en te investeren. Al verdienen ze ieder jaar exact nul euro of maken ze zelfs een klein verlies, zolang de rekeningen en aflossingen maar betaald zijn en de leningen afnemen in waarde tegenover het park (dat mogelijk als onderpand tegenover de leningen staat) en de omzet zitten ze in Toverland prima.

Progress Achteraf gezien is Fenix toch echt een vergissing geweest denk ik; ook op een drukke dag als vandaag heb ik de wachtrij niet boven de 15 minuten zien uitkomen. Ik vraag me echt af of deze attractie achteraf die 17 miljoen waard was.

En dan nagaan dat ze op drukke dagen vaak maar met 1 trein rijden om de wachttijd hoger te laten lijken. (Vind ik persoonlijk echt een minpunt bij Toverland, dit doen ze bij meer attracties.) Drukst bezochtte attractie is vaak Maximus' Blitz Bahn. Het lijkt erop dat Toverland het maar niet lukt om de doelgroep te bereiken die ze willen bereiken.

Ik dacht ergens te lezen dat de winst van vorig jaar ook te danken was aan de coronasteun die ze kregen? Als ze die steun niet hadden gehad, zou er dan nog altijd spraken zijn van winst?

Jules Dat ligt helemaal aan je solvabiliteit denk ik; die was pre-corona niet zo best voor Toverland (de bank heeft de criteria toen immers verruimd). In 2020 waren de ratio’s volkomen uit het lood, maar dat valt het park niet kwalijk te nemen, corona was overmacht.

Helaas vermeldt het Looopingsbericht niets over de solvabiliteit, we zouden eigenlijk het jaarverslag moeten hebben om daarover meer te kunnen zeggen.

De investeringsstrategie die jij beschrijft hebben ze eigenlijk gedaan om Avalon en Port Laguna te kunnen bouwen. Dat werkt, mits je die investeringen ook langzaam terugverdient. Daar is eigenlijk nu pas een begin mee gemaakt. Corona heeft daar natuurlijk tussen gezeten, maar ik denk dat de minimale winst over 2019 (137k is echt verwaarloosbaar) wel een serieuze tegenvaller was

De vraag is: wanneer kan men weer een grote uitbreiding doen? Daarvoor moet men óf voldoende gespaard hebben óf stevig bijlenen. Het zal van de solvabiliteit afhangen wanneer banken hier weer toe bereid zijn.

Rick Ik dacht ergens te lezen dat de winst van vorig jaar ook te danken was aan de coronasteun die ze kregen? Als ze die steun niet hadden gehad, zou er dan nog altijd spraken zijn van winst?

Nee, maar dat geldt denk ik voor geen enkel park. Toverland heeft 3,2 miljoen NOW steun gekregen (ik weet niet of dat alleen in 2021 was of ook deels in 2020). Ik denk dat de winst een combinatie is geweest van de overheidssteun én het draaien van een succesvol hoogseizoen (nogmaals: de camping was een gouden greep).

Overigens neemt Toverland in mijn ogen wel een gok door al flink te investeren in hun winteropening, terwijl het maar helemaal de vraag is hoe de coronasituatie gaat zijn. Ik verwacht niet dat ze moeten sluiten hoor, maar of een schaatsbaan alweer kan… we gaan het zien.

• Jules heeft hierop gereageerd.

mikeee Ik lees juist dat er wél een hotel komt, maar wederom iets later dan oorspronkelijk gepland.

Ik snap dat gedoe over de financiën van Toverland eerlijk gezegd nooit. We horen ook niemand over “het zijn leningen” zeggen wanneer een ander park op die manier zijn investeringen doet. Alleen bij Toverland lijkt daar altijd de nadruk op gelegd te moeten worden. Elk pretpark heeft twee lastige jaren achter de rug. Het speelveld is dus voor niemand anders geweest, dus dat benadrukken is echt zinloos in mijn optiek. En wat ik lees is dat men meer omzet per bezoeker voor elkaar heeft gekregen. Een goede zet want dat betekent volgens mij ook dat het niet allemaal uit de entree komt.

Wat ik zie, zonder enige kennis over financiën, is een park dat in het tweede lastige jaar dankzij de juiste keuzes weer een prima winst heeft kunnen draaien, dat het een grote investering heeft kunnen doen in de herthematisering van een stuk park en dat men de toekomst voldoende rooskleurig ziet om de komende twee jaar nog twee keer significant te investeren. Dat zijn drie jaren achter elkaar met een vernieuwing voor het park. Er zijn maar weinig parken in West Europa die dezelfde investeringsdrang laten zien.

Hoewel we de Efteling en Toverland niet mogen en kunnen vergelijken doe ik het toch even. Beide parken leden in 2020 verlies en maakten in 2021 winst om zo het verlies weer te compenseren. Dat was bij beide te danken aan de steun van de overheid.

Progress Dat de winst in 2019 zo laag was kwam mede door de stukken grond die zijn aangekocht voor het nieuwe bestemmingsplan. Daar zat dacht ik ook de boerderij bij die vervolgens is omgebouwd tot Maison de la Magie. Dat Toverland vrij ambitieus is weten we inmiddels wel, en als er in het jaarverslag wordt gezegd dat ze zich in een goede financiële positie bevinden, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken?

Ik kan me voorstellen dat de uitbreiding van Expedition Zork nog best wel is meegevallen qua kosten. Natuurlijk stijgende prijzen van grondstoffen, maar hier is ook veel door eigen mensen van Toverland gedaan (o.a. alle elektra).

Dat het qua wachttijden best wel meevalt is ook wel te verklaren, alle bezoekers komen nu veel meer verspreid door de vakantie heen. Dat zie je ook bij de Efteling, als je iedere dag tot 22:00 (Toverland 21:00) open bent, maakt het niet uit of je doordeweeks of in het weekend komt. Natuurlijk is Fēnix niet de drukste attractie van het park, is het daardoor een verkeerde investering? Nee ik denk het niet, want het heeft er wel voor gezorgd dat het park een volwassen uitstraling kreeg en ook bezoekers van verder weg komen.

In het artikel wordt gesproken over de stijgende uitgaven per bezoeker, mooie ontwikkeling maar die zou je nog veel hoger kunnen krijgen. Telkens als ik in Toverland ben verbaas ik me hoeveel winkels en horeca dicht is. Tuurlijk is er een personeelstekort, maar of je een horeca puntje in Port Laguna al voor openingstijd opent of pas om 12:00 lijkt me toch een wezenlijk verschil in omzet wat je telkens misloopt. Of laat tijdens een show in Port Laguna een ober rondlopen voor drankjes of ijs. Een kleine moeite maar wat zo effectief kan zijn.