Fatouche De discussie die wordt gevoerd over de financiën vind ik echter zeker wel terecht, maar is lastig doordat we veel feiten niet kennen.
Het goede nieuws is dat veel jaarafrekeningen gewoon beschikbaar zijn en dat mensen daar inzage in hebben. Daar is ook het artikel op Looopings op gebaseerd. Ik heb er inmiddels ook wat meer van gezien en mijn positiviteit blijft.
Progress Dat is waar, maar hoe ver je daarin moet/kunt gaan is mede afhankelijk van de solvabiliteit van je bedrijf. Met andere woorden: hoe hoog zijn je schulden t.o.v. je omzet en winst. Dit zegt immers iets over de mate waarin je je schulden kan aflossen en in hoeverre het verantwoord is om nieuwe schulden aan te gaan.
De uitstaande leningen van Toverland zijn minder dan twee keer de jaaromzet, er wordt met minstens 10-15 procent per jaar schuld afgebouwd en de langlopende schulden (meer dan vijf jaar) zijn op basis van 2021 ongeveer een derde van de jaaromzet. Ik was uitgesproken positief verrast door het aflostempo. De 2,8 miljoen euro winst was na betalen van 'n half miljoen belasting. De omzet was in 2021 nipt hoger dan in 2019 en dat terwijl het laatste jaar nog altijd aanzienlijke corona-sluitingen bevatte.
Momenteel wordt de waarde van de activa geschat op ongeveer anderhalve keer de totale uitstaande leningen en daarvan is een groot deel niet eens uitgegeven door banken. De banken hebben als onderpand iets dat samengevat drie keer zoveel waard is als hun risico en hun positie wordt - tot hun tevredenheid - ook nog eens vrij snel verkleind. Ik krijg de indruk dat het park momenteel de korte looptijd verkiest boven herfinancieren tegen lagere rente maar langere looptijd. Je kunt dat namelijk altijd nog doen mocht omzet op termijn tegenvallen, maar tegen die tijd gaat 't misschien om relatief kleine bedragen en kun je eventueel alle leningen consolideren.
We zullen zien of 2021 een positieve uitschieter blijkt of dat dit jaar vergelijkbare marges laat zien, maar vorig jaar was gewoon een sterk jaar en als ze met beperkte extra leningen kunnen investeren om zich constant boven de miljoen gasten te nestelen zou ik geen seconde twijfelen om dat te doen. Zowel als park en als geldschieter niet.