Jules Dat ligt helemaal aan je solvabiliteit denk ik; die was pre-corona niet zo best voor Toverland (de bank heeft de criteria toen immers verruimd). In 2020 waren de ratio’s volkomen uit het lood, maar dat valt het park niet kwalijk te nemen, corona was overmacht.
Helaas vermeldt het Looopingsbericht niets over de solvabiliteit, we zouden eigenlijk het jaarverslag moeten hebben om daarover meer te kunnen zeggen.
De investeringsstrategie die jij beschrijft hebben ze eigenlijk gedaan om Avalon en Port Laguna te kunnen bouwen. Dat werkt, mits je die investeringen ook langzaam terugverdient. Daar is eigenlijk nu pas een begin mee gemaakt. Corona heeft daar natuurlijk tussen gezeten, maar ik denk dat de minimale winst over 2019 (137k is echt verwaarloosbaar) wel een serieuze tegenvaller was
De vraag is: wanneer kan men weer een grote uitbreiding doen? Daarvoor moet men óf voldoende gespaard hebben óf stevig bijlenen. Het zal van de solvabiliteit afhangen wanneer banken hier weer toe bereid zijn.
Rick Ik dacht ergens te lezen dat de winst van vorig jaar ook te danken was aan de coronasteun die ze kregen? Als ze die steun niet hadden gehad, zou er dan nog altijd spraken zijn van winst?
Nee, maar dat geldt denk ik voor geen enkel park. Toverland heeft 3,2 miljoen NOW steun gekregen (ik weet niet of dat alleen in 2021 was of ook deels in 2020). Ik denk dat de winst een combinatie is geweest van de overheidssteun én het draaien van een succesvol hoogseizoen (nogmaals: de camping was een gouden greep).
Overigens neemt Toverland in mijn ogen wel een gok door al flink te investeren in hun winteropening, terwijl het maar helemaal de vraag is hoe de coronasituatie gaat zijn. Ik verwacht niet dat ze moeten sluiten hoor, maar of een schaatsbaan alweer kan… we gaan het zien.