Herbergier ik geloof dit eigenlijk allemaal niet, dit kan toch bijna niet waar zijn? Dit zou wel een enorme teleurstelling zijn. Maar in de filmpjes op Yt is ook al te zien dat de dirigent meerdere bewegingen maakt, dus ik denk dat dit al niet waar is. Laten we het hopen dan.

Demin Oh, ik dacht dat men doelde op de show programmering en niet puur het ride systeem. Naar mijn idee hebben ze het ride systeem namelijk wel al uitvoerig getest, maar misschien nog niet met de gewenste programmering wat nu dus volgens de geruchten problemen oplevert.

We gaan het meemaken. Misschien ook wel fijn dat de verwachtingen iets verlaagd worden door dit soort berichten. Volgens mij verwachtte sommige mensen dat de koorbanken gingen vliegen en het onnoembare uit het dak zou komen vallen.

Mafklapper16 Internet en video, het is allemaal geen werkelijkheid. Hierin wordt natuurlijk vanalles opgepoetst en bewerkt, ze kunnen natuurlijk een hoop doen om die poppen zo te laten bewegen op beeld. Betekend niet dat deze bewegingen ook in het echt kunnen.

Ik heb het idee dat ik mijn verwachtingen redelijk op orde heb, hoewel dat lastig inschatten blijft. Maar hier en daar hoor ik dus ook echt torenhoge verwachtingen voorbij komen, en mensen die vrezen dat al die grote marketingcampagnes voor overhype zorgen. Naarmate de opening nadert raak ik steeds meer benieuwd, niet naar wat ik er zelf van ga vinden, maar vooral om de mening van anderen te horen. Het zullen een aantal zeer vermakelijke weken worden, hier op het forum. 🙂

Ik denk dat we sowieso op dit forum eens wat trotser mogen zijn dat we zo’n uniek park in Nederland hebben. Laten we gewoon genieten en accepteren dat, indien nodig, sommige zaken na voldoende klant feedback aangepast zullen worden.

Gek genoeg ging ik er helemaal niet van uit dat men maar kort de tijd zou hebben om de show te programmeren. Dat lijkt me dan toch een grote fout in de planning. Die paar weken meer of minder maken op een project wat toch al meer dan 2 jaar duurt niet meer uit. Ja de 31e is een mooie openingsdatum, maar niet als je product nog niet optimaal is. En ja ik baseer mij nu op wat ik van derden hoor en ja dat is speculeren - deal with it, we zitten op een forum niet in de rechtbank.

Nu; het is toch typisch Eftelings om in recordtijd attracties te bouwen? Ja, dan is het risico dat het niet af is. Want zo klinkt het nu. Ik zelf zou hopen dat de Efteling gewoon eens iets meer tijd inruimt voor testen en aanpassingen. Maar tijdens de Iaapa gaf men al toe dat het park het liefst de bouwtijd zo kort mogelijk houdt.

Dat is natuurlijk een financiële afwikkeling.

Dutch23 Ik neem aan dat dat een kwestie is van 'en-en' ipv 'of-of'. Eerst zal Intamin de 'blote mechanica' hebben willen testen, daarna komt de programmering van de rit zelf... die vervolgens perfect synchroon moet lopen met soundtrack, belichting, effecten, animatronics, enz.

Als er iets uit het vooraf ontwikkelde ritplan in praktijk toch langzamer/te intens blijkt/te tam blijkt, dan gooit dat mogelijk ook een groot deel van je show-programmering overhoop... wat je in het slechtste geval dus weken terug in je planning kan gooien.

Ik gun het ze in ieder geval dat ze een kwalitatief basale versie van de rit voor elkaar krijgen voor de 31e. Bijstellen tot het eindelijk écht perfect is, kan dan altijd nog buiten de parkuren na opening.

Demin zo zie ik het ook, men doet altijd maar zo makkelijk van "joe, t is matig, de ballen" maar attracties worden door de maanden en jarem heen aangepast (kuch DVH stapte eindelijk van die boot projectie af)

Eftelflags Te kort door de bocht om het puur op de financiën te gooien. Compleet nieuw systeem, wellicht zijn er technische problemen geweest. Of moesten er nog aanpassingen gedaan worden om door de veiligheidskeuring te komen? De instanties zien dit type attractie natuurlijk ook voor het eerst.

Dan kun je wel langer de tijd nemen, maar hoe lang is dan genoeg? Op een gegeven moment moet je ruim van tevoren een openingsdatum bekend maken, je reclamecampagne starten etc.

Daarnaast zijn Efteling-attracties over het algemeen wel af bij opening, ook al wordt er later nog wel eens wat aangepast.

Progress Dan kun je wel langer de tijd nemen, maar hoe lang is dan genoeg? Op een gegeven moment moet je ruim van tevoren een openingsdatum bekend maken, je reclamecampagne starten etc.

Bwa, als je weet dat iets nog niet werkt. Dan start je niet je marketing op. En niet eens, vrijwel alle nieuwe rides van de Efteling zijn niet af qua beleving.

Eftelflags Bwa, als je weet dat iets nog niet werkt. Dan start je niet je marketing op. En niet eens, vrijwel alle nieuwe rides van de Efteling zijn niet af qua beleving.

Dus jij beweert dat alle parken met hun marketing wachten tot de attractie volledig af is en er in de laatste weken voor opening eigenlijk niets meer gebeurt?

En welke nieuwe Efteling-attracties waren bij opening niet af qua beleving? En nu niet aankomen met latere kleine aanpassingen of subjectieve argumenten als ‘de verhaallijn komt voor mij niet uit de verf’. Want dan kun je elke attractie wel als onaf bestempelen.

Progress Dus jij beweert dat alle parken met hun marketing wachten tot de attractie volledig af is en er in de laatste weken voor opening eigenlijk niets meer gebeurt?

Ik denk dat je de vraag moet omdraaien om antwoord te krijgen. Als je weet dat je product technisch niet heel goed werkt nog, zou jij hem dan al open gooien? Zeker bij een attractie waar de rit zo'n essentieel onderwerp is van de beleving?

Stel je komt in het proces erachter dat de deadline (die je dus als park zelf creëert) dichterbij komt en bovenstaande heb je beantwoord met JA. Zou jij dan de hele markering molen door laten gaan?

Daarnaast zeg je weken. Het is feitelijk nog 1 week tot opening 😉

Hopelijk krijgen ze het in orde. Ik vind het wederom weer een beetje krap allemaal 🙂 Maar dat zijn we echt gewend bij de Efteling.

Eftelflags Hopelijk krijgen ze het in orde. Ik vind het wederom weer een beetje krap allemaal 🙂 Maar dat zijn we echt gewend bij de Efteling.

De stelling dat de Efteling krap plant is mijn insziens waar, dat de Efteling producten oplevert die niet af zijn, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Ik vind het dan ook jammer dat je verzuimt op het tweede deel van Progress' post te reageren, vandaar dat ik de vraag maar herhaal: Welke nieuwe Efteling attracties waren bij de opening niet af qua beleving?

Eftelflags Ten eerste: we wéten helemaal niet of de rit niet goed werkt. Er is waarschijnlijk een vertraging opgetreden, we weten niet waardoor. Kan met de rit te maken hebben of met iets anders. Het is in ieder geval niet zo dat het ding helemaal niet werkt.

Ten tweede: de openingsdatum is al in juli aangekondigd. Dat is drie maanden geleden. De kans is groot dat de (waarschijnlijke) vertraging toen nog niet bekend was. In elk project kunnen tegenvallers optreden waardoor je aan het eind in tijdnood komt (en als die niet optreden is het ook nog vaak last-minute werk). Stel dat er in augustus of september iets misging. Ga je dan al communiceren dat je openingsdatum niet gehaald gaat worden? Dat hangt er denk ik van af wat het probleem is; als je verwacht het nog te halen doe je dat denk ik niet. Want zo’n beslissing is niet niks; we hebben het bij Droomvlucht en De Vliegende Hollander gezien (en je hebt er zelf bij Hellendoorn ook mee te maken gehad volgens mij, of was dat nog vóór jouw tijd daar?).

Als je 100% zeker wil weten dat alles op tijd klaar is, kun je pas een openingsdatum aankondigen als ook echt alles klaar is. En vanwege je marketing zal die opening dan altijd minimaal een paar weken ná de afronding zijn. Dus staat je nieuwe attractie een paar weken te wachten.

Overigens wacht ik in spanning op je lijst Eftelingattracties die bij opening niet af waren; ik kan er zo snel echt geen recente voorbeelden van bedenken.

Maar eerst even zelf er in gaan voordat iedereen zich een mening vormt😉

Eftelflags Maar dat zijn we echt gewend bij de Efteling.

Ik ken nog wel een ander park dat onverwachte dingen tegenkwam bij de bouw van een nieuwe (tweedehands) attractie en daardoor de opening twee jaar heeft moeten uitstellen. Beetje een nare sneer om te maken naar de Efteling, al helemaal van jou.

Maar oke, algemener. Het is niet te hopen dat de "Intamin vloek" hier voortzet, na eerst Bellewaerde geteisterd te hebben. Er zal ongetwijfeld een hoop finetuning plaats gaan vinden, als de berichten die je nu leest ook echt waar zijn.

Er is nog altijd zoiets als volledig onvoorziene omstandigheden. Zie bijv. ook de nieuwe Donkey Kong-coaster in Universal Studios Japan, waar waarschijnlijk problemen zijn met ook een nieuw attractietype (boomcoaster). In april dit jaar werd de opening verschoven naar 'najaar 2024', maar de marketing draaide al op volle toeren. Intussen is het eind oktober en is er nog steeds geen openingsdatum bekendgemaakt. Wel zegt de site nog steeds 'to open in 2024'. https://www.usj.co.jp/web/en/us/attractions/donkey-kong-country-ride