Er is niets zo moeilijk om iets nieuws te ontwerpen gebruik makend van een origineel. Je wilt iets eigens maken met heel wat stijlkenmerken van een voorganger.
Om dat klaar te spelen zónder dat het enerzijds te geforceerd voelt, en anderszijds te weinig origineel voelt, is extreem moeilijk.
Op dit moment heb ik het gevoel dat de Efteling er goed in slaagt: heel het gebied rond Danse Macabre heeft echt wel een eigen gevoel en sfeer, met knipogen naar het Spookslot, maar het is een eigen ding. Van wat we binnenin gezien hebben zijn er heel wat nieuwe elementen (inclusief het orgel) die het een heel ander gevoel geven, maar bevat meer dan genoeg knipogen en referenties naar het origineel.
Op dit moment voelt het voor mij vooral als een gebouw dat gewoon naast het Spookslot had kunnen staan: uniek genoeg en het vult mekaar aan. Dus daar lijken ze mij echt goed in geslaagd.
In verband met de samenwerking tussen Epica en de Efteling: het is niet de eerste keer dat er werk (van een van de bandleden) van Epica in het park te horen is. In Backerei Krümel hoor je bepaalde geluiden die aangeleverd zijn door Coen Janssen, de toetsenist van Epica.
In bepaalde nummers van Epica zitten ook verwijzingen naar de Efteling (bv. in Storm the Sorrow).
Er zijn meer linken tussen metal en de Efteling dan je zou verwachten. Ik heb er een artikel over geschreven dat nog niet gepubliceerd geraakt is, ik ga er maar eens werk van maken.