Moet soms wel even lachen. Hoeveel berichten kwamen hier op het forum wel niet voorbij (en nog steeds) dat de Efteling één grote bouwput is met allemaal gesloten attracties. Nu gaat er volgende week een open, is het volgens sommigen te vroeg!!!

All jokes aside, deze previews moeten we ook mee tellen in de test periode. Reken maar dat er nog steeds geprogrammeerd en gefinetuned wordt om de attractie perfect te maken voor en na opening. Ik hoop van harte dat het de komende weken mee gaat vallen met storingen en dat de attractie betrouwbaar is. Wat je niet wil is dat de koppen van het nieuws gaan over mensen die teleurgesteld de attractie niet hebben kunnen doen door storingen.

    mikeee Reken maar dat er nog steeds geprogrammeerd en gefinetuned wordt om de attractie perfect te maken voor en na opening.

    Er zijn hele stukken in Symbolica aangepakt na de opening, tot zelfs het toevoegen van 3 (eenvoudige) animatronics. Ik ben er zeker van dat er nog lang verbeteringen gaan toegevoegd worden aan Danse Macabre.

    Dat het allemaal nog niet op punt staat... gelukkig maar! Het zou zonde zijn mochten ze de feedback van de bezoekers niet meenemen in de programmering en verbeteren waar mogelijk.

    The_Bullgod Als je dit soort goede muziek dan al slecht vind, dan hoef ik niet eens te weten naar welke slechte muziek je dan wel luistert.

    Ik sluit me er anders ook bij aan. Ik ken verder niet zoveel van deze band, maar dit nummer is het voor mij niet. In mijn ogen verpesten ze juist een prachtig klassiek muziekstuk door een beetje matige metal overheen te spelen met de meest cringy songtekst ooit.

      Geinige clip met Jeroen ook als easter egg. Niet mijn genre, maar de dame is kwestie kan wel goed zingen. Hou je vast, ik ben het eens met @Quefox_ . Sommige klassieke stukken zijn gewoon prima zonder toevoegingen.

      Quefox_ een paar weken geleden bij die bootleg opname bij het concert vond ik het niet een bijzonder nummer in het genre en nu nog steeds niet.
      Maar goed ik laat mij graag bijscholen door de kenners die dit nummer wel tof vinden.
      Even de link met de Efteling buiten beschouwing gelaten en puur gericht op het nummer, wat maakt dit voor de liefhebbers een goed nummer?
      Is het bijvoorbeeld de muziek die over het originele klassieke stuk is gelegd?
      Want als ik andere nummers van andere bands beluister merk ik qua stijl echt weinig verschil, maar ik ben dus geen kenner en hoor graag van de kenner(s) hier op het forum.

        JeepeeB zou mezelf niet per se een kennen noemen. Maar ik vind het opzich wel vet klinken! Ben ook fan van whitin temptation bijvoorbeeld. Ik zie het ook meer als een leuke knipoog naar Danse Macabre en niet per se iets heel geweldigs. Meer als leuke toevoeging wat gaaf klinkt, omdat de basis dus Danse Macabre is met een vleugje metal erover. Groetjes!

        JeepeeB Even de link met de Efteling buiten beschouwing gelaten en puur gericht op het nummer, wat maakt dit voor de liefhebbers een goed nummer?

        bij de live - uitvoering in Afas had ik 4 minuten lang kippenvel...de zang is ontzettend goed en de combinatie van een van mijn favoriete klassieke stukken in combinatie met metal maakte het voor mij die ervaring.

        JeepeeB Epica is een van de grootste bands (en overigens een Nederlandse band) in het symphonic metal genre, wat zich typeert door het gebruik van een orkest en een koor in hun muziek. Om het simpel te zeggen is symphonic metal eigenlijk metal bovenop een laag klassieke muziek.
        Om aan te geven hoe gedetailleerd de muziek van Epica wel niet is met het orkest, kan je kijken naar dit stukje uit hun vorige optreden met een orkest, waarbij ze het orkest een medley laten spelen zonder dat de band zelf meespeelt:

        Ze hebben ook prachtige instrumentale nummers zoals The Fifth Guardian:

        Dat Epica dus een laag metal bovenop een bestaande klassieke compositie gelegd heeft, is dus iets wat in het verlengde van Epica ligt. Als er een band is welke iets zoals dit kan doen, samen met een orkest, dan is het in mijn mening wel Epica.
        Bij hun voorgaande (orkest) shows, zoals The Classical Conspriacy, zitten er ook andere nummers die ze in hun versie gebracht hebben (

        Er is overigens al langer een link tussen Epica en de Efteling; de keyboardspeler van Epica heeft bijvoorbeeld een aantal instrumenten aangeleverd/bespeeld voor de soundtrack van Backerei Krümel (de meer "exotische" instrumenten). Andersom zit er in de muziek van Epica ook best wat referenties naar de Efteling, zoals bijvoorbeeld bij Storm the Sorrow (hier zitten duidelijke referenties naar Fata Morgana in).

        Overigens heeft Nederland nog enkele andere geweldige symfonische metalbands voortgebracht, zoals Within Temptation en Floor Janssen, de zangeres van Nightwish (waar in het nummer "The Greatest Show on Earth" ook een heel duidelijke referentie naar de Efteling zit). Floor was ooit bijna te horen in De Vliegende Hollander zelfs...
        En Rene Merkelbach himself heeft nog meegewerkt aan nummers voor bijvoorbeeld Within Temptation...

        Maar, om terug naar de essentie te gaan: er is (in mijn mening) geen betere band om samen een eerbetoon aan de Danse Macabre te brengen (en dus niet gewoon de Danse Macabre zelf spelen). Een nummer zoals dit hoort écht door een orkest gespeeld te worden.

          Kevjoe ik ben nu aan het werk maar dank voor je uitgebreide uitleg, ik ga de voorbeelden later even luisteren maar het mij nu al wat helderder dus nogmaals dank daarvoor! #opoeleertwatbijvandaag 😜

          TheOnlyRealColonel bij deze weten we dus waar die koorbank buiten voor is. Het is een foto punt, waarschijnlijk ter compensatie voor het ontbreken van een onride foto. Vind ik iets van maar opzich wel leuk voor de families

            Dutch23 In feiten zijn alleen Droomvlucht en DVH attracties geweest waar het echt fout ging.

            Dit geeft me wel hoop, omdat dit 2 toch wel epische attracties zijn.

            Mijn hoop is dat, ondanks mogelijke verklikkingen op het begin, Danse Macabre wel zo'n grootse en unieke ervaring gaat worden.

            Ik heb het spoilerbericht van Wessel Wit niet gelezen, maar de niet al te positieve tendens die ik eruit opmaak is hopelijk een manier van de Efteling om de verwachtingen laag te houden en ons vanaf morgen opeens te verrassen met iets gruwelijk hards

            Eftelabbo Toch opmerkelijk dat dan wel weer het onweer uit het Spookslot op het einde erin zit 🙂.

              jeffrey Toch opmerkelijk dat dan wel weer het onweer uit het Spookslot op het einde erin zit

              Ja, daar kunnen ze eigenlijk niet onderuit toch?

              Ook leuk - iemand de ogen van de zangeres op opgevallen? 🙂

              Om iedereen een beetje gerust te stellen, ik heb een paar medewerkers van Danse Macabre zelf gesproken die het geluk hebben gehad de rit al 5+ keer zelf mee te maken en ze gaven allemaal aan dat er al een hoop gefinetuned is in de afgelopen week. De kritiek die Wessel noemde over dat de muziek erg zacht stond en de techniek van de attractie te horen is tijdens de rit, is bijvoorbeeld al zo goed als opgelost! Dit neemt natuurlijk niet alle zorgen in een keer weg, maar gelukkig wordt er nog genoeg gefinetuned. Ik verwacht dat we een nieuw pareltje in de Efteling mogen verwelkomen!

              Kevjoe (waar in het nummer "The Greatest Show on Earth" ook een heel duidelijke referentie naar de Efteling zit)

              Volgens mij is dit gewoon toevallig een verwijzing naar Bach, niet per se naar de hoe Menuet in G in de paddenstoelen is gebruikt.

              Je mist trouwens nog een link tussen de Efteling en de metalscene: Anneke van Giersbergen is te horen in Baron 1898. Allemaal contacten via Rene Merkelbach neem ik aan.

                Liampie Je mist trouwens nog een link tussen de Efteling en de metalscene: Anneke van Giersbergen is te horen in Baron 1898. Allemaal contacten via Rene Merkelbach neem ik aan.

                Ik vind Ravelijn dan meer indruk maken 🙂

                Ja, allemaal contacten van Rene - ik vind het wel wat hebben zo'n rauw tintje op de muziek.