- Bijgewerkt
Ik vind Frontierland helemaal niet zo'n goede analoog voor 't Huyverwoud. Natuurlijk is 't Parijse Wilde Westen een fantastisch themagebied waarin het achtergrondverhaal tot in de kleinste details verweven is - ik stak de loftrompet laatst nog af in dit heerlijke topic - maar er is een cruciaal verschil. Binnen Frontierland staan het spookhuis en de achtbaan op zichzelf als voor iedereen direct herkenbare pretparkiconen, terwijl met de afgebrande taverne annex AH-to-go, 't koetshuis annex suikerspinverkoopbalie en de vervallen abdij annex muziekconcourszaal annex spookopera door alle extra en in mijn ogen onnodige lagen veel onduidelijker is wat nu waar in het verhaal past.
Ik begin me steeds meer af te vragen waarom de Efteling zo ontzettend graag een vervallen abdij als uitgangspunt voor Danse Macabre wilde. Ze doen niks met dat gegeven, ze hebben er alle katholieke symboliek vanaf gesloopt en ze zitten nu vast aan een driedubbele laag verhaal om uit te leggen waarom er een spookorkest in de abdij huist. Waarom was een kasteelruïne niet voldoende?
Soit, zodra de beugels van de koorbanken sluiten - verrek, die koorbanken zouden wel eens de verklaring kunnen zijn waarom we met een abdij opgescheept zitten? - en de eerste tonen door de ruimte zwieren zijn we hopelijk alle poespas rondom de Charlatans, de Swarte Kat en de andere opschmuck al lang vergeten. Saint-Saëns' meesterwerk is daar ongetwijfeld sterk genoeg voor.