Dutch23 De Efteling lijkt meer en meer de Disney constructie te willen waar men vanuit het midden van het park zich kan verspreiden

Skeet En daarnaast begrijp ik je vergelijking met Disney en hun centrale verdeling, alleen het verschil is dat je in Disney bij 4 of soms 5 verschillende poorten kan wachten tot ze open gaan

De Efteling had ooit zo'n verdeling, namelijk op de Brink. Vanaf daar was er richting elk van de parkdelen een poort gericht en kon je over 1 pad richting dat parkdeel lopen. Dat is compleet opgedoekt voor de komst van Symbolica. Hiermee is Reizenrijk vanaf de ingang enkel bereikbaar geworden met gigantische omlooproutes, en ook is Ruigrijk stukken lastiger te bereiken vanaf het Hartenhof.

Tim En ja, die omweg van Symbolica naar Fata is toch best flink

Er vanuit gaande dat dat "rode route" uit mijn tekening weer hersteld wordt zoals deze voorheen was, kan je eigenlijk niet van omlopen spreken in de nieuwe situatie. Hetzelfde geldt voor de route van de ingang naar Ruigrijk, daar sla je nu gewoon bij Aquanura al rechtsaf richting Anderrijk, om dan richting Ruigrijk te gaan. De route is enkel wat anders. Wat hier problematischer is, is dat de al krimpende infrastructuur van de Efteling weer een belangrijk groot pad kwijtraakt.

Het heeft niks met ruimte te maken, die is er, er ligt nu immers ook een dienstpad/back of the house. Daar had je ook prima een pad kunnen maken voor bezoekers tussen Fabula en het nieuwe stukje met bankjes. Dat is echt ook maar een heel kleine afstand, en met bijvoorbeeld een afbrokkelende muur zodat je het lage gedeelte van DM verbergt kan je zelfs nu kwa ruimte nog een stuk back of the house over houden terwijl je toch een doorsteek mogelijk maakt.

Het was hoe dan ook een veel gebruikt pad, en nu is toch best een eind omlopen(zeker kijkend naar zij-ingang Sprookjesbos en het pad links van Polle), plus dat je veel meer bezoekers over de overige paden krijgt(die overigens ook obstakels en versmallingen hebben gekregen).

• Tim vindt dit leuk.

Tim Precies dit. Ik ben iemand die open staat voor de toekomst en ziet ook in dat verandering soms nu eenmaal de enige optie is. Het groen van M&M en Huyverwoud moet nog groeien, maar dat dichte beboste dat de BoB en Spookslot hadden krijgt men niet meer terug.

Het is niet alleen het vroeger was alles beter sentiment en de nostalgie die hier telt, Anderrijk had iets puurs Eftelings. Waar het Ton van de Ven plein, Reizenrijk-plein en Ruigrijk meer pleinen met attracties zijn, was Anderrijk een bebost gebied waar attracties in verscholen lagen (Python en Pegasus hadden dit vroeger ook nog). Daarmee kwam dit gebied eigenlijk het dichtstbij het Sprookjesbos. De attracties waren iets soberder en eenvoudig in aankleding, maar door het overweldigende groen paste dit mooi samen.

Ik ben blij dat ik de tijd van Pegasus, de BoB en Spookslot heb mee mogen maken, want dat was een Efteling, dan wel niet een wereldspeler, die echt uniek was met het groene karakter. Joris en de Draak is een upgrade op achtbaan gebied, maar qua esthetiek was de Pegasus zoveel mooier in het groen en aan het water. Eftelingser kon niet. Ook de BoB, het gemis van de attractie daargelaten, lag met het station en de ingang heerlijk in het groen. Iets wat dit plein enorm veel sfeer gaf. Dat had met een beetje meer liefde behouden kunnen blijven. De enorme wachtrij was niet nodig en veel bomen hadden hier nog kunnen blijven staan. Dat het gebied waar de achtbaan door moest, gekapt is vind ik dan wel logisch. De Spookslot sfeer was gewoon uniek en perfect, alles wat je daar van weg zou halen had een enorme deuk gegeven.

Het Huyverwoud ziet er top uit en had ik als toevoeging en niet per se een vervaging zeker meer dan omarmd, wat ik overigens nu alsnog doe. Het is gewoon dat we weten wat we voor sfeer we hadden. Qua dat betreft was het niemand gelukt om de sfeer van het Spookslot te evenaren, aan de buitenkant tenminste. Toch vind ik in Danse Macabre een veel waardigere vervanger dan in M&M en dat is natuurlijk alleen maar goed!

Overigens is de Efteling weer enorm aan het teasen:

Zonde dat ze niet al die teasers in een making of steken

Groot nieuws.. zouden ze de openingsdatum bekend maken?

• Olaf heeft hierop gereageerd.

Ik ben net eens even gaan kijken met een digitale routeplanner en ik ben de efteling met het aangehaalde voorbeeld van disneyland eens gaan bekijken en ik ben bij beide de afstand gaan zoeken tussen de 2 uiterste punten.
    Disneyland: van het hotel tot Les Pays des Contes Des Fees - ongeveer 750 meter.
    Efteling: van fata tot vogel rok - 850 meter.
    Dus we spreken maar over 100 meter verschil.
    Gaan we eens kijken naar doorsteken zijn er best nog wel wat. Tenzij men de efteling in de laatste 6 maanden enorm veranderd heeft van looppaden heb ik nooit het gevoel gehad dat ik langer onderweg ben geweest of doorsteken mistte.
    Wat bij de efteling wel het gevoel geeft van ver te moeten omlopen is de centralisatie van hun attracties en het gebrek aan "opvulling" daartussen. In Parijs zie je achter elke hoek wel iets terwijl je tussen de gebieden laveert. De efteling heeft daarentegen best nog veel grote, lege, groene stukken. Daarom voelt het ver omlopen aan maar eigenlijk ben je even lang onderweg.
    Het enige dat die doorsteek van het spookslot had was dat je langs de attractie kon gaan door een uitwendig themadeel, dat wat Disneyland dus wel heeft. Daarom denk je dat je minder ver gaat, omdat je brein andere prikkels te verwerken krijgt.

Mich

Daar dacht ik ook al aan. We zitten bijna in september.

Als dit waar is zou het heel gaaf zijn.

Neen, "niet mooi" want wij verblijven er tot 30 oktober ....
    Schuif maar enkele dagen naar voor....

Veje Of extra nachtjes erbij nemen of als het kan verschuiven.

Denk wel dat het scheve ogen gaat geven als die op 13 september opent alleen voor Premium abonneehouders en pas 13 oktober voor publiek.
      Pak dan maar de popcorn...

Ja, dan graaf je een eigen graf

Dream_wizard Niet als er een duidelijk bord staat met ‘preview abonnementhouders’.

Veje Schuif maar enkele dagen naar voor....

Het gaat hier om een officiële openingsdatum. Kans is natuurlijk aanwezig dat de attractie al eerder opent voor bezoekers.

Loekiloeki Nee. Het gaat om "premium abonnementhouders". 😉

Ik ben vast de enige die dat onderscheid in klasses niet des Eftelings vind. En de manier waarop de abonnementen veranderd zijn kan hier inderdaad goed een hoop boze abonnementhouders opleveren.

Pretparkgenot
            Maar er zijn meer dan 100.000 abonnementhouders. Die kunnen nu eenmaal niet allemaal deelnemen aan een preview. De vorige keren was het een kwestie van zo snel mogelijk inschrijven; toen waren mensen die voor hun werk al achter een PC zitten in het voordeel. En ook toen waren er klachten.

En daarbij: hoe belangrijk is zo’n preview nu? Je ziet iets dat je de komende 30 jaar zo vaak zal kunnen bekijken als je wil, een paar dagen eerder dan de ‘normale’ bezoeker. Natuurlijk is dat leuk, maar absoluut geen halszaak als het aan je voorbij gaat.

In het verleden waren er nooit previews. Misschien moet men maar terug naar die situatie.

Pretparkgenot

Maar als nieuwe abonnee houder weet je van tevoren toch wat je krijgt naargelang de welke je kiest ? Als ik me niet vergis stond er bij de premium optie de mogelijkheid tot events en...qua uitnodiging.
            Zo werken de abo´s in Disney en...ook toch 🙂?
            Neemt niet weg het jammer is

• Olaf vindt dit leuk.

Pretparkgenot Ik ben vast de enige die dat onderscheid in klasses niet des Eftelings vind.

Dus 50-plussers, gehandicapten en kinderen onder 4 jaar moeten dezelfde behandeling krijgen qua toegang(sprijs)

Pretparkgenot Nee. Het gaat om "premium abonnementhouders". 😉

Dat lijkt logisch maar voorlopig staat dit nog nergens.