Wmb moet er geen verhaal zijn. Net zoals bij horrorfilms, zodra er een verklaring/verhaal is, is het niet meer spannend

asuran

zou werkelijk een hele mooie toevoeging zijn voor het uitrijk. Ik kan me zo al een zaal met de collectie van Anton Piek voorstellen, en een andere zaal met de collectie van Ton van der Ven. Voeg daarbij oude relikwieën toe van wat ooit was in de Efteling, prachtige foto's van het park zelf, documentaires over Piek, making of's, ect. en daarnaast interactieve elementen waarbij kinderen zelf attracties kunnen thematiseren. Verplaats ook het diorama daarheen. En voeg een mooie grote Efteling maquette toe, met bewegende attracties en stoomtrein. En heel eventueel het waterorgel. Mocht er dan nog budget zijn zou het mooi zijn om een zaal te hebben met wisselende (kunst) collecties of bijvoorbeeld de geschiedenis van de achtbaan. Zelfs voor niet bezoekers van het park een leuke besteding om 3 uur van de dag door te brengen.

Daarnaast schept het in het park zelf wat ruimte voor extra horeca, toiletten en/of eventueel een kleine infill attractie op de plek waar het museum niet te vinden is in het park.

Teddy_Ruxpin Je beschrijft nu alleen toch precies het huidige Efteling museum? Ik zie ook wel de meerwaarde van een uitgebreider Efteling museum in Uitrijk, maar daar zou ik het dan ook over een andere boeg gooien. Meer over de achterkant van het park. Alles wat ze doen op het gebied van duurzaamheid, klaterwater, natuurbehoud, etc. Dat past niet per se in het park zelf, maar is wel reuze interessant. Denk ook aan schoolreisjes die hier een verplicht uurtje door moeten brengen 😛 Dat lijkt me meer toegevoegde waarde hebben dan een uitbreiding van het huidige museum.

Ben ik de enige die het verhaal van Danse Macabre niet geforceerd of problematisch vind?

Aurelius Waarom was een kasteelruïne niet voldoende?

Omdat ik verwacht dat de monikken terug komen uit het Spookslot, die tenslotte heel typerend waren voor het Spookslot. En laten we inwoners van een abdij nu eenmaal monikken noemen.

Dat lijkt mij een véél sterkere en logischere reden waarom er een abdij is, en niet de koorbanken. Het Spookslot zelf had overigens ook amper echt duidelijke Katholieke symboliek - er kwam hier en daar wel een kruis tevoorschijn, maar het occulte was toch veel en veel sterker dan het Katholieke. Iets wat ook in Danse Macabre doorgezet wordt.

Het lijkt mij ook niet extreem vergezocht dat de Monikken van de abdij regelmatig een muziekconcours organiseerden. Tegenwoordig gebeurt dat ook wel eens, en wat er in de Efteling staat hoeft zich niet 100% te spiegelen aan de realiteit (gelukkig).

Wat de Charlatans betreft is het duidelijk dat ze jaren nadat de abdij vervallen is, maar ruim voor de hedendaagse tijd, bij de abdij terecht gekomen zijn en er handel zijn beginnen drijven. Ik vermoed niet dat hun verhaal diep tot in de abdij doordringt, maar het verklaart inderdaad wel de aanwezigheid van de winkels en zorgt voor meer leven en entertainment in het gebied.

An sich lijkt mij het verhaal niet bijzonder complex... een paar Charlatans zijn op zoek naar wat er met hun betovergrootvader gebeurd is, komen dan op die plek aan en ontdekken een vervallen abdij, waar het spookt.
    Dat ze dan een orgel hebben met wat backstory is mooi, maar dat maakt het verhaal niet echt super-complex.

Kevjoe Maar het is allemaal ook geen toegevoegde waarde. Het zijn losse elementen die niet op elkaar aansluiten. Kijk, als je hier een gelaagd verhaal wil brengen moet de hele omlijsting van Joseph Charlatan uitgediept worden. Als de hoe en waarom van de voorgeschiedenis van dát moment uit de doeken wordt gedaan, dán krijg je een sterk verhaal. Waarom verdween dat orkest? Wat is er precies gebeurd? Wat heeft de Danse Macabre daarmee te maken? Nu, dat kan allemaal nog komen, maar dat is concepttechnisch véél sterker dan de nadruk die nu wordt gelegd op waarom er popcorn wordt verkocht. Want die uitleg is gewoon makkelijk en goedkoop, en roept alleen maar meer vragen op over wat er allemaal te zien is.

Japio Ik denk dat het ook heel erg de bedoeling is dat er vragen opgeroepen worden.

• Japio heeft hierop gereageerd.

Crowket Maar die vragen moeten wel ingevuld kunnen worden. Het hele verhaal van de Charlatans doet niet per se afbreuk aan de attractie, maar het is ook geen meerwaarde en maakt het alleen nodeloos ingewikkeld. Bovendien roept dát vragen op die niet in te vullen zijn, en dat schaadt je storytelling.

Japio maar het is ook geen meerwaarde

Heb het idee dat dit deel van het verhaal eigenlijk puur voor de making off is.

Japio maar wie zegt dat juist de vragen over wie Jozef Charlatan was en waarom dat orkest mysterieus verdween na dit muziekconcours niet beantwoord zullen worden in de attractie? Dat is nu gewoon een aanname die gemaakt wordt, maar waar we niks zeker van weten. Op een concept art en een korte animatievideo na weten we helemaal niks van wat er binnen in de abdij gaat gebeuren.

Quefox_ ik weet wel zeker dat die vragen beantwoord gaan worden, maar dat zal dichterbij de opening gebeuren.
                Mensen moeten naar mijn mening iets geduldiger zijn, uiteindelijk zal alles volgens mij zeker op zijn plaats vallen.

Robkuh84 Heb het idee dat dit deel van het verhaal eigenlijk puur voor de making off is.

Dat idee begin ik ook steeds meer te krijgen. Ik denk dat we de Charlatans helemaal niet meer gaan zien tegen de tijd dat de attractie open gaat. Dan is het enkel nog een verwijzing naar de dirigent en zin orkest die lang geleden (vorige spookslot) hun muziek daar speelden.

Ik gok ook dat half Nederland dit gewoon lekker "het spookslot' blijft noemen, zoals velen het ook gewoon nog over Pandadroom hebben ipv Fabula

• Japio heeft hierop gereageerd.

Misschien komen de video's van het verhaal aan bod tijdens de wachtrij?

Edit: ik hoop zelf van niet, maar je weet nooit.

FlyingTimo maar aan Pandadroom is dan ook vrij weinig veranderd, zeker aan de buitenkant niet. Sterker nog, ik noem het zelf ook nog vaak Pandadroom omdat ik Fabula vrijwel nooit bezoek.

8 dagen later

Jammer dat ze na Raveleijn gestopt zijn met dure-en-ingewikkelde dingen.

Ruubje Aquanura? Een custom made lift hill voor Baron? Een zwevend kasteel voor de Zes Zwanen zodat de attractie er onder door kan? En laten we niet vergeten dat Circus Balancé ook een zeer uniek, duur en ingewikkeld ding zou bevatten.

Ruubje Jammer dat ze na Raveleijn gestopt zijn met dure-en-ingewikkelde dingen.

En hoevaak heeft dat dure-en-ingewikkelde ding al voor problemen gezorgd? Nee geef mij dan maar iets kleiners óf iets wat tot de verbeelding spreekt, dan een extreem dure, state of the art animatronic die na een jaar kapot is.

BlueSpirit

Exact, of een nieuwe attractie die om de haverklap in storing gaat door iets technisch complex. Beter om het dan iets eenvoudiger te houden.