Ben ik de enige die het verhaal van Danse Macabre niet geforceerd of problematisch vind?
Aurelius Waarom was een kasteelruïne niet voldoende?
Omdat ik verwacht dat de monikken terug komen uit het Spookslot, die tenslotte heel typerend waren voor het Spookslot. En laten we inwoners van een abdij nu eenmaal monikken noemen.
Dat lijkt mij een véél sterkere en logischere reden waarom er een abdij is, en niet de koorbanken. Het Spookslot zelf had overigens ook amper echt duidelijke Katholieke symboliek - er kwam hier en daar wel een kruis tevoorschijn, maar het occulte was toch veel en veel sterker dan het Katholieke. Iets wat ook in Danse Macabre doorgezet wordt.
Het lijkt mij ook niet extreem vergezocht dat de Monikken van de abdij regelmatig een muziekconcours organiseerden. Tegenwoordig gebeurt dat ook wel eens, en wat er in de Efteling staat hoeft zich niet 100% te spiegelen aan de realiteit (gelukkig).
Wat de Charlatans betreft is het duidelijk dat ze jaren nadat de abdij vervallen is, maar ruim voor de hedendaagse tijd, bij de abdij terecht gekomen zijn en er handel zijn beginnen drijven. Ik vermoed niet dat hun verhaal diep tot in de abdij doordringt, maar het verklaart inderdaad wel de aanwezigheid van de winkels en zorgt voor meer leven en entertainment in het gebied.
An sich lijkt mij het verhaal niet bijzonder complex... een paar Charlatans zijn op zoek naar wat er met hun betovergrootvader gebeurd is, komen dan op die plek aan en ontdekken een vervallen abdij, waar het spookt.
Dat ze dan een orgel hebben met wat backstory is mooi, maar dat maakt het verhaal niet echt super-complex.