keey87 Men had gewoon het originele verhaal van het spookslot mogen behouden eigenlijk wat dat betreft. Lekker eenvoudig, heks wordt veroordeeld tot brandstapel, vervloekt het hele gebouw en zijn inwoners en elke nacht klokslag 12 komt het gebouw en zijn bewoners weer tot "leven".
Geen 100 lagen en evenveel personages, gewoon to the point

Als er een verhaal was in de Efteling wat van de losse zaken aan elkaar hing, was het het verhaal van het Spookslot wel. Het is geen geheim dat het pas later is toegevoegd om geforceerd te proberen samenhang te geven aan losse elementen in de show. Of zoals Eftepedia het mooi heeft omschreven:

Met het verhaal heeft men in retrospectief geprobeerd een verklaring te geven voor wat er allemaal tijdens de hoofdshow te zien was.

Het slot had het verhaal niet nodig. De individuele elementen werkten als één geheel met elkaar door de briljante muziek en en omdat we het gewend waren.

Het verhaal van het slot hier aanhalen als voorbeeld van een coherent en logisch kloppend verhaal is nogal ironisch als je net hebt gezegd dat je het verhaal achter Danse Macabre niet kunt volgen. Don't get me wrong: ik ben ook geen fan van het nieuwe verhaal, maar dat is omdat het net zo van de losse flarden aan elkaar hangt als het verhaal van het Spookslot dat deed.

keey87 Het enige wat de normale bezoeker hoeft te weten is: Vervloekt muziekconcour door de danse macabre. Zolang ze niet geforceerd te veel informatie gaan dumpen in de voorshows lijkt het mij prima.

Aurelius Je slaat wat mij betreft wederom de spijker op zijn kop. Wat men in het Huyverwoud brengt kán allemaal wel zo zijn, maar het zijn onnodige, in eerste instantie niet op elkaar aansluitende lagen die totaal geen verband met elkaar houden. Want inderdaad, die hele abdij is totaal niet meer relevant eigenlijk. Het doet me ook afvragen in welke tijd we ons bevinden in het Huyverwoud. In het nu? Bij bijvoorbeeld Baron 1898 en Max & Moritz is het idee dat we ons in hun tijd begeven. Als ware het een soort mini tijds vacuum. Dat lijkt me bij Huyverwoud niet relevant. Daar wordt immers verklaart waarom er eten en drinken wordt verkocht. Het zijn overbodige zaken die alleen maar afbreuk doen aan een spannend verhaal. Bovendien is het draaiorgel versierd met doodskoppen, dat is sowieso een vorm van verhaalvertelling waar ik moeite mee heb.

Auw, das een bezuiniging die ik persoonlijk heel jammer vind, zelfs zonder het wissel-effect had ik m graag ergens terug gezien. Om maar even een populair woord erin te gooien, de Oosterse Geest was echt iconisch…😬🫣🧞‍♂️

    Of nieuwe museum bouwen in strookrijk.

    • asuran heeft hierop gereageerd.

      Wmb moet er geen verhaal zijn. Net zoals bij horrorfilms, zodra er een verklaring/verhaal is, is het niet meer spannend

      asuran

      zou werkelijk een hele mooie toevoeging zijn voor het uitrijk. Ik kan me zo al een zaal met de collectie van Anton Piek voorstellen, en een andere zaal met de collectie van Ton van der Ven. Voeg daarbij oude relikwieën toe van wat ooit was in de Efteling, prachtige foto's van het park zelf, documentaires over Piek, making of's, ect. en daarnaast interactieve elementen waarbij kinderen zelf attracties kunnen thematiseren. Verplaats ook het diorama daarheen. En voeg een mooie grote Efteling maquette toe, met bewegende attracties en stoomtrein. En heel eventueel het waterorgel. Mocht er dan nog budget zijn zou het mooi zijn om een zaal te hebben met wisselende (kunst) collecties of bijvoorbeeld de geschiedenis van de achtbaan. Zelfs voor niet bezoekers van het park een leuke besteding om 3 uur van de dag door te brengen.

      Daarnaast schept het in het park zelf wat ruimte voor extra horeca, toiletten en/of eventueel een kleine infill attractie op de plek waar het museum niet te vinden is in het park.

        Teddy_Ruxpin Je beschrijft nu alleen toch precies het huidige Efteling museum? Ik zie ook wel de meerwaarde van een uitgebreider Efteling museum in Uitrijk, maar daar zou ik het dan ook over een andere boeg gooien. Meer over de achterkant van het park. Alles wat ze doen op het gebied van duurzaamheid, klaterwater, natuurbehoud, etc. Dat past niet per se in het park zelf, maar is wel reuze interessant. Denk ook aan schoolreisjes die hier een verplicht uurtje door moeten brengen 😛 Dat lijkt me meer toegevoegde waarde hebben dan een uitbreiding van het huidige museum.

        Ben ik de enige die het verhaal van Danse Macabre niet geforceerd of problematisch vind?

        Aurelius Waarom was een kasteelruïne niet voldoende?

        Omdat ik verwacht dat de monikken terug komen uit het Spookslot, die tenslotte heel typerend waren voor het Spookslot. En laten we inwoners van een abdij nu eenmaal monikken noemen.

        Dat lijkt mij een véél sterkere en logischere reden waarom er een abdij is, en niet de koorbanken. Het Spookslot zelf had overigens ook amper echt duidelijke Katholieke symboliek - er kwam hier en daar wel een kruis tevoorschijn, maar het occulte was toch veel en veel sterker dan het Katholieke. Iets wat ook in Danse Macabre doorgezet wordt.

        Het lijkt mij ook niet extreem vergezocht dat de Monikken van de abdij regelmatig een muziekconcours organiseerden. Tegenwoordig gebeurt dat ook wel eens, en wat er in de Efteling staat hoeft zich niet 100% te spiegelen aan de realiteit (gelukkig).

        Wat de Charlatans betreft is het duidelijk dat ze jaren nadat de abdij vervallen is, maar ruim voor de hedendaagse tijd, bij de abdij terecht gekomen zijn en er handel zijn beginnen drijven. Ik vermoed niet dat hun verhaal diep tot in de abdij doordringt, maar het verklaart inderdaad wel de aanwezigheid van de winkels en zorgt voor meer leven en entertainment in het gebied.

        An sich lijkt mij het verhaal niet bijzonder complex... een paar Charlatans zijn op zoek naar wat er met hun betovergrootvader gebeurd is, komen dan op die plek aan en ontdekken een vervallen abdij, waar het spookt.
        Dat ze dan een orgel hebben met wat backstory is mooi, maar dat maakt het verhaal niet echt super-complex.

          Kevjoe Maar het is allemaal ook geen toegevoegde waarde. Het zijn losse elementen die niet op elkaar aansluiten. Kijk, als je hier een gelaagd verhaal wil brengen moet de hele omlijsting van Joseph Charlatan uitgediept worden. Als de hoe en waarom van de voorgeschiedenis van dát moment uit de doeken wordt gedaan, dán krijg je een sterk verhaal. Waarom verdween dat orkest? Wat is er precies gebeurd? Wat heeft de Danse Macabre daarmee te maken? Nu, dat kan allemaal nog komen, maar dat is concepttechnisch véél sterker dan de nadruk die nu wordt gelegd op waarom er popcorn wordt verkocht. Want die uitleg is gewoon makkelijk en goedkoop, en roept alleen maar meer vragen op over wat er allemaal te zien is.

            Japio Ik denk dat het ook heel erg de bedoeling is dat er vragen opgeroepen worden.

            • Japio heeft hierop gereageerd.

              Crowket Maar die vragen moeten wel ingevuld kunnen worden. Het hele verhaal van de Charlatans doet niet per se afbreuk aan de attractie, maar het is ook geen meerwaarde en maakt het alleen nodeloos ingewikkeld. Bovendien roept dát vragen op die niet in te vullen zijn, en dat schaadt je storytelling.

                Japio maar het is ook geen meerwaarde

                Heb het idee dat dit deel van het verhaal eigenlijk puur voor de making off is.

                  Japio maar wie zegt dat juist de vragen over wie Jozef Charlatan was en waarom dat orkest mysterieus verdween na dit muziekconcours niet beantwoord zullen worden in de attractie? Dat is nu gewoon een aanname die gemaakt wordt, maar waar we niks zeker van weten. Op een concept art en een korte animatievideo na weten we helemaal niks van wat er binnen in de abdij gaat gebeuren.

                    Quefox_ ik weet wel zeker dat die vragen beantwoord gaan worden, maar dat zal dichterbij de opening gebeuren.
                    Mensen moeten naar mijn mening iets geduldiger zijn, uiteindelijk zal alles volgens mij zeker op zijn plaats vallen.

                    Robkuh84 Heb het idee dat dit deel van het verhaal eigenlijk puur voor de making off is.

                    Dat idee begin ik ook steeds meer te krijgen. Ik denk dat we de Charlatans helemaal niet meer gaan zien tegen de tijd dat de attractie open gaat. Dan is het enkel nog een verwijzing naar de dirigent en zin orkest die lang geleden (vorige spookslot) hun muziek daar speelden.

                    Ik gok ook dat half Nederland dit gewoon lekker "het spookslot' blijft noemen, zoals velen het ook gewoon nog over Pandadroom hebben ipv Fabula

                    • Japio heeft hierop gereageerd.