Tim Als dat verhaal in de basis maar simpel is, en dat is Max en Moritz. Twee kwajongens halen streken uit. Welke streken, kun je ontdekken in het gebiedje.

Ik heb veel meer het gevoel dat in Huyverwoud de verschillende elementen moeten worden verklaard in plaats van dat er een goed verhaal wordt gebracht. Het is een abdij, maar het gaat niet om een abdij. En dat terwijl een abdij en muziek best aan elkaar te linken zijn met kerkorgels en monnikenzang (en vroom geprevel). Maar nee, het gaat om een draaiorgel. En een muziekconcours. En een kat. En nu is er een familie die van een café een winkel heeft gemaakt. Alleen zie ik eigenlijk nergens meer dat het een café is geweest. Dus wáárom al die extra laagjes? Het voegt niks toe. En door het wél allemaal te vertellen, maak je het nu in de aanloop alleen maar nodeloos ingewikkeld. Prima als De Swarte Kat een hele backstory heeft, maar het is veel cooler als dat later gewoon te ontdekken is. Bovendien zie ik in niets dat dit een taveerne is geweest dus feitelijk vált er niet zoveel te ontdekken.

Maar goed; tot nu toe weten we nog weinig van de narrative van de rit zelf. Die kan op zich nog behoorlijk eenvoudig zijn. We lopen langs een kerkhof vol graven van muzikanten en eenmaal binnen horen we spookmuziek en treedt er een soortement vloek in werking. De hele schil van de Charlatans zie ik niet zo snel terugkomen in de rit, eerlijk gezegd, en die kan dus ook makkelijk buiten beschouwing worden gelaten voor wie zich eraan stoort.

    Japio Dat komt toch overeen met wat ik zeg? Je kan het verhaal van DM allicht in twee zinnen samenvatten. Net als elke andere attractie. Als je het hele verhaal van DVH wil begrijpen heb je een halfuurtje nodig vooraleer je kan instappen 😅

    Japio Er is toch al ergens vermeld dat de hele storyline om de Charlatans is opgetuigd om de commerciële activiteiten rondom de abdij te verantwoorden...

      1991 Strak punt, het wordt de Efteling inderdaad niet makkelijk gemaakt. We roepen al jaren dat we minder verhaal willen, dat het verhaal zichzelf verteld, zoals dat in bijvoorbeeld Fata Morgana gebeurt. Maar je kunt er donder op zeggen dat áls de Efteling die techniek hier had toegepast, er hier mensen begonnen waren over: "Waarom staat er een winkeltje naast deze zogenaamde 'verlaten' abdij? Wie bouwt er een winkel midden in een bos waar niemand komt? Dit maakt het onrealistisch en verbreekt de sfeerschepping. Het is weer typisch Efteling: gewoon nét niet."

      Tot een aantal jaar terug was iets gewoon wat het was maar dan mooi aangekleed. Een airco-unit was een airco-unit met een houten bekisting er omheen getimmerd en mocht dan gewoon bestaan. De Efteling was daar akkoord mee en wij ook. Jammer dat de Efteling zich tegenwoordig zo gedwongen voelt zich in allerlei bochten te wringen om zaken te 'verantwoorden', terwijl het grote publiek dat niks kan schelen en een handjevol online fans toch nooit tevreden zal zijn.

        Sjiebert Jammer dat de Efteling zich tegenwoordig zo gedwongen voelt zich in allerlei bochten te wringen om zaken te 'verantwoorden'

        Naja... "gedwongen"... het is iets wat ze zichzelf hebben opgelegd. Ze willen zelf meer immersieve themagebieden maken, dan krijg je dit als gevolg. Die kritiek van de fans staat er los van, want zoals je zelf al zegt: die kritiek is er altijd. Een park als de Efteling zal zich daar op hoofdlijnen ook weinig van aantrekken, ze bouwen iets voor het grote publiek en niet voor die paar kritische fans.

        Desalniettemin is zo'n kritische houding van fans niet slecht. Zij kennen de ambities van het park en hebben kunnen zien dat het park al topniveau afwerking heeft geleverd. Als die afwerking dan ergens ontbreekt, zijn ze denk ik terecht kritisch. Het is aan het park om daar wat mee te doen, of juist niet.

        Maar dat het een ingewikkeld verhaal is doet toch niks af aan je beleving van een attractie? Weet je wel hoe ingewikkeld het verhaal is van Phantom Manor samen met Big Thunder Mountain in Disneyland Parijs? Het is echt een heel ingewikkeld verhaal maar beide attracties zijn geweldig. Het ingewikkelde verhaal doet helemaal niks af aan de beleving.

        Sorry voor het vergelijken maar ik probeer alleen aan te geven dat een "moeilijk" verhaal geen belemmering hoeft te zijn voor een geweldige attractie/geweldig gebied.

          Het hebben van een wat dieper achtergrondverhaal bij een attractie kan er wel voor zorgen dat een attractie interessant blijft om te bezoeken. Dat je elke keer weer iets nieuws ziet wat je kunt linken aan het verhaal.
          Maar de gewone man die een dagje naar de Efteling gaat, moet ook een leuke beleving hebben als hij de attractie bezoekt - zonder de hele backstory te hoeven kennen. Zolang dat beide kan lijkt het me prima.

          Het verhaal hoeft er in de attractie zelf ook niet zo dik op te liggen. Het voorbeeld dat Eftelabbo al aangaf, is eigenlijk perfect: heel Frontierland is verbonden in het verhaal van Phantom Manor. In de attracties zelf ontdek je dat verhaal, maar wordt het niet zo direct "in your face" aan je uitgelegd. Het verhaal is er meer om de attracties thematisch aan elkaar te linken en hierdoor een coherent themagebied te kunnen ontwerpen. Tot nu toe heb ik dat gevoel bij Huyverwoud ook.

            Quefox_ Het voorbeeld dat Eftelabbo al aangaf, is eigenlijk perfect

            Ik vind Frontierland helemaal niet zo'n goede analoog voor 't Huyverwoud. Natuurlijk is 't Parijse Wilde Westen een fantastisch themagebied waarin het achtergrondverhaal tot in de kleinste details verweven is - ik stak de loftrompet laatst nog af in dit heerlijke topic - maar er is een cruciaal verschil. Binnen Frontierland staan het spookhuis en de achtbaan op zichzelf als voor iedereen direct herkenbare pretparkiconen, terwijl met de afgebrande taverne annex AH-to-go, 't koetshuis annex suikerspinverkoopbalie en de vervallen abdij annex muziekconcourszaal annex spookopera door alle extra en in mijn ogen onnodige lagen veel onduidelijker is wat nu waar in het verhaal past.

            Ik begin me steeds meer af te vragen waarom de Efteling zo ontzettend graag een vervallen abdij als uitgangspunt voor Danse Macabre wilde. Ze doen niks met dat gegeven, ze hebben er alle katholieke symboliek vanaf gesloopt en ze zitten nu vast aan een driedubbele laag verhaal om uit te leggen waarom er een spookorkest in de abdij huist. Waarom was een kasteelruïne niet voldoende?

            Soit, zodra de beugels van de koorbanken sluiten - verrek, die koorbanken zouden wel eens de verklaring kunnen zijn waarom we met een abdij opgescheept zitten? - en de eerste tonen door de ruimte zwieren zijn we hopelijk alle poespas rondom de Charlatans, de Swarte Kat en de andere opschmuck al lang vergeten. Saint-Saëns' meesterwerk is daar ongetwijfeld sterk genoeg voor.

              Aurelius Dat is eigenlijk inderdaad mijn bekommernis ook geweest. Voor 1 enkele attractie heeft men ondertussen al zoveel personages en achtergrondverhalen en events verzonnen dat je de bomen van het Huyverwoud niet meer ziet.
              De abdij is vervallen maar toch wordt er een muziekconcours georganiseerd, of de abdij is in verval geraakt na het laatste noodlottige concours maar dan is de vraag: waarom überhaupt een concours in een abdij?
              De Charlatans met hun orgel kan ik ondertussen ook al niet meer volgen 🤣
              Men had gewoon het originele verhaal van het spookslot mogen behouden eigenlijk wat dat betreft. Lekker eenvoudig, heks wordt veroordeeld tot brandstapel, vervloekt het hele gebouw en zijn inwoners en elke nacht klokslag 12 komt het gebouw en zijn bewoners weer tot "leven".
              Geen 100 lagen en evenveel personages, gewoon to the point.

                keey87 Men had gewoon het originele verhaal van het spookslot mogen behouden eigenlijk wat dat betreft. Lekker eenvoudig, heks wordt veroordeeld tot brandstapel, vervloekt het hele gebouw en zijn inwoners en elke nacht klokslag 12 komt het gebouw en zijn bewoners weer tot "leven".
                Geen 100 lagen en evenveel personages, gewoon to the point

                Als er een verhaal was in de Efteling wat van de losse zaken aan elkaar hing, was het het verhaal van het Spookslot wel. Het is geen geheim dat het pas later is toegevoegd om geforceerd te proberen samenhang te geven aan losse elementen in de show. Of zoals Eftepedia het mooi heeft omschreven:

                Met het verhaal heeft men in retrospectief geprobeerd een verklaring te geven voor wat er allemaal tijdens de hoofdshow te zien was.

                Het slot had het verhaal niet nodig. De individuele elementen werkten als één geheel met elkaar door de briljante muziek en en omdat we het gewend waren.

                Het verhaal van het slot hier aanhalen als voorbeeld van een coherent en logisch kloppend verhaal is nogal ironisch als je net hebt gezegd dat je het verhaal achter Danse Macabre niet kunt volgen. Don't get me wrong: ik ben ook geen fan van het nieuwe verhaal, maar dat is omdat het net zo van de losse flarden aan elkaar hangt als het verhaal van het Spookslot dat deed.

                keey87 Het enige wat de normale bezoeker hoeft te weten is: Vervloekt muziekconcour door de danse macabre. Zolang ze niet geforceerd te veel informatie gaan dumpen in de voorshows lijkt het mij prima.

                Aurelius Je slaat wat mij betreft wederom de spijker op zijn kop. Wat men in het Huyverwoud brengt kán allemaal wel zo zijn, maar het zijn onnodige, in eerste instantie niet op elkaar aansluitende lagen die totaal geen verband met elkaar houden. Want inderdaad, die hele abdij is totaal niet meer relevant eigenlijk. Het doet me ook afvragen in welke tijd we ons bevinden in het Huyverwoud. In het nu? Bij bijvoorbeeld Baron 1898 en Max & Moritz is het idee dat we ons in hun tijd begeven. Als ware het een soort mini tijds vacuum. Dat lijkt me bij Huyverwoud niet relevant. Daar wordt immers verklaart waarom er eten en drinken wordt verkocht. Het zijn overbodige zaken die alleen maar afbreuk doen aan een spannend verhaal. Bovendien is het draaiorgel versierd met doodskoppen, dat is sowieso een vorm van verhaalvertelling waar ik moeite mee heb.

                Auw, das een bezuiniging die ik persoonlijk heel jammer vind, zelfs zonder het wissel-effect had ik m graag ergens terug gezien. Om maar even een populair woord erin te gooien, de Oosterse Geest was echt iconisch…😬🫣🧞‍♂️

                  Of nieuwe museum bouwen in strookrijk.

                  • asuran heeft hierop gereageerd.

                    Wmb moet er geen verhaal zijn. Net zoals bij horrorfilms, zodra er een verklaring/verhaal is, is het niet meer spannend