Wat ik vooral jammer vindt is dat er één van de laatste “bos” rijke delen van het park verdwijnt.. het gene wat de Efteling juist zo mooi maakte. Alles staat zo langzamer hand opgepropt tussen fabula en de Python.. door Max en Moritz is in die hoek al weer zoveel kaalslag gepleegd..
wat mij betreft is het huidige park dus al te vol en wordt het echt tijd voor uitbreiding op nieuwe grond.. ja nieuwe attracties zijn gaaf, maar het vol proppen van de afgelopen 15 jaar is gewoon afgrijselijk.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
The_Real_Infernape Ik denk dat die vergelijking alleen opgaat voor een interactief museum als een Naturalis of NEMO. Maar pretparken zijn niet bedoeld om alleen maar dingen uit het verleden te laten staan die achterhaald zijn. "Standaard" musea wel.
Volgens mij heb je het over een bepaald type museum. De meeste waar ik in kom vertonen om de zoveel maanden nieuwe tentoonstellingen. Daar is het juist moeilijk om bij te blijven.
Ik heb ook nog goede herinneringen aan de wandelwagenuitgifte! Nu wordt deze gesloopt voor een hotel!
Dit is natuurlijk een zeer kromme vergelijking maar in feite komt het op hetzelfde neer. Je kunt niet alles blijven behouden, iets wat nog goed is moet je behouden. Maar het spookslot is niet veilig meer en de jongeren zijn de poppen die wat naar links en rechts bewegen ook wel moe. Zeker door de komst van meer visueel ingestelde jongeren.
Er is zoveel meer mogelijk met deze ruimte waardoor ik het besluit ook wel snap. Ben alleen bang dat het gedeelte bij het heksenpad ook zijn laatste maanden heeft geslagen.
Quefox_ Ik denk dat dit voor iedereen geldt als ik zeg: zet nostalgie niet boven feiten.
Dat is nogal moeilijk voor een park wat daar om draait. De hele 'uit de tijd' redenatie begrijp ik niet. Zolang de boel goed was onderhouden zou er vanzelf weer een generatie komen die wel deze attractie zou ontdekken.
Het sprookjesbos zelf is daar een voorbeeld van welke op tijd is gered.
Bij deze attractie is er ruimte voor fantasie. Die je ook terug vindt in het sprookjesbos, FM, DV, lavenlaar etc.
Tot nu toe is de afgelopen jaren het alleen volgegooid met attracties die zijn voorgekauwd. Dat maakt het allemaal nog meer wrang in een park dat pretendeert te varen op het sleutelwoord.
Maar zit die nostalgie in een attractie die niemand meer echt bezoekt? Of zit het in het gevoel van het park en kan je dat prima meenemen naar de toekomst met een nieuwe ride?
- Bijgewerkt
Eftelflags Maar zit die nostalgie in een attractie die niemand meer echt bezoekt? Of zit het in het gevoel van het park en kan je dat prima meenemen naar de toekomst met een nieuwe ride?
Idd. Nostalgie zit in de romantische sfeer van het park en dat kan hand in hand met de modernste technieken. M.a.w. Spookslot 2.0 in dezelfde sfeer als het oude maar met de nieuwste technieken zou best kunnen.
- Bijgewerkt
Ik zie meerdere mensen hier zeggen dat het Spookslot amper/slecht bezocht wordt, maar vergis je niet in hoeveel bezoekers deze attractie bezoeken! In mijn "dagjesmenstijd" bezocht ik het Spookslot elk bezoek en ook daarna als abonnementhouder bezocht ik het regelmatig. In mijn directe (niet-pretparkgerelateerde) omgeving hoor ik hetzelfde. Ik heb overigens nooit een privéshow gehad.
Ik heb net even de Lemma op Eftepedia gelezen. Wat een prachtige attractie is het Spookslot toch, maar wat was het 20 jaar geleden al aan vervanging toe! Aan alle nostalgisten: koester uw herinneringen, maar wees niet huiverig voor iets nieuws in uw leven.
Ik zal mijn herinneringen aan het Spookslot zeker koesteren. Ik ben ook benieuwd naar de bezoekersstroom vanaf woensdag richting het Spookslot. Wij gaan nu toch wel elk bezoek minstens 1x het Spookslot in om afscheid te nemen
Progress je vergeet nog een boot die in Parijs compleet staat weg te rotten
Eftelflags Je kan het nieuw leven inblazen. Zelf ben ik ook wel realistisch genoeg dat de afgelopen 20 jaar ik op mijn blote knietjes de Efteling mag bedanken dat ik het in dezelfde staat nog steeds mocht zien iedere keer dat ik het park bezocht. Wat een prachtattractie. Geweldig hoe mooi die bewegingen zijn van de animatronics die meer suggestief bewegen. Dat zijn naar mijn idee de beste. De geweldige sfeer rondom het hele gebeuren.
Het geheugen is zeer manipulatief, dus je kan het meenemen naar een volgende ride. Het probleem is echter dat dit altijd uit een catalogus komt en niet met mensen handen in elkaar is gezet. Je zal de sfeer en de ervaring niet kunnen reproduceren. Dat is een gemis.
En verder heb je gelijk dat je nostalgie in nieuwe rides kan meenemen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Alleen de laatste keer dat dat is gelukt, was het Lavenlaar. Waar iets moois werd gesloopt en alsnog iets uit de grond werd getrokken wat direct de nostalgische gevoelens kon oproepen.
Nogmaals wil ik aangeven dat een attractie die niemand meer bezoekt van tijdelijke aard kan zijn. Als je maar lang genoeg wacht kom je vanzelf weer op het punt terecht waar dit een vast aantal bezoekers trekt.
Kermissen bezoek tegenwoordig vaker vanwege de nostalgische insteek die sommige attracties met zich mee brengen, terwijl ik ze vroeger oubollig vond.
Wat een fijne reacties om te lezen nu in dit topic. Duidelijk verwoord!
Eftelflags precies!
laprikantan Het probleem is echter dat dit altijd uit een catalogus komt en niet met mensen handen in elkaar is gezet. Je zal de sfeer en de ervaring niet kunnen reproduceren. Dat is een gemis.
Deze opmerking doet mij heel erg denken aan een fragment Uit dit filmpje.
Hoewel moderne attracties enorm mooi zijn gemaakt, is het proces wel anders dan vroeger. Omdat het toen nog nieuw was, had je (naar mijn gevoel) meer ruimte voor creativiteit. Tegenwoordig gaat dat gewoon wat strakker, wat ook wel nodig is, maar niet geheel zonder opoffering verloopt.
Een reactie van een Efteling-legende:
Leestip van Reinoud. Er waren al eerder plannen voor een rehab. https://www.linkedin.com/pulse/spookslot-reinoud-van-assendelft-de-coningh
laprikantan Zolang de boel goed was onderhouden zou er vanzelf weer een generatie komen die wel deze attractie zou ontdekken.
Natuurlijk niet. De huidige en komende generaties lopen een keer naar binnen, vinden het saai en komen nooit meer terug. Ik denk echt niet dat een opknapbeurt of beter onderhoud de interesse in een verouderde computershow terug gaat brengen. Tijden zijn veranderd, mensen zoeken een andere soort entertainment.
laprikantan Het sprookjesbos zelf is daar een voorbeeld van welke op tijd is gered.
Het sprookjesbos heeft natuurlijk ook wel een andere doelgroep. Het probleem waar spookslot op dit moment last van heeft is dat je enerzijds een doelgroep hebt (jonge kinderen) waar het nog te eng voor is en anderzijds (tieners/volwassenen) waar het te saai voor is. Vroeger was men sneller onder de indruk, maar tijden zijn veranderd.
Efteling opent angstaanjagend nieuw Spookslot met dingen die anders zijn dan vroeger
'Mensen beleven hier hun grootste angst'_