Eftelflags Je kan het nieuw leven inblazen. Zelf ben ik ook wel realistisch genoeg dat de afgelopen 20 jaar ik op mijn blote knietjes de Efteling mag bedanken dat ik het in dezelfde staat nog steeds mocht zien iedere keer dat ik het park bezocht. Wat een prachtattractie. Geweldig hoe mooi die bewegingen zijn van de animatronics die meer suggestief bewegen. Dat zijn naar mijn idee de beste. De geweldige sfeer rondom het hele gebeuren.

Het geheugen is zeer manipulatief, dus je kan het meenemen naar een volgende ride. Het probleem is echter dat dit altijd uit een catalogus komt en niet met mensen handen in elkaar is gezet. Je zal de sfeer en de ervaring niet kunnen reproduceren. Dat is een gemis.

En verder heb je gelijk dat je nostalgie in nieuwe rides kan meenemen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Alleen de laatste keer dat dat is gelukt, was het Lavenlaar. Waar iets moois werd gesloopt en alsnog iets uit de grond werd getrokken wat direct de nostalgische gevoelens kon oproepen.

Nogmaals wil ik aangeven dat een attractie die niemand meer bezoekt van tijdelijke aard kan zijn. Als je maar lang genoeg wacht kom je vanzelf weer op het punt terecht waar dit een vast aantal bezoekers trekt.

Kermissen bezoek tegenwoordig vaker vanwege de nostalgische insteek die sommige attracties met zich mee brengen, terwijl ik ze vroeger oubollig vond.

Wat een fijne reacties om te lezen nu in dit topic. Duidelijk verwoord!

laprikantan Het probleem is echter dat dit altijd uit een catalogus komt en niet met mensen handen in elkaar is gezet. Je zal de sfeer en de ervaring niet kunnen reproduceren. Dat is een gemis.

Deze opmerking doet mij heel erg denken aan een fragment Uit dit filmpje.
    Hoewel moderne attracties enorm mooi zijn gemaakt, is het proces wel anders dan vroeger. Omdat het toen nog nieuw was, had je (naar mijn gevoel) meer ruimte voor creativiteit. Tegenwoordig gaat dat gewoon wat strakker, wat ook wel nodig is, maar niet geheel zonder opoffering verloopt.

Crowket Ow?

Overigens wel komisch dat ze bij M&M gefotoshopt hebben, laten we hopen dat er ooit zo veel bomen staan.

laprikantan Zolang de boel goed was onderhouden zou er vanzelf weer een generatie komen die wel deze attractie zou ontdekken.

Natuurlijk niet. De huidige en komende generaties lopen een keer naar binnen, vinden het saai en komen nooit meer terug. Ik denk echt niet dat een opknapbeurt of beter onderhoud de interesse in een verouderde computershow terug gaat brengen. Tijden zijn veranderd, mensen zoeken een andere soort entertainment.

laprikantan Het sprookjesbos zelf is daar een voorbeeld van welke op tijd is gered.

Het sprookjesbos heeft natuurlijk ook wel een andere doelgroep. Het probleem waar spookslot op dit moment last van heeft is dat je enerzijds een doelgroep hebt (jonge kinderen) waar het nog te eng voor is en anderzijds (tieners/volwassenen) waar het te saai voor is. Vroeger was men sneller onder de indruk, maar tijden zijn veranderd.

Eeuwige zonde dat we dit alles zouden verliezen.
      Persoonlijk heb ik minder voeling met de hoofdshow dan met het authentieke exterieur en de sfeervolle wachtruimte. Ik koester nog een kleine hoop dat het gedeelte voor de hoofdshow behouden kan blijven.

Er wordt hier geopperd dat Aquanura vernieuwd zou moeten worden als Danse Macabre met het Spookslot verdwijnt, maar het lijkt mij juist mooi om die melodie nog tegen te komen bij Aquanura, net als het deuntje van Monsieur Canibale. Een mooie plek voor een vleugje nostalgie.

Prima beslissing! Oude zooi opruimen en gewoon nieuw ontwikkelen. Phantasialand doet voor hoe het moet. Zo gaat het in het leven nu eenmaal.

Oftewel:
        "Kriesch doch nit wenn et vorbei es
        denk leever dran wie schön die Zick doch wör
        et jitt nix wat mer halde kann
        und häng ding Hätz och noch su dran
        Ohne Abschied fing nie jett neues ahn..."

Joordi Je meent het. En 'neppe nieuwtjes' is het woord niet, het is vaak eerder satire. Behoorlijk raak in dit geval ook.

Quefox_
          O wat jammer. Hopelijk geldt dit voor Danse Macabre niet.

Eduard Wel een oubollig kinderversje gebruik je om je punt te maken.

Quefox_ Tijden zijn veranderd, mensen zoeken een andere soort entertainment.
            Mensen zoeken niet, maar de meeste nemen voor lief wat hen aangereikt wordt. Beetje dezelfde discussie als dat kinderen ook alles van de Efteling leuk vinden ook al is het een stijlbreuk.
            Je kan als attractiepark de leiding nemen in het dicteren van entertainment. Of volgens een verwachting iets neerzetten.

laprikantan Mensen zoeken niet, maar de meeste nemen voor lief wat hen aangereikt wordt.

Als dat zo was, dan stonden er gewoon nog lange rijen voor het Spookslot. Het is volgens mij vrij duidelijk dat de meeste mensen er geen interesse meer in hebben en iets anders willen zien.