Eduard Wel een oubollig kinderversje gebruik je om je punt te maken.

Quefox_ Tijden zijn veranderd, mensen zoeken een andere soort entertainment.
Mensen zoeken niet, maar de meeste nemen voor lief wat hen aangereikt wordt. Beetje dezelfde discussie als dat kinderen ook alles van de Efteling leuk vinden ook al is het een stijlbreuk.
Je kan als attractiepark de leiding nemen in het dicteren van entertainment. Of volgens een verwachting iets neerzetten.

laprikantan Mensen zoeken niet, maar de meeste nemen voor lief wat hen aangereikt wordt.

Als dat zo was, dan stonden er gewoon nog lange rijen voor het Spookslot. Het is volgens mij vrij duidelijk dat de meeste mensen er geen interesse meer in hebben en iets anders willen zien.

Amelie Danse Macarbe hoort door het "public domain" als ik het goed heb. 70 jaar na de dood van de componist of artiest die het stuk gemaakt heeft word het stuk copyright free verklaard, maar correct me if I'm wrong.

Omdat de capaciteit van deze attractie (360 Fly Adventure) precies overeenkomt met de capaciteit die gecommuniceerd is over de nieuwe attractie, ben ik even benieuwd: Kunnen we aan de hand van deze gegevens berekenen hoe lang 1 ritje van dit attractietype dan duurt?

Er zijn 9 ballonnen met 8 plekken en de capaciteit is 1250 personen per uur. Iemand die daar een rekensom op los kan laten? (Mijn pogingen faalden helaas).

Ik ben in m'n hoofd al aan het fantaseren over de nieuwe attractie en ben benieuwd wat voor (spookachtig) ritje met dit attractietype mogelijk zou kunnen zijn. 🙂

• Amelie heeft hierop gereageerd.

Crowket deels. Maar je betaald nog wel rechten voor de uitvoerders. In dit geval het orkest.

Wat ik niet snap is dat het gebouw "op" is.
          Wat ook zo was met Roodkapje, Vrouw Holle en dat oudste gebouwtje bij Pinokkio. Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen. Of hebben ze toendertijd gewoon slecht gebouwd? Anders kunnen we over 10 jaar ook afscheid nemen van de Fata morgana. Die staat dan ook 45 jaar.

Ik denk dat het Spookslot ten onder gaat aan het eigen succes. Het Spookslot heeft de weg vrij gemaakt voor wat het park nu is. Het park is zo groot dat je niet alles in 1 dag kan zien/doen. Je moet dan keuzes maken en vaak valt een attractie als het Spookslot dan af.

vncnt96
            1250 mensen in 60 minuten,
            72 mensen per rit.
            Dan zijn er in een uur 17.36 ritjes nodig.
            60 minuten gedeeld door 17.36 is bijna 3,5 minuut per rit (dat is dan inclusief wisseltijd).
            Weet niet helemaal zeker of dit klopt, lijkt me nogal kort.

Orangedevil Zover ik altijd begrepen heb gaat het niet om de constructie van het gebouw, maar de zaken in het gebouw. Er is bijvoorbeeld geen brandbeveiliging, verouderde electra, verouderde verwarming en een waardeloze brandveiligheid kwa materiaalgebruik en vluchtroutes. Als je echt alles moet gaan aanpakken, kan het goedkoper zijn om het hele gebouw te slopen. Maar kan mij nogsteeds indenken dat delen van het gebouw hergebruikt gaan worden zoals ook gedaan is bij het gebouw van de Bob. Dus strippen tot het beton en alles opnieuw doen. Iets wat we pas gaan weten als de eerste concept arts gepubliceerd gaan worden. 🙂

Ik hoop eigenlijk dat er een spookslot voor in de plaats komt. Je kan ontzettend veel met het thema, daar was niets mis mee.

Amelie Dankjewel! Het lijkt mij ook vrij kort, maar je berekening klinkt wel logisch. Ik kan er verder mee, top!

Orangedevil Wat ook zo was met Roodkapje, Vrouw Holle en dat oudste gebouwtje bij Pinokkio. Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen.

Roodkapje was naar de huidige standaard ‘slecht gebouwd’. Vrouw Holle was in de basis een houten blokhut met stucwerk. Het gebouwtje bij Pinokkio was niet in slechte staat voor zover ik weet, maar er bleek extra ruimte nodig voor de aansturing van de effecten, wat herbouw praktischer maakte.

Spookslot en Fata zijn volgens mij allebei opgebouwd uit gasbetonblokken. Ik vind het ook wat bijzonder dat het gebouw blijkbaar ‘op’ is. Maar er kan natuurlijk een onverwacht probleem zijn opgedoken… betonrot, verzakking, etc.
              Of het gaat, zoals Simon zei, inderdaad vooral om de binnenkant. Ik heb ooit een blik achter de schermen mogen werpen en dat geeft niet de indruk dat het ‘voor de eeuwigheid’ gebouwd is. Heel veilig en arbo-verantwoord zag het er niet uit :-)
              Dat het vele miljoenen zou kosten om het nog 30 jaar te laten meegaan kan ik me goed voorstellen. En dan is de vraag of de huidige bezoekersaantallen zo’n investering kunnen verantwoorden…

Progress Ik vind het ook wat bijzonder dat het gebouw blijkbaar ‘op’ is. Maar er kan natuurlijk een onverwacht probleem zijn opgedoken… betonrot, verzakking, etc.

Zou asbest eventueel ook een grote rol kunnen spelen in het feit dat het gebouw in de geschiedenis nooit een grootschalige renovatie heeft gehad? Zelf kan ik me niet herinneren dat er ooit werkzaamheden plaats hebben gevonden aan het gebouw, terwijl andere gebouwen in het park al meermaals in de steigers hebben gestaan.

Orangedevil Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen. Of hebben ze toendertijd gewoon slecht gebouwd? Anders kunnen we over 10 jaar ook afscheid nemen van de Fata morgana. Die staat dan ook 45 jaar.

Hoewel de meeste attractieparken gebruik maken van 'goedkope' materialen en voornamelijk decorstukken, is er de regel in de Efteling dat de attracties gebouwd worden met echte bouwstenen etc. Ondanks dat blijft het toch een attractiepark en kun je de gebouwen in de Efteling niet echt vergelijken met gebouwen in steden en dorpen die er al eeuwen staan. Natuurlijk zijn deze gebouwen over de hele wereld in de loop der eeuwen gerenoveerd/gerestaureerd en gemoderniseerd. Gebouwen waar wij in wonen, heb je te maken met fentilatie, goede isolatie, CV etc. Centrale verwarming werd in 1965 pas in Nederland toegepast toen het land massaal over ging van steenkool naar aardgas en alle huishoudens werden aangesloten op het gasnetwerk. En ik denk dat veel attracties in de Efteling die in het verleden gebouwd zijn, sowieso niet beschikken over goede isolatie en andere elementen waar een lang leven van een gebouw voor nodig is. Er werd ook veel gewerkt met hout. Hout kan rotten, gasbeton kan rotten... Er zijn heel veel materialen die weg kunnen rotten. Mogelijk zal ook asbest een rol spelen in dit verhaal. tenslotte werd er veel asbest gebruikt in de bouw voor 1994.

Ik werkte in in de jaren 90 in de Efteling. Villa Volta was er net, Droomvlucht bestond nog niet zo lang.. Het attractie aanbod was ietsje anders dan nu. Voor mijn tijd in de Efteling, was het attractie aanbod echter ook al anders. Het spookslot had destijds te maken met zo'n 1000 bezoekers per uur. Toen ik er werkte was dit aantal al sterk afgenomen. Tegenwoordig zal het spookslot op drukke dagen nog niet eens 1000 bezoekers per dag halen. Dat komt ook echt door het attractie aanbod van de afgelopen 20 jaar. Ja, dan worden bepaalde attracties minder populair. Zeker voor de jeugd van tegenwoordig is het spookslot gewoon niet heel interessant meer en kan deze attractie de drukte in het park ook niet meer opvangen zoals dat vroeger wel gebeurde. Dus om drukte in het park te verpreiden, heb je gewoon een attractie nodig dat minstens 1000 bezoekers per uur kan verwerken.

Symbolica bijvoorbeeld zal over 44 jaar waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden, maar over 44 jaar worden er ongetwijfeld aanpassingen gedaan om het weer aantrekkelijk te maken voor de daarop volgende 44 jaar. Want tegenwoordig hebben we te maken met hele andere materialen.

Ook de Efteling moet met zijn tijd mee. Dus aantrekkelijkere attractie aanbod, op een goeie manier investeren en jaarlijks je bezoekers blijven trekken naar het park. En daar is echter meer voor nodig dan een oude attractie te renoveren. De techniek is achterhaald, de elementen waarmee gebouwd is, is achterhaald en ik denk dat de kosten teveel oplopen om deze zaken te vervangen... Kortom, er is tijd voor iets nieuws.

EDIT: Hier nog wel een leuk verhaal over het Spookslot en de techniek die wordt gebruikt: https://www.eftepedia.nl/lemma/Spookslot

Pascal-Manu Tegenwoordig zal het spookslot op drukke dagen nog niet eens 1000 bezoekers per dag halen.

Dit is je reinste onzin. Mensen laten het slot vaak links liggen omdat ze niet goed weten wat te verwachten. Zo'n enge donkere poort met een donkere gang vol enge geluiden achter. Mensen van nu willen misschien eerder op voorhand weten wat hen te wachten staat. Maar telkens weer sta ik in de hoofdshow met tientallen mensen rond me heen. Men haalt dus zeker wel 200-300 bezoekers per uur gok ik.

Reinste onzin zeg je. Waarom zou jouw conclusie de enige waarheid zijn? Wellicht is het een combinatie van jouw conclusie, de mijne en van vele anderen. Jij zegt dat er 200-300 bezoekers per uur zijn met daarachter: 'gok ik'. Nou, ik deed ook enkel een gok.

EDIT: Verder wil ik nog wel even kwijt dat er veelal op mijn berichten nogal negatief gereageerd wordt, terwijl ik het altijd netjes houd, niemand bevooroordeel, regelmatig vanuit eigen ervaringen spreek en vaak vanuit een persoonlijke mening. Ik vind het leuk om ideeën uit te wisselen, mijn visie op bepaalde dingen los te laten, reacties te geven op anderen. En als ik vanuit de mening van een ander niet netjes ben, want natuurlijk heb ik uitspraken gedaan die niet netjes waren en niet goed vielen. Maar daar heb ik wel netjes mijn excuses voor aangeboden. Maar men hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik zou het zeer op prijs stellen als men het gewoon netjes houdt tegen elkaar, ipv dat mijn berichten (of die van een ander) worden afgedaan als de reinste onzin of dat er elementen uit berichten worden gehaald die bekritiseerd worden terwijl bijvoorbeeld mijn verhalen (en die van anderen) over veel meer gaan. Het maakt het bijna niet meer leuk om nog ergens op te reageren. Dat terwijl de Efteling echt mijn grootste passie is.

Pascal-Manu

Was niet gemeen bedoeld maar je kan je toch inbeelden dat er meer dan 100 bezoekers per uur komen op een drukke dag?

Ik vraag mij af wat klimop met zo'n gevel doet na zoveel jaren, houdt toch een hoop vocht vast lijkt mij.

• Zeeuw heeft hierop gereageerd.

Tim maarja, 1000 per uur haalt de attractie allang niet meer en een renovatie zal dat aantal misschien de eerste 2 jaar halen maar daarna zal het weer dalen, de meest logische conclusie in mij mening is gewoon iets nieuws waar mensen de komende 10-20 jaar met gemak een half uur of langer bereid zijn om te wachten op de drukke dagen. al hoop ik wel dat ze wel het thema van spookslot gebruiken. modern griezelen om het zo maar effe te noemen.