Eftelflags Je kan het nieuw leven inblazen. Zelf ben ik ook wel realistisch genoeg dat de afgelopen 20 jaar ik op mijn blote knietjes de Efteling mag bedanken dat ik het in dezelfde staat nog steeds mocht zien iedere keer dat ik het park bezocht. Wat een prachtattractie. Geweldig hoe mooi die bewegingen zijn van de animatronics die meer suggestief bewegen. Dat zijn naar mijn idee de beste. De geweldige sfeer rondom het hele gebeuren.
Het geheugen is zeer manipulatief, dus je kan het meenemen naar een volgende ride. Het probleem is echter dat dit altijd uit een catalogus komt en niet met mensen handen in elkaar is gezet. Je zal de sfeer en de ervaring niet kunnen reproduceren. Dat is een gemis.
En verder heb je gelijk dat je nostalgie in nieuwe rides kan meenemen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Alleen de laatste keer dat dat is gelukt, was het Lavenlaar. Waar iets moois werd gesloopt en alsnog iets uit de grond werd getrokken wat direct de nostalgische gevoelens kon oproepen.
Nogmaals wil ik aangeven dat een attractie die niemand meer bezoekt van tijdelijke aard kan zijn. Als je maar lang genoeg wacht kom je vanzelf weer op het punt terecht waar dit een vast aantal bezoekers trekt.
Kermissen bezoek tegenwoordig vaker vanwege de nostalgische insteek die sommige attracties met zich mee brengen, terwijl ik ze vroeger oubollig vond.