Liampie Mijn hemel, wat een partij slecht onderbouwde kontlikkerij zeg - maar bespaar jezelf om de onderbouwing aan te scherpen, want niemand zit erop te wachten om de keuzes die gemaakt zijn bij elke attractie van de afgelopen 20 jaar nog eens opnieuw uiteen te zetten.

Liampie Ik kan het aanpassen naar 'slijmballerij' als je aanstoot neemt aan 'kontlikkerij'.

De termen kontlikkerij en slijmballerij leveren in geen enkel opzicht een bijdrage aan een discussie. Die termen gebruiken biedt je alleen een kans de boel onnodig op scherp te zetten of om te provoceren. Een discussie mag best scherp worden gevoerd met elkaar, maar met deze bewoordingen diskwalificeer je de rest van je betoog ook. Want niemand heeft nog langer oog voor je boodschap. Laat dit een les zijn om ook rekening te houden met hoe de ander je boodschap ontvangt.

Pretparkgenot Over Symbolica valt - ondanks de geweldige detailthematisering - echt wel veel te zeggen. Zo is het m.i. tussen het Observatorium en de Koningszaal gewoon een beetje levenloos. Ik hoop dan ook dat we nog bijvoorbeeld animatronics van poetsende en tuinierende hofhouding kunnen krijgen om wat leven in de brouwerij te krijgen.

Ik denk dat er qua clearances daar op veel plekken quasi geen ruimte meer is, maar dat is iets wat perfect met wat schaduw-projecties zou toegevoegd kunnen worden: dat je het personeel ziet wegvluchten of iets dergelijks. Maar nu zijn we wel heel erg aan het afdwalen van Danse Macabre natuurlijk. Al zie ik zo'n schaduwprojecties daar ook wel werken, maar dan natuurlijker in een iets engere/andere vorm.
    Zou eigenlijk leuk zijn voor op die ruines, om daar bijvoorbeeld de schaduwen van monikken of dergelijke af en toe subtiel op te laten verschijnen.

_Arjan_ Kevjoe hoeveel coaster fans kan je benoemen die de vliegende Hollander de beste water achtbaan noemen?🤔 Als ik de kritieken hoor vanuit die hoek kom ik toch echt op een ander punt. ik heb er niet heel veel meer gedaan.
    Qua baan geef ik je daar 100% op gelijk, maar qua ervaring en totaalpakket steekt De Vliegende Hollander er toch wel bovenuit en zijn bepaalde scenes, in al hun eenvoud, eigenlijk best sterk. Maar dat ter zijde, ik hoor dit regelmatig langskomen in YouTube vlogs van (vooral buitenlandse) coaster-enthousiasts, al is en blijft dat natuurlijk zeer persoonlijk.

Michael Een discussie mag best scherp worden gevoerd met elkaar, maar met deze bewoordingen diskwalificeer je de rest van je betoog ook. Want niemand heeft nog langer oog voor je boodschap. Laat dit een les zijn om ook rekening te houden met hoe de ander je boodschap ontvangt.
    🙏

En om af te sluiten, gisteren zag ik dit prachtige schilderij op YouTube van Danse Macabre:

Michael Mager hoor. Doet me denken aan de TP-dagen waarin er mensen over het woord 'flapdrol' vielen. Maar goed, Danse Macabre wordt ongetwijfeld perfect.

Liampie Mager hoor. Doet me denken aan de TP-dagen waarin er mensen over het woord 'flapdrol' vielen. Maar goed, Danse Macabre wordt ongetwijfeld perfect.

Als wij na een dag afwezigheid grossieren in meldingen dat je gekozen woorden zorgen voor irritatie dan heb je een grens bereikt op het forum. Je kan jezelf afvragen of het nodig is om met deze toon in een discussie te willen zitten. Misschien iets voor een volgende keer om in overweging te nemen. Dan zou ik nu enkel willen verzoeken om terug te gaan naar de discussie. Een ieder die nog wilt reageren op deze reactie is welkom dat te doen via team@pretpark.club zodat dit topic schoon blijft van deze extra discussie.

Tenne1988 Ik juich het alleen maar toe als er wat sporen achter blijven 😄

Ik juicht het toe als het nuttig is, een zinloos stukje muur wat weinig iconisch was voor de oorspronkelijke attractie vind ik geen nuttige herinnering.
        Maar volgens mij breng ik de mening daarnaast met alle voorzichtigheid en voorbehoud of dit werkelijk zo slecht uitgevoerd wordt als het nu lijkt. Dus negativiteit…

Ik ben benieuwd waarom de Efteling specifiek dit stuk heeft laten staan en wat daar de meerwaarde van is. Je maakt het voor jezelf in de bouw ook alleen maar moeilijker om alles op gelijke kleur en thema te krijgen.

Liampie Ogja. De geweldige discussie opener ‘wat een onzin’. Ik zie jou nou al op meerde plekken en meerdere keren verkondigen dat ik/men gezegd heeft dat er niks fout is gegaan de afgelopen 20 jaar, maar dat staat letterlijk nergens. Ik zeg ook nergens dat daar toentertijd geen kritiek ergens op was of dat, dat er niet mag zijn… Ik snap ook niet waarom je er ineens een lijst van attracties bijhaalt van 2000 tot nu, waar net zo goed ook veel goeds over te zeggen valt en daarnaast ook veel bijgekomen is dat zeer geslaagd is. Dat PandaDroom, M&M en Nest! riedeltje is echt afgezaagd.

Het geen wat ik probeerde te zeggen is dat ik vaak bij de bouwprojecten in de Efteling een te voorbarige mening voorbij zie komen die later in het proces niet van toepassing is. Dat dus die misgeslagen plank vaak toch weer goed geraakt blijkt te zijn aan het einde van het proces.

Ik zeg nogmaals nergens dat alles geweldig en geslaagd is of opgelost wordt. Ik zeg nergens dat er geen kritiek mag zijn. Ik zeg wel, toegegeven op een cynische manier, dat negatieve/sceptische voorbarigheid me stoort om een bouwproject te kunnen volgen en enthousiast er over te zijn. Dat jij die qoute zelf herschreven hebt en zo gedraaid hebt zonder nuance om er gewin uit te halen, is aan jou.

Om m’n qoute voor de laatste keer uit te leggen. Ik doelde op de bouwprocessen waarin te voorbarig een oordeel wordt geveild voordat je er al iets zinnigs over kunt zeggen. Denk aan het dak van Symbolica. Maanden lang is er over gemiauwd en vervolgens is er een mooie tuin op gekomen. Maar de negatieve klanken die we dan maanden aan moeten horen voor in feiten niks, voeden alleen maar negativiteit bij de voorpret in mijn ogen. Speculeren mag, houd ik van. Dus de discussies om er achter te komen wat de functie wordt vind ik alleen maar tof, maar iets al afkraken of bekritiseren voordat er überhaupt iets over bekent is, is gewoon jammer en niet perse nodig.

Dat vind ik dus ook het geval met dit muurtje. De attractie opent verdikkeme over 1.5 jaar en we gaan nu al bakkeleien over een muurtje? Ik zie daar gewoon echt niet het nut van in. Tot zover weer mijn onzin waar ik vast wel weer iets over te horen krijg, maar die eer laat ik aan jou. Ik heb m’n zegje weer gedaan voor nu.

Dutch23 Ik zie daar gewoon echt niet het nut van in.

Prima. Negeer dat verdorie volgende keer en ga niet off-topic lopen zeveren dat we niet negatief mogen zijn.

Volgens mij ben ik tot nu toe razend enthousiast over de attractie, sterker, ik heb altijd alle begrip gehad voor de sloop van een verouderde attractie. En dat was zeker in het begin een zeldzaamheid.

En dan overvalt het blijven staan van een redelijk anoniem muurtje met weinig iconische waarde me, en dat mag je dan al niet zeggen want “voorbarig negatief”.

En vervolgens ontstaat er -weer- een hele off-topic discussie over negativiteit in Eftelingtopics waarin uiteindelijk Liampie over de schreef gaat maar wel omdat telkens bij enig kritiek er altijd een hele delegatie opstaat die maar moet benoemen dat er kritiek of negatieve meningen zijn. Off-topic!
          Stop dáár gewoon eens mee en negeer negatieve of kritische meningen als je er niet tegen kan.

En ja, ik doe nu ook off-topic mee, maar het is gewoon frustrerend als een topic inhoudelijk ontspoort omdat er geen greintje kritiek of negatief gevoel mag zijn.
          Dus voor eens uit ik het in de hoop dat de frustratie eens begrepen wordt.
          Negeer kritiek als je er geen nut in ziet, maar ga het niet off-topic benoemen!

Of:
          Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan en ik leg graag uit waarom het mij juist wat negatief verrast en na een paar keer heen- en weer gepingel zijn we het eens of niet of zijn er andere inzichten. Maar is er in ieder geval discussie geweest en hebben we niet alleen “mooie foto’s” geroeptoeterd.
          Laat iemand zijn mening; zijn mening.

Dutch23 Ik snap ook niet waarom je er ineens een lijst van attracties bijhaalt van 2000 tot nu

Nou, zo werkt dat in een discussie. Jij doet een bewering, ik ontkracht hem door voorbeelden van het tegenovergestelde op te sommen. Dit hier:

Dutch23 Zo werkt dat bij een Efteling project. 2 jaar lang elke plank die misgeslagen wordt (letterlijk en figuurlijk) benoemen om er vervolgens achter te komen dat het aan het einde toch vaak vrijwel alles goed komt

Verder zie ik een tegenstrijdigheid in je post. Speculeren mag, maar geen voorbarige meningen. Is dat niet precies wat speculeren is? Overigens is er een verschil tussen afkraken en vraagtekens stellen.

Dutch23 e attractie opent verdikkeme over 1.5 jaar en we gaan nu al bakkeleien over een muurtje?

Juist nu. Er is geen beter moment om een attractie van top tot teen te analyseren dan tijdens de bouw, waarin je de attractie per element ziet ontstaan.

Dutch23 Het geen wat ik probeerde te zeggen is dat ik vaak bij de bouwprojecten in de Efteling een te voorbarige mening voorbij zie komen die later in het proces niet van toepassing is. Dat dus die misgeslagen plank vaak toch weer goed geraakt blijkt te zijn aan het einde van het proces.

Het lijkt wel alsof je hier uitgaat van een soort objectief eindoordeel - de attractie is geslaagd of niet! Mogen de mensen dit voor zichzelf bepalen? Om even op jouw voorbeeld door te gaan, volgens mij zijn er nog steeds genoeg mensen die het dak van Symbolica een achteruitgang vinden ten opzichte van de situatie vóór de bouw van Symbolica.

Dutch23 Ik zeg nogmaals nergens dat alles geweldig en geslaagd is of opgelost wordt. Ik zeg nergens dat er geen kritiek mag zijn. Ik zeg wel, toegegeven op een cynische manier, dat negatieve/sceptische voorbarigheid me stoort om een bouwproject te kunnen volgen en enthousiast er over te zijn. Dat jij die qoute zelf herschreven hebt en zo gedraaid hebt zonder nuance om er gewin uit te halen, is aan jou.

Welk gewin probeerde ik eruit te halen? Kan iemand mij uitleggen hoe ik het forum kan gebruiken om mijzelf te verrijken? Als ik je post verkeerd heb geïnterpreteerd, kan dat ook liggen aan de manier waarop het geschreven is. Maar goed, laten we het bij de inhoud houden.

Mark Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan en ik leg graag uit waarom het mij juist wat negatief verrast en na een paar keer heen- en weer gepingel zijn we het eens of niet of zijn er andere inzichten. Maar is er in ieder geval discussie geweest en hebben we niet alleen “mooie foto’s” geroeptoeterd.

Kevjoe Leuk dat er toch een stuk van het Spookslot behouden wordt! Ik vermoed dat dit mogelijk onderdeel van de wachtrij zou kunnen worden, wat echt wel een leuk iets zou kunnen zijn, of dat we er van in de buurt gaan kunnen rondlopen.

Zoals ik hier eerder al even vermelde: ik verrmoed dat dit wel eens een deel van de wachtrij zou kunnen worden, als ik mij niet vergis is daar steeds een kerkhof voor geteased (kan mij dit niet 100% voor de geest halen). Overigens lijkt de toren gedeeltelijk op het plattegrondje dat we origineel gekregen hebben in Mei te staan (de rest van het slot is dan wel mooi weggehaald, dat is het enige stukje dat blijven staan is... sneaky Efteling).

Verder viel mij ook op dat een deel van de muur aan de uitgang van het Slot ook nog recht staat. Ik vermoed dat ze daar dan ook nog iets van plan mee zijn.

Mocht er gebruik gemaakt worden van het Heksenpad als wachtrij (met de ingang aan de kant van Fabula), dan zou je langs de toren en de ronde zaal kunnen komen en kan dat wel effectief een meerwaarde bieden, maar ik ga er dan ook van uit dat er dan veranderingen uitgevoerd gaan worden aan wat er nu nog staat - in deze status is het een armzalig stukje toren en muur, ik hoop (en denk) dat ze daar wel nog wat meer aan gaan doen. Ik verwacht niet dat het in het nieuwe gebouw ingewerkt gaat worden, maar vermoedelijk als een ruïne. De plattegronden die ik tot nu toe gezien heb, geven in ieder geval geen duidelijk beeld wat hiermee gaat gebeuren (en het lijkt gewoon afzonderlijk te blijven staan).

Maar, het is een muurtje, mochten ze er geen idee voor hebben, hadden ze het wel gewoon gesloopt.

Mocht de abdij/gebouw van DM zogenaamd bovenop de ruïnes van het spookslot zijn gebouwd kun je daar verhaal technisch natuurlijk ook heel veel mee doen. Afdalen naar de catacomben bijv? Wellicht draaf ik wat te ver door qua fantasieën..

Mark Prima. Negeer dat verdorie volgende keer en ga niet off-topic lopen zeveren dat we niet negatief mogen zijn.

Of jij negeert zelf dat we off-topic gaan lopen zeveren? Neem lekker die touwtjes in eigen handen joh. Blijkbaar hebben mensen meer last van jou voorbarigheid en negativiteit dan mijn off-topicheid. Zie niet in dat ik voor jou iets niet moet gaan doen als je zelf precies hetzelfde kan doen.

Mark Stop dáár gewoon eens mee en negeer negatieve of kritische meningen als je er niet tegen kan.

Of jullie stoppen zelf met jullie mening te vroeg, te kort door de bocht en te negatief te plaatsen waardoor heel de sfeer in dit topic telkens zuur wordt en het voor niemand meer leuk is om een project te volgen? Kijk eens in de spiegel in plaats van telkens die vinger te wijzen. Het moet niet alleen leuk voor jou zijn hier, kom op nou.

Mark Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan

Nou, lees m’n post dan nog eens zou ik zeggen:

Dutch23 Ik vind het tof dat dit stukje blijft bestaan. Ja, de gehele voorgevel was zeker nog beter geweest, maar ik verwacht dat die constructie te zwaar/hoog was geweest voor de staat waarin het er nog stond. Een laag muurtje is veel beter te dragen en te verstevigen. Alleen maar credits dat ze het originele muurtje gebruiken en niet het weer opnieuw opgebouwd hebben zoals Roodkapje en Vrouw Holle.

Het gaat ook het ontwerp een beetje minder herhalend maken, wat alleen maar welkom is. Ik zie het probleem niet zo.

Voila, in dezelfde post notabene. Maar in plaats van het inhoudelijke stuk te qouten trekken we een qoute agressief uit het verband en creëren zo deze gehele discussie.

Mark Laat iemand zijn mening; zijn mening.

Oh, nu opeens wel? Maar ik moet alles wat jij zegt negeren? Dus laat iemand z’n mening, z’n mening behalve wanneer het commentaar is op jou? Mijn mening over het post gedrag mag er net zo goed zijn. Behandel andere zoals jezelf behandeld wil worden zou ik zeggen. Als jij commentaar op iets wil leveren, moet je het ook terug kunnen verwachten.

Laten we voorop stellen dat de woordkeuze van @Liampie uiterst ongelukkig is geweest. We bemerken echter in de discussie die daarna op gang is gekomen dat er behoorlijk hard tegen hard wordt gediscussieerd, en niet altijd even inhoudelijk óf correct.
                Zoals altijd op het forum geldt ook in dit topic dat een user (in dit geval onder meer Liampie, 20cent, Mark) prima vraagtekens mag stellen bij gemaakte keuzes in het ontwerp. Vraagtekens bij een ontwerp mogen absoluut gesteld worden Tenne1988 . Een "waarom alweer zo negatief" draagt inhoudelijk niets bij aan de discussie. Zo geldt dat ook voor de post van Dutch23 , waar in de eerste alinea al meteen het beklaagdenbankje wordt opgezocht.

Dutch23 De attractie opent verdikkeme over 1.5 jaar en we gaan nu al bakkeleien over een muurtje? Ik zie daar gewoon echt niet het nut van in.

En toch: daar zijn we een forum voor. Als je je niet wil mengen in een discussie, wil ik je graag opdragen dat dan ook niet te doen met "ik zie het nut er niet van in om het hier over te hebben".

Ik vind dat @Mark het in zijn post behoorlijk netjes verwoord uitlegt:

Mark Negeer kritiek als je er geen nut in ziet, maar ga het niet off-topic benoemen!

Of:
                Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan en ik leg graag uit waarom het mij juist wat negatief verrast en na een paar keer heen- en weer gepingel zijn we het eens of niet of zijn er andere inzichten. Maar is er in ieder geval discussie geweest en hebben we niet alleen “mooie foto’s” geroeptoeterd.

Tenslotte herhaal ik graag wat Michael eerder in dit topic al schreef:

Michael Een ieder die nog wilt reageren op deze reactie is welkom dat te doen via [team@pretpark.club](mailto:team@pretpark.club) zodat dit topic schoon blijft van deze extra discussie.

Ik ga er van uit dat we dit nu achter ons kunnen laten. Kritiek mag er zijn op een project, ook in de bouwfase, net als dat er positieve geluiden mogen klinken. Probeer vooral inhoudelijk je mening te beargumenteren, en als je iemand anders niet weet te overtuigen: ook dát is een optie. Zo werkt een discussie.

Edit:

Ricardo1987 Wat een gezeur hier om niks joh 🤦

Ook dit is niet nodig, zeker niet na Michaels eerdere verzoek het ontopic te houden. Gelieve dit niet weer te doen.

Liampie Nou, zo werkt dat in een discussie.

Een discussie werkt met wederzijdse respect, iets wat bij jou postgedrag totaal mist, waardoor er geen discussie meer mogelijk is. Je praat bij jou tegen een muur, omdat jij alleen maar de discussie wil winnen zonder nog inhoudelijk te zijn.

Liampie Jij doet een bewering, ik ontkracht hem door voorbeelden van het tegenovergestelde op te sommen. Dit hier:

Ja en ik heb uitgelegd wat daar mee bedoel en dat jou antwoord of ontkrachting daarop dus onlogisch is. Het team van mensen achter PandaDroom, DVH, Joris en zelfs van M&M en Nest! werken niet aan DM, dus die vergelijking trekt enorm krom. Nogmaals, ik zeg nergens dat er geen fouten gemaakt zijn, ik zeg alleen dat veel uiteindelijk toch goed komt. Niet alles, veel. Dat is mijn mening en is gewoon een kwestie van smaak en verwachting. Daar zijn we het duidelijk mee oneens.

Liampie Verder zie ik een tegenstrijdigheid in je post. Speculeren mag, maar geen voorbarige meningen. Is dat niet precies wat speculeren is?

Speculeren is ergens iets van vinden zonder het helemaal zeker te weten, maar het is wel ergens op gebaseerd. Voorbarig reageren is te vroeg reageren zonder nog een reden of genoeg info te te hebben om er iets van te vinden.

Om terug te komen op dit ondertussen meest besproken muurtje ooit: we weten naast een in feiten looopings gerucht helemaal niks. Mijn mening is dat je dan te voorbarig bent om er al een waardeoordeel aan te hangen, ook al kun je die nog bijstellen. Als je even wacht, weet je iets meer en kun je dus speculeren. Je kunt er al echter ook wel over speculeren wat en waarom het zo gedaan wordt en wat de functie wordt, zonder er meteen een oordeel aan te hangen in dit vroege stadium. Maar hee, dat vind ik, jij/jullie denken daar anders over. Prima.

Liampie Overigens is er een verschil tussen afkraken en vraagtekens stellen.

Zeker, vraagtekens stellen kan op een neutrale manier zonder negatief of positief te zijn.

Liampie Juist nu. Er is geen beter moment om een attractie van top tot teen te analyseren dan tijdens de bouw, waarin je de attractie per element ziet ontstaan.

Zeker, maar laten we dan ook eens afvragen of te voorbarig zijn en elke stap te behandelen als eindproduct een positief effect heeft op de mening van het daadwerkelijk eindproduct? Naar mijn mening is soms wat nuance, geduld, vertrouwen en realisme in zo’n proces fijn. De hyper focus op elke baksteen is leuk, maar onthoud wel dat er nog heel veel aan kan veranderen. Iets wat sommige lijken te vergeten op zo’n moment. Nogmaals, dat is hoe ik het ervaar.

Liampie Het lijkt wel alsof je hier uitgaat van een soort objectief eindoordeel - de attractie is geslaagd of niet!

Omdat mensen zo ook reageren naar mijn idee.

Liampie Om even op jouw voorbeeld door te gaan, volgens mij zijn er nog steeds genoeg mensen die het dak van Symbolica een achteruitgang vinden ten opzichte van de situatie vóór de bouw van Symbolica.

Tja, zolang je er geen onderzoek naar gedaan hebt blijft het maar een mening en ervaring van jou. Ik hoor juist heel veel positieve geluiden als ik in de Pagode sta of wanneer het over Symbolica gaat. Naar mijn idee heeft de meerderheid er alleen maar lof voor. Dat er een heel klein groepje is waarvoor het nooit helemaal goed kan zijn, neemt de Efteling voor lief gok ik zo.

Liampie Welk gewin probeerde ik eruit te halen? Kan iemand mij uitleggen hoe ik het forum kan gebruiken om mijzelf te verrijken?

Om jou punt kracht bij te zetten en je punt zo te maken. Naar mijn idee probeer je vooral de discussie te winnen en je gelijk te krijgen, dus ja, dat zie ik verdraaien om er gewin uit te halen. Daar lijk je aan je toon te horen toch best wel voldoening uit te halen.

Liampie Als ik je post verkeerd heb geïnterpreteerd, kan dat ook liggen aan de manier waarop het geschreven is.

Ja precies, het ligt altijd aan de ander.

Edit: excuus @Niek. Zie je post nu pas. Ik ga denk ik inderdaad de bouw dan maar ergens anders volgen.

Niek Tenne1988 . Een "waarom alweer zo negatief" draagt inhoudelijk niets bij aan de discussie.

Dit was bedoeld als oprechte vraag waarom er nu meteen zo negatief gedaan wordt, terwijl er nog niks te zien is o.i.d, als reactie op de voorafgaande berichten.
                  Op dat moment was er ook nog geen sprake van een discussie. Het had misschien anders verwoord kunnen worden, daar ben ik het mee eens.

Kevjoe ik verrmoed dat dit wel eens een deel van de wachtrij zou kunnen worden,

Inderdaad ook wel leuk om een "echte" ruïne in (de buurt van) de wachtrij te hebben, benieuwd of we meer van zulke details te zien krijgen.

En we hebben bijna alweer een eerste fundering!! Na al het slopen gaan we weer bouwen! 🥳🥳🥳 Hier worden we toch blij van…🤗

Credit foto’s: Twitter Jeroen Fotografie📷

Waar zijn al die witte blokken precies voor?
                  Ik heb er geen verstand van, maar wordt hier dan beton in gegoten of iets dergelijks?
                  Dit gaat dan toch wel weer vlug ook, erg leuk om te zien!

• Mark en JRS hebben hierop gereageerd.

-Thijs- Waar zijn al die witte blokken precies voor?

https://www.bmn.nl/beton-en-vloer/funderingsbekisting

Bekisting van piepschuim. Kan je snel plaatsen in tegenstelling tot bouwen van hout/mdf.
                    Hierin wordt vervolgens de wapening gelegd en het beton gestort.

Tof dat de eerst bouwwerkzaamheden gespot zijn. Ben benieuwd of toiletten/winkeltje eerder open gaan als ze daar nu al aan beginnen. Dit is natuurlijk een stuk sneller opgebouwd als attractie + gebouw + instellen show.