Mocht de abdij/gebouw van DM zogenaamd bovenop de ruïnes van het spookslot zijn gebouwd kun je daar verhaal technisch natuurlijk ook heel veel mee doen. Afdalen naar de catacomben bijv? Wellicht draaf ik wat te ver door qua fantasieën..

Mark Prima. Negeer dat verdorie volgende keer en ga niet off-topic lopen zeveren dat we niet negatief mogen zijn.

Of jij negeert zelf dat we off-topic gaan lopen zeveren? Neem lekker die touwtjes in eigen handen joh. Blijkbaar hebben mensen meer last van jou voorbarigheid en negativiteit dan mijn off-topicheid. Zie niet in dat ik voor jou iets niet moet gaan doen als je zelf precies hetzelfde kan doen.

Mark Stop dáár gewoon eens mee en negeer negatieve of kritische meningen als je er niet tegen kan.

Of jullie stoppen zelf met jullie mening te vroeg, te kort door de bocht en te negatief te plaatsen waardoor heel de sfeer in dit topic telkens zuur wordt en het voor niemand meer leuk is om een project te volgen? Kijk eens in de spiegel in plaats van telkens die vinger te wijzen. Het moet niet alleen leuk voor jou zijn hier, kom op nou.

Mark Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan

Nou, lees m’n post dan nog eens zou ik zeggen:

Dutch23 Ik vind het tof dat dit stukje blijft bestaan. Ja, de gehele voorgevel was zeker nog beter geweest, maar ik verwacht dat die constructie te zwaar/hoog was geweest voor de staat waarin het er nog stond. Een laag muurtje is veel beter te dragen en te verstevigen. Alleen maar credits dat ze het originele muurtje gebruiken en niet het weer opnieuw opgebouwd hebben zoals Roodkapje en Vrouw Holle.

Het gaat ook het ontwerp een beetje minder herhalend maken, wat alleen maar welkom is. Ik zie het probleem niet zo.

Voila, in dezelfde post notabene. Maar in plaats van het inhoudelijke stuk te qouten trekken we een qoute agressief uit het verband en creëren zo deze gehele discussie.

Mark Laat iemand zijn mening; zijn mening.

Oh, nu opeens wel? Maar ik moet alles wat jij zegt negeren? Dus laat iemand z’n mening, z’n mening behalve wanneer het commentaar is op jou? Mijn mening over het post gedrag mag er net zo goed zijn. Behandel andere zoals jezelf behandeld wil worden zou ik zeggen. Als jij commentaar op iets wil leveren, moet je het ook terug kunnen verwachten.

Laten we voorop stellen dat de woordkeuze van @Liampie uiterst ongelukkig is geweest. We bemerken echter in de discussie die daarna op gang is gekomen dat er behoorlijk hard tegen hard wordt gediscussieerd, en niet altijd even inhoudelijk óf correct.
Zoals altijd op het forum geldt ook in dit topic dat een user (in dit geval onder meer Liampie, 20cent, Mark) prima vraagtekens mag stellen bij gemaakte keuzes in het ontwerp. Vraagtekens bij een ontwerp mogen absoluut gesteld worden Tenne1988 . Een "waarom alweer zo negatief" draagt inhoudelijk niets bij aan de discussie. Zo geldt dat ook voor de post van Dutch23 , waar in de eerste alinea al meteen het beklaagdenbankje wordt opgezocht.

Dutch23 De attractie opent verdikkeme over 1.5 jaar en we gaan nu al bakkeleien over een muurtje? Ik zie daar gewoon echt niet het nut van in.

En toch: daar zijn we een forum voor. Als je je niet wil mengen in een discussie, wil ik je graag opdragen dat dan ook niet te doen met "ik zie het nut er niet van in om het hier over te hebben".

Ik vind dat @Mark het in zijn post behoorlijk netjes verwoord uitlegt:

Mark Negeer kritiek als je er geen nut in ziet, maar ga het niet off-topic benoemen!

Of:
Kom met redenen waarom je vind dat die muur daar hoort te staan en ik leg graag uit waarom het mij juist wat negatief verrast en na een paar keer heen- en weer gepingel zijn we het eens of niet of zijn er andere inzichten. Maar is er in ieder geval discussie geweest en hebben we niet alleen “mooie foto’s” geroeptoeterd.

Tenslotte herhaal ik graag wat Michael eerder in dit topic al schreef:

Michael Een ieder die nog wilt reageren op deze reactie is welkom dat te doen via [team@pretpark.club](mailto:team@pretpark.club) zodat dit topic schoon blijft van deze extra discussie.

Ik ga er van uit dat we dit nu achter ons kunnen laten. Kritiek mag er zijn op een project, ook in de bouwfase, net als dat er positieve geluiden mogen klinken. Probeer vooral inhoudelijk je mening te beargumenteren, en als je iemand anders niet weet te overtuigen: ook dát is een optie. Zo werkt een discussie.

Edit:

Ricardo1987 Wat een gezeur hier om niks joh 🤦

Ook dit is niet nodig, zeker niet na Michaels eerdere verzoek het ontopic te houden. Gelieve dit niet weer te doen.

Liampie Nou, zo werkt dat in een discussie.

Een discussie werkt met wederzijdse respect, iets wat bij jou postgedrag totaal mist, waardoor er geen discussie meer mogelijk is. Je praat bij jou tegen een muur, omdat jij alleen maar de discussie wil winnen zonder nog inhoudelijk te zijn.

Liampie Jij doet een bewering, ik ontkracht hem door voorbeelden van het tegenovergestelde op te sommen. Dit hier:

Ja en ik heb uitgelegd wat daar mee bedoel en dat jou antwoord of ontkrachting daarop dus onlogisch is. Het team van mensen achter PandaDroom, DVH, Joris en zelfs van M&M en Nest! werken niet aan DM, dus die vergelijking trekt enorm krom. Nogmaals, ik zeg nergens dat er geen fouten gemaakt zijn, ik zeg alleen dat veel uiteindelijk toch goed komt. Niet alles, veel. Dat is mijn mening en is gewoon een kwestie van smaak en verwachting. Daar zijn we het duidelijk mee oneens.

Liampie Verder zie ik een tegenstrijdigheid in je post. Speculeren mag, maar geen voorbarige meningen. Is dat niet precies wat speculeren is?

Speculeren is ergens iets van vinden zonder het helemaal zeker te weten, maar het is wel ergens op gebaseerd. Voorbarig reageren is te vroeg reageren zonder nog een reden of genoeg info te te hebben om er iets van te vinden.

Om terug te komen op dit ondertussen meest besproken muurtje ooit: we weten naast een in feiten looopings gerucht helemaal niks. Mijn mening is dat je dan te voorbarig bent om er al een waardeoordeel aan te hangen, ook al kun je die nog bijstellen. Als je even wacht, weet je iets meer en kun je dus speculeren. Je kunt er al echter ook wel over speculeren wat en waarom het zo gedaan wordt en wat de functie wordt, zonder er meteen een oordeel aan te hangen in dit vroege stadium. Maar hee, dat vind ik, jij/jullie denken daar anders over. Prima.

Liampie Overigens is er een verschil tussen afkraken en vraagtekens stellen.

Zeker, vraagtekens stellen kan op een neutrale manier zonder negatief of positief te zijn.

Liampie Juist nu. Er is geen beter moment om een attractie van top tot teen te analyseren dan tijdens de bouw, waarin je de attractie per element ziet ontstaan.

Zeker, maar laten we dan ook eens afvragen of te voorbarig zijn en elke stap te behandelen als eindproduct een positief effect heeft op de mening van het daadwerkelijk eindproduct? Naar mijn mening is soms wat nuance, geduld, vertrouwen en realisme in zo’n proces fijn. De hyper focus op elke baksteen is leuk, maar onthoud wel dat er nog heel veel aan kan veranderen. Iets wat sommige lijken te vergeten op zo’n moment. Nogmaals, dat is hoe ik het ervaar.

Liampie Het lijkt wel alsof je hier uitgaat van een soort objectief eindoordeel - de attractie is geslaagd of niet!

Omdat mensen zo ook reageren naar mijn idee.

Liampie Om even op jouw voorbeeld door te gaan, volgens mij zijn er nog steeds genoeg mensen die het dak van Symbolica een achteruitgang vinden ten opzichte van de situatie vóór de bouw van Symbolica.

Tja, zolang je er geen onderzoek naar gedaan hebt blijft het maar een mening en ervaring van jou. Ik hoor juist heel veel positieve geluiden als ik in de Pagode sta of wanneer het over Symbolica gaat. Naar mijn idee heeft de meerderheid er alleen maar lof voor. Dat er een heel klein groepje is waarvoor het nooit helemaal goed kan zijn, neemt de Efteling voor lief gok ik zo.

Liampie Welk gewin probeerde ik eruit te halen? Kan iemand mij uitleggen hoe ik het forum kan gebruiken om mijzelf te verrijken?

Om jou punt kracht bij te zetten en je punt zo te maken. Naar mijn idee probeer je vooral de discussie te winnen en je gelijk te krijgen, dus ja, dat zie ik verdraaien om er gewin uit te halen. Daar lijk je aan je toon te horen toch best wel voldoening uit te halen.

Liampie Als ik je post verkeerd heb geïnterpreteerd, kan dat ook liggen aan de manier waarop het geschreven is.

Ja precies, het ligt altijd aan de ander.

Edit: excuus @Niek. Zie je post nu pas. Ik ga denk ik inderdaad de bouw dan maar ergens anders volgen.

Niek Tenne1988 . Een "waarom alweer zo negatief" draagt inhoudelijk niets bij aan de discussie.

Dit was bedoeld als oprechte vraag waarom er nu meteen zo negatief gedaan wordt, terwijl er nog niks te zien is o.i.d, als reactie op de voorafgaande berichten.
    Op dat moment was er ook nog geen sprake van een discussie. Het had misschien anders verwoord kunnen worden, daar ben ik het mee eens.

Kevjoe ik verrmoed dat dit wel eens een deel van de wachtrij zou kunnen worden,

Inderdaad ook wel leuk om een "echte" ruïne in (de buurt van) de wachtrij te hebben, benieuwd of we meer van zulke details te zien krijgen.

En we hebben bijna alweer een eerste fundering!! Na al het slopen gaan we weer bouwen! 🥳🥳🥳 Hier worden we toch blij van…🤗

Credit foto’s: Twitter Jeroen Fotografie📷

Waar zijn al die witte blokken precies voor?
    Ik heb er geen verstand van, maar wordt hier dan beton in gegoten of iets dergelijks?
    Dit gaat dan toch wel weer vlug ook, erg leuk om te zien!

• Mark en JRS hebben hierop gereageerd.

-Thijs- Waar zijn al die witte blokken precies voor?

https://www.bmn.nl/beton-en-vloer/funderingsbekisting

Bekisting van piepschuim. Kan je snel plaatsen in tegenstelling tot bouwen van hout/mdf.
      Hierin wordt vervolgens de wapening gelegd en het beton gestort.

Tof dat de eerst bouwwerkzaamheden gespot zijn. Ben benieuwd of toiletten/winkeltje eerder open gaan als ze daar nu al aan beginnen. Dit is natuurlijk een stuk sneller opgebouwd als attractie + gebouw + instellen show.

Mark Ik denk van wel. Eerst het showtje van Otto en Virginie, over een tijdje de horeca en misschien al een winkeltje, en zo worden we langzaam steeds meer de wereld van Danse Macabre ingetrokken. Ik ben benieuwd!

• Mark vindt dit leuk.

Mark Ben benieuwd of toiletten/winkeltje eerder open gaan als ze daar nu al aan beginnen.

Ik hoop dat er snel weer die prachtige grote zakken popcorn te krijgen zijn in de Efteling, die mis ik toch enorm op dit moment 🍿

Voor zover ik weet is er enkel gezegd dat alles tegelijk open gaat, maar enkel in de context dat er na de opening van het gebied (met de attractie) geen werken meer gaan gebeuren en het "compleet" is, omdat de overlast daar toch wel enorm is.

• Mark vindt dit leuk.

Mooi toch, het plan bestond vast al langer, maar het zal in eerste instantie echt nog onzeker zijn geweest of iets van het oude gebouw bewaard kon blijven. En nu blijkt dat dus te kunnen, prachtig.

Kevjoe De Vliegende Hollander is super-populair en wordt door vele liefhebbers als een van de beste water-coasters neergezet.

Los van de discussie verder, maar hoe dan? Nat worden is uitzonderlijk, de layout trekt nog minder krachten dan de gemiddelde kiddie coaster en de theming houd op na het station. Ik zie het niet.

Die muur van de achterkant van het gebouw is wel echt tof dat die bewaard blijft. Vond ik altijd schitterend om te zien vanaf het heksenpad!

PretparkPro Of het hele slot behouden, onderhouden en upgraden, en dat kunnen betalen door Monsieur Cannibale geen transformatie te geven of geld te verspillen aan demontabele pop up gebouwen die je vervolgens compleet met de grond gelijk maakt.

PretparkPro Jammer dat ze niet meer toren en de ingangspoort hebben bewaard die waren het mooist.

Er zal vast een reden achter zitten, bouwkundig was het niet in al te goede staat natuurlijk. Dat maakt voor zo’n muurtje niets uit maar een grote toren vormt dan toch al een risico. Ook met de klimop die erop zat, geeft natuurlijk een mooi resultaat, maar dat spul gaat echt overal zitten…

Pretparkgenot Geld zal echt niet het probleem geweest zijn hier, dan was er echt wel op andere zaken bespaard. Ze hebben wel geleerd van gebouwen half slopen (Max & Moritz) en de problemen die dat oplevert.

Ik ben wel benieuwd overigens, want nu een stukje van deze toren blijft staan, die sluit aan op het gebouw van Danse Macabre volgens de tekeningen. Zou het Heksenpad dan de enige route zijn om vanaf het plein aan de voorkant (waar de put was) naar de achterkant te komen waar ook het horecapunt en souvenirwinkel komen?

mikeee Zou het Heksenpad dan de enige route zijn om vanaf het plein aan de voorkant (waar de put was) naar de achterkant te komen waar ook het horecapunt en souvenirwinkel komen?

Dat zou zonde zijn, om daar een main road van te maken. Heksenpad werkte juist zo goed omdat het verlaten lag en het er altijd heerlijk rustig was.