Ai, ik heb in de afgelopen maanden/jaren weinig discussies meegemaakt waarbij er zo weinig begrip was richting kamp sloop of kamp behoud eigenlijk. Maar dat terzijde.
Laat ik beginnen met het feit dat de PR afdeling van de Efteling (wederom) volledig de fout ingaat met de manier van aankondigen inclusief de inhoud van het artikel. Wat verschrikkelijk slecht en daarnaast ook zonder gevoel voor nostalgie is even meedegedeeld dat het Spookslot uit de tijd is. Wederom een gemiste kans onder andere na het debacle van Carnaval Festival, Monsieur Cannibale en andere voorbeelden tijdens de corona periode.
Als groot Disney fan en inmiddels al jaren steeds minder grote Efteling fan begrijp ik de vergelijking tussen het Spookslot of bijvoorbeeld een Tiki Tiki Room. We hebben het hier over iconen in een park waarvan het enorm zonde is als deze zouden verdwijnen in wat voor vorm dan ook. In deze situatie speelt echter een heel ander punt mee en dat is dat het huidige gebouw in zijn geheel in geen enkele vorm of wat dan ook (en nee, niet door achterstallig onderhoud) door de keuring zou komen. Het oplossen van dit probleem is enkel mogelijk door het één voor één opnieuw opbouwen van het gehele Slot aan zowel binnen als buitenzijde. Persoonlijk vind ik dit gewoon een zeer slechte keuze gezien de attractie in de huidige vorm écht wel achterhaald is en zelfs met nieuwe effecten of voor de normale dagjesmensen (en die blijven voor een groei naar een groter resort toch het belangrijkste) altijd vergeleken zal worden met het "oude" spookslot, kortom: we lopen door want te eng/te saai/etc.
Samenvattend, er is maar één uitweg mogelijk en dat is het volledig slopen van het huidige spookslot en hier een nieuwe attractie voor neerzetten. Ik ben daarin echter vooral benieuwd of de Efteling in de huidige vorm voor elkaar kan krijgen om een attractie te bouwen van de kwaliteit van een Baron/Symbolica/Fata/Droomvlucht inclusief knipogen naar het verleden (of zelfs delen terug laten komen) of dat ze wederom gigantisch de fout in gaan zoals bij een Max & Moritz en NEST.