ppc-anoniem-1 Kijk, andere parken doen het ook, een betaald voorkruipsysteem, dus niet vreemd dat Disney het gaat doen. De schoen wringt echter dat Disney, welke de duurste entreeprijzen ter wereld heeft, nu het goedkoopste voor kruip systeem ter wereld introduceert. Dat strookt niet en is wat mij betreft niet te verantwoorden.

Toen ik ging zoeken voor entreeprijzen en ik vergeleek Universal met Disney, en dan moeten we realistisch zijn, beide parken doe je niet voor 1 dag maar voor meerdere dagen. Dat Universal echt een enorme klap duurder is dan Disney. En het voor kruip kaartje van Universal loop je helemaal op leeg . . .

Maar ik heb ook niet de illusie dat het bij $15 blijft, want die $15 geeft je toegang tot sommige exclusieve voor kruip rijen. Maar als je er gebruik van wil maken dan kan er voor sommige attracties nog een extra fee worden gevraagd. En die extra fee staat nergens beschreven. Ik denk dat die niet veel lager ligt dan in Disneyland Paris. En ik denk ook dat er maar een paar attracties zijn zonder die extra fee (een Toad's wild ride bijvoorbeeld).

Dus uiteindelijk betaal je alsnog een vermogen als je het systeem enkele keren per dag wil gebruiken.

Ik ben het met je eens, het is opnieuw een upcharge van Disney om weer meer geld uit hun gasten te knijpen en dat is na jaren van bizarre prijsstijgingen van entree tickets, op drukkere dagen, en soms heb je niet de keuze is de prijs in 6 jaar met 60 procent gestegen, dat is gewoon idioot. Maar ergens staat Disney hierin niet alleen en zie je bij alle parken dat de prijzen echt flink omhoog zijn gegaan. Ik weet niet waarom het is, proberen parken hiermee de drukte omlaag te brengen (zonder voor zichzelf omzet te verliezen) of zijn bepaalde zaken gewoon heel veel duurder geworden? Er is iets aan de hand in de algemene pretpark wereld waardoor de prijzen exorbitant aan het stijgen zijn en sommige "gratis" extra's je opeens geld moeten gaan kosten.

Het zal me niets verbazen als dergelijke systemen zijn ingegeven door COVID, niet alleen, maar wel zeker mede, en dat parken ook inzien dat deze ziekte nog wel even bij ons zal zijn en dat ze hun parken dus de komende tijd niet op volle capaciteit kunnen draaien. En zeker in Universal en Disney kan je met minder capaciteit draaien, maar je hebt nog steeds bijna even veel cast nodig.

    Jules Juist! Waarom moet het allemaal zo ingewikkeld zijn met uitzonderingen hier en privileges daar op bepaalde dagen met bepaalde pasjes die je alleen op sommige momenten bij bepaalde uitzonderingen bij een select aantal abonnementen kan krijgen mits het geen kerst is in een schrikkeljaar 🤪

    Gewoon entree betalen en klaar. Lekker makkelijk en zonder gedoe. Voor mij geldt ook dat ik er nog eens heen moet, maar Disney is echt een 1x per 10 jaar park vanwege de prijs, de drukte en de hoeveelheid onzin waarmee je moet dealen tijdens een bezoek.

    ppc-anoniem-2 juist wanneer je een voorkruip systeem erg duur maakt en de gewone bezoeker (welke het systeem niet heeft) daarbij dus niet te veel benadeelt heb je mijn respect. Universal waar een voorkruippas bijna net zo duur is als de entree? Prima. Degene die hem heeft heeft een voordeel en degene die de pas niet heeft niet echt hinder aangezien er niet extreem veel mensen zo’n ding aanschaffen.

    Maar met de huidige prijsstelling die Disney heeft aangekondigd is het niet een voordeel voor degene die de pas bezit, maar juist een nadeel voor degene die hem niet bezit. Het is eigenlijk bijna een must. En dat is in mijn ogen dus geen upsell, maar een verkapte en onsympathieke vorm van prijsverhoging.

      ppc-anoniem-1 Maar met de huidige prijsstelling die Disney heeft aangekondigd is het niet een voordeel voor degene die de pas bezit, maar juist een nadeel voor degene die hem niet bezit. Het is eigenlijk bijna een must. En dat is in mijn ogen dus geen upsell, maar een verkapte en onsympathieke vorm van prijsverhoging.

      Misschien moeten we afwachten of het echt zo gaat zijn maar dit is wel precies waar ik ook bang voor ben. Ik vrees dat het dusdanig gemeengoed gaat worden dat mensen dit afnemen dat het voor de reguliere stand-by lines niks gaat schelen.

      Een ander nadeel is inderdaad wat Lizzzard benoemt, dat je vooraf niet weet wat je aanschaft en hoeveel je eraan gaat hebben. Je kunt op voorhand niet zien hoe je extraatjes eruit zien. Het kan met drukte (en dat is het er altijd voor m'n gevoel) bijzonder weinig voordeel opleveren. Of zou er een cap op zitten aan de hoeveelheid Genie+ er dagelijks verkocht worden?

        John Of zou er een cap op zitten aan de hoeveelheid Genie+ er dagelijks verkocht worden?

        Dat zou betekenen dat het een exclusief systeem is, en daar horen exclusieve prijzen bij. De prijs van (minder dan) één parkeerticket is niet exclusief genoeg voor een bedrijf als Disney voor een cap op dit systeem, lijkt me.

        ppc-anoniem-1 juist wanneer je een voorkruip systeem erg duur maakt en de gewone bezoeker (welke het systeem niet heeft) daarbij dus niet te veel benadeelt heb je mijn respect. Universal waar een voorkruippas bijna net zo duur is als de entree? Prima. Degene die hem heeft heeft een voordeel en degene die de pas niet heeft niet echt hinder aangezien er niet extreem veel mensen zo’n ding aanschaffen.

        Met je eens, maar hangt dat er niet vanaf wat uiteindelijk de rest van de prijzen worden? Als je straks naast de $15 per dag voor toegang tot de ultieme geest ook nog $15 moet betalen voor Peter Pan en $20 voor een Splash Mountain voordring moment dan groei je heel snel naar de prijs van Universal toe. En ik verwacht, maar volgens mij weet niemand dat nog, dat die additional fee voor de echt belangrijke rides best significant zal zijn. En ik verwacht dat dit lijstje met prijzen ook bekend wordt voor je de $15 betaald om toegang te krijgen met de extra opties.

        Ik ben het met je eens dat het een discutabele opzet van het product is, als je ook op de disney blog kijkt dan zie je ook hoeveel haat dit krijgt, tegelijkertijd neem ik opmerkingen als we are one month away from our 5 day Disneyland vacation and I want to pull the plug on the whole thing. vind ik wel wat overdreven, maar het geeft wel aan welk sentiment eraan hangt. Tegelijkertijd wordt er gedaan alsof Disney hier echt een faliekante misstap maakt en net als iedere (mis)stap van het bedrijf wordt er een maand over geschreeuwd en gezeurd en daarna zijn de parkdagen weer uitverkocht en hoor je niemand er meer over.

        Ik wacht nog even met oordelen tot het volledige prijskaartje bekent is, dus met wat je moet betalen als je nog een attractie wil doen met een additional fee met de Genie. Want ik denk dat er een zeer beperkt aantal attracties zal zijn zonder die fee, en dat zijn ook de attracties waar je tot 2 jaar terug eigenlijk altijd wel een fastpass nog voor kon krijgen omdat er toch nooit een serieuze rij stond.

        vond deze wel verhelderend. 40 rides met standaard charge en een paar met upcharge. Die met upcharge mag je er maximaal 2 per dag boeken. Verder bied genie + een meer immersive park experience met commentaren van imagineers en andere overlays. Ook zou de genie + volgens dit filmpje photopass gaan bevatten.

        Dus mijn opmerking dat dit toch nog universal-duur kan gaan worden met de upcharges kan een streep door, verder ben ik benieuwd hoe dit gaat lopen. Denk dat het nog wel los loopt.

          ppc-anoniem-2 Photopass is vooralsnog alleen in Disneyland het geval. DisneyWorld heeft geen Photopass ingebakken.

          • Njit heeft hierop gereageerd.

            Lizzzard De 7/14/21 dagen passen die je via AttractionTickets.com in Ierland koopt hebben de PhotoPass ingebakken. Ik denk dat Genie dat ook gaat worden. Ze moeten het aantrekkelijk maken voor de Engelse markt.

            Ik heb hier nog eens over nagedacht; ik denk dat dit toch voor Disney veel voordelen gaat opleveren en dat er toch veel gebruik van gemaakt gaat worden. Je hebt immers de grootste som van je vakantie al uitgegeven dus je krijgt niet snel het gevoel dat je op een houtje moet bijten. Je vlucht, (on site) hotel en tickets heb je waarschijnlijk maanden of weken van tevoren al helemaal afgerekend. Die uitgaven voel je een paar weken of maanden later niet meer.

            Tevens denk ik dat DLRP bewust gekozen heeft voor een hogere drempel v.w.b. voor dringen i.v.m. een veel lagere hoeveelheid attracties en daarbij zeer lage park capaciteit.

            Overigens ben ik erg gecharmeerd van Genie+ en maken van je routes door het park o.b.v. je locatie, opgegeven must do's en de huidige wachtrijen. Het enige wat ik jammer vind is dat ik dus weer mijn telefoon er steeds bij moeten pakken op vakantie 😅

            15 dagen later

            Nog een video met wat meer uitleg en details. Het blijkt, dat als je vooraf tijdens het vastleggen van je bedrijf de Genie Plus service wil boeken dat je dit moet doen voor je hele verblijf, dus je kan op dat moment niet alleen dag 4 en dag 6 cherry-picken, het is alles of niks!

            Ik heb het videotje gelinkt op een specifieke tijdcode. Namelijk de tijdcode van een mini onderzoekje dat de Disney Food Blog heeft gedaan, en ik vond het toch wel opvallend.

            48% van de stemmers die konden kiezen in de vraag Zou jij Disney Genie plus aanschaffen bij je volgend trip? was het antwoord ja. Dat is bijna 50% van 14.000 stemmen. En tuurlijk, er zijn genoeg mensen die zoiets hebben van kan je een andere keuze maken maar het zegt wel wat over de kansen van slagen van dit betaalproduct. Blijkbaar wordt het nu al redelijk geaccepteerd en zal je, als het goed loopt, zien dat het over een jaartje er gewoon bij hoort bij een Disney Amerika trip.

            • NielsC heeft hierop gereageerd.

              ppc-anoniem-2 Blijkbaar wordt het nu al redelijk geaccepteerd en zal je, als het goed loopt, zien dat het over een jaartje er gewoon bij hoort bij een Disney Amerika trip.

              Die $200 bovenop de duizenden die je uitgeeft tijdens z'n trip kan worden gezien als verwaarloosbaar. Mijn vraag bij dit nieuwe systeem is echter hoeveel rides je daadwerkelijk zal kunnen pakken op een gemiddeld drukke dag.
              Disney zelf heeft er zo veel vertrouwen dat het aanslaat dat, 1 uur eerder boeken voor resort guests een grote perk is. Zou zo maar kunnen zijn als je dus bij opening pas een E-ticket attractie reserveert dat, deze pas in de middag te verzilveren is en je dus maar 2 lines hebt kunnen skippen. Of zit ik hier fout? 🤔

                NielsC Ik vind het altijd grappig als mensen over extra geld praten alsof het niks is. Zo van zo'n grote reis kost veel geld dus dit kan er ook nog wel bij. Je kan het ook omdraaien. Zo'n grote reis kost veel geld dus elke extra Euro die er bij komt weegt zwaar.

                Plus je kijkt nu naar 1 persoon. Met zijn tweeen of zelfs met vieren is het geen 200 extra maar 400 en 800.

                  Kleine sitenote op @ppc-anoniem-2 zijn bericht is wel dat je het wel op de dag zelf kan boeken. Waardoor je niet gelijk alle dagen hoeft te doen, als je het bijvoorbeeld 2 maanden van te voren doet. Dus je kunt oud e dag zelf bepalen of je dit wel of niet wilt doen en zo geld besparen.

                  Ik zag een filmpje voorbij komen van de bouw van de Spider Man attractie in Anaheim, welke pas een paar maanden open is. Deze is echter gewoon gebouwd met een 'Fastpass' logo en ingang. Dat laat nóg meer zien dat de keuze voor Genie+ heel recentelijk gemaakt en dus ook abrupt doorgevoerd is.

                  Voorheen werd Fastpass+ in Orlando ontwikkeld om de gasttevredenheid op te krikken. Onderzoek had namelijk uitgewezen dat deze steeg wanneer je gevoelsmatig een lange rij over kon slaan. Wanneer je 3 wachtrijen over kunt slaan, maar stiekem door dat systeem gedurende de dag langer staat we wachten, is de gasttevredenheid nóg hoger. In eerste instantie waren de financiële voordelen van het systeem geeneens berekend. Deze zijn later toegevoegd om het systeem aan de directie te verkopen. Hoe anders is dat nu.

                  Van het voortouw nemen in gasttevredenheid heeft Disney de afgelopen periode het voortouw genomen in niet de gast maar juist geld op de eerste plek te zetten. Als fan is dat niet alleen pijnlijk om te zien, maar daarnaast een moment van realisatie dat dit niet veel goeds betekenen voor de rest van de industrie. Disney is namelijk vaak de leider en toonzetter is voor de rest.

                  NielsC Die $200 bovenop de duizenden die je uitgeeft tijdens z'n trip kan worden gezien als verwaarloosbaar.

                  Zo duur was een Disney vakantie, als je de juist aanbieding wist te vinden, nu ook weer niet. Voor 990 pp zaten we 9 dagen in een Disney hotel (Coronado Springs) inclusief Dining Plan, Photopass, 100 dollar giftcard, vervoer van en naar de luchthaven, Magic Bands etc. Daar zou nu dan 135 pp bij komen om het systeem te gebruiken wat voorheen gratis was. Ook de Magical Express is niet meer inbegrepen, en met de huidige Uber prijzen in Orlando ben je retour dus 40 pp dollar kwijt.

                  In totaal is dat binnen een jaar een prijsverhoging van 18%, en dan is daarbij nog geeneens rekening gehouden met andere prijsverhogingen, het schrappen van de Extra Magic Hours en de Magicband waar je tegenwoordig ook als Disney gast voor moet betalen. Dat vind ik onacceptabel. Voor het perspectief: een jaarabonnement voor de Universal parken kost 299 Dollar.

                    Orangedevil Met zijn tweeen of zelfs met vieren is het geen 200

                    4 dagen voor 4 personen is $240 en 5 dagen $300, 800 is een beetje overdreven....

                    ppc-anoniem-1 Zo duur was een Disney vakantie, als je de juist aanbieding wist te vinden

                    Oh dat doe je goed!😊 Als ik combi universal en Disney voor een week boek ben ik wel minimaal $2000 (voor 2p) totaal kwijt en dat is zonder eten of fast pass.

                    ppc-anoniem-1 Dat vind ik onacceptabel

                    Het is een flinke prijsstijging als je het zo opnoemt maar, is dat ook niet het hele doel/strategie van Disney? Het zou me niks verbazen als die $15 volgend jaar $25 is.

                      NielsC Het is een flinke prijsstijging als je het zo opnoemt maar, is dat ook niet het hele doel/strategie van Disney? Het zou me niks verbazen als die $15 volgend jaar $25 is.

                      Zeker is het het doel van Disney om meer geld te verdienen, maar dat mag je wat mij betreft niet 'verwaarloosbaar' noemen zoals jij dat doet. Het is een forse verhoging. En als het nu de enige was: OK. Maar het is en-en-en-en-en. Er zijn, zelfs in de sprookjeswereld van Disney, grenzen wat mij betreft.

                      NielsC Als ik combi universal en Disney voor een week boek ben ik wel minimaal $2000

                      Ik hoop dat je één week Disney en één week Universal bedoelt toch? 14 dagen entree bij Disney kost 499 euro. Een jaarabbo op Universal kost 299. Heb je nog 1400 over voor 6 of 13 overnachtingen 😉

                      • NielsC heeft hierop gereageerd.

                        Ik wacht nog even met oordelen tot echt bekend is wat er allemaal bij zit. Geen idee of het alleen een nieuwe fastpass is met wat andere digitale voordelen of ook korting op andere zaken of dingen. Ik zie Disney de lijst nog wel uitbreiden.

                        overigens twijfel ik of disney het echt ad-hoc heeft gedaan zoals ppc-anoniem-1 omschrijft. Ja, ik heb die fastpass borden ook gezien, maar geen automaten meer (terwijl Anaheim nog wél met de papieren fastpassen werkte). En een bordje vervangen is goedkoop en simpel en kan bovendien ook bewust zijn gedaan om je plan niet direct te delen. Dus dat fastpass signage stuk kan ook misleidend zijn geweest en daarin een bewuste keuze om die misleiding te doen.

                        Het is lastig te zeggen.

                        Een systeem als dit bouwen, zeker met de AI die erin moet om het dynamische plannen goed te doen is niet iets dat je zomaar even in elkaar flanst. Dat heeft Disney eerder geprobeerd met het systemen en dat heeft niet altijd goed uitgepakt. Mobile order en restaurant reservering in My WDW was echt een crime.

                        Het kan zeker zijn dat het iets versnelt is door de corona versoepelingen in de USA maar Disney Genie staat denk al jaren in de steigers.

                        ppc-anoniem-1 Zeker is het het doel van Disney om meer geld te verdienen,

                        Oh nee ik doel eerder dat het lijkt dat Disney hun product exclusiever maakt en nog meer op de upper-middle class family probeert te richten. Het "more blood from the same Stones" principe. Als in niet zo zeer op bezoekers groei richten maar eerder op spending per capita. En laat het net even zo zijn dat deze stenen het meeste spenderen tijdens hun vakantie.

                          NielsC zeker weten. De top 20% van Amerika qua salaris verdient ik dacht 2 keer zo veel als de top 20% van Frankrijk bijvoorbeeld. Er is dus een veel grotere groep met een veel groter inkomen te vinden.

                          Al is dat geen zonnig vooruitzicht. En dan niet enkel omdat de prijzen stijgen. Als je namelijk geen geld wil verdienen door meer bezoekers te ontvangen, waarom zou je als park dan in godsnaam nieuwe dure attracties bouwen? De extra capaciteit heb je niet nodig. In tegendeel: door nieuwe attracties stijgt je park capaciteit en dalen de gemiddelde wachttijden. Met Genie+ is dat natuurlijk niet gewenst, want lange wachtrijen brengen meer geld in het laatje… Onderzoek heeft namelijk (helaas) uitgewezen dat voor enorm veel Amerikanen Disney een bucketlist dingetje is. Ze gaan 1 keer in hun leven. Attracties bouwen om herhaalbezoek te genereren is (in tegenstelling tot Europa waar we een enorm hoge attractieparken dichtheid hebben) dus niet zo nodig. Dat heeft het verleden uitgewezen.

                          Waar Disney juist goed door leek te pakken de afgelopen jaren kan het dan wellicht als alles wat aangekondigd klaar is weer worden zoals in de 00’s, waarbij er in een periode van 11 jaar letterlijk geen enkele e-ticket opende in Walt Disney World.