- Bijgewerkt
Mooie korte uitleg video:
En een lange uitleg:
En op de blog van disney: https://disneyparks.disney.go.com/blog/2021/08/introducing-disney-genie
Mooie korte uitleg video:
En een lange uitleg:
En op de blog van disney: https://disneyparks.disney.go.com/blog/2021/08/introducing-disney-genie
Erg jammer. laaste keer hebben we in Disneyland MaxPass ($10) gekocht en was echt de beste deal in Disney! Alles met gemak kunnen doen in beide parkeren en incl alle foto's van de rides en de vele fotografen onderweg..
We konden niet geloven zoveel voor zo weinig bij Disney.
Maar ja mensen komen toch wel (vaak te druk) en Amerikanen geven meer geld uit als ze gaan dus verliezen niet op.
Ik ga al jaren solo naar zowel Orlando als Anaheim, dus voor een trip van pakweg tien dagen is dat 150 dollar dat er voor mij bijkomt. Eerlijk: op de totaalprijs van zo’n trip zal dit procentueel niet zoveel extra zijn, dus ik ga ervoor. En ja, ik ben er mij volledig van bewust dat dit exact is wat Bob Chapek & co willen. Dat de situatie anders zou zijn als ik pakweg met vrouw & kinderen zou gaan: zeker weten.
Pré covid heb ik enkele jaren de Premier Annual Pass gehad (geldig voor zowel Disneyland Resort als Walt Disney World). In Anaheim was in deze pas Max Pass en Photo Pass inbegrepen dus ik heb al van Max Pass (eigenlijk een beetje de voorloper van hetgeen gisteren is aangekondigd) kunnen proeven. En dat smaakte duidelijk naar meer.
Verder ben ik het eens met @Glenneke : ik ben vanmorgen uitgecheckt in Walt Disney World (ik schrijf dit antwoord vanop MCO airport) en heb zonet eens online gekeken naar de status van mijn kredietkaart. Oeps .
Alsof Disney nog niet duur genoeg is.
Nog even en je betaalt ook nog per uur dat je er parkeert.
Columbiad Ik verwacht niet dat >50% van de bezoekers besluit om 15 euro per persoon te gaan betalen hiervoor, laat staan dat ze van het bestaan en het nut weten van de Genie+ (nogsteeds is een verschrikkelijk groot deel van de mensen die uberhaupt het begrip Fastpass niet kent of begrijpt)
Ik denk dat je je hier nog best in vergist. Je ziet bij parken als Port Aventura, waar de voorkruippas voor 37-42 euro over de toonbank gaat, dat meer dan de helft van de bezoekers er eentje bezit. Meer dan 50% van de capaciteit van de attracties wordt namelijk gebruikt om de enorme toestroom van voorkruippassen aan te kunnen. Bij sommige attracties was de verhouding 70 procent fastpass / 30 procent reguliere bezoeker. Waarom zou dat in een Disney park anders zijn? Zeker aangezien ze én hier goedkoper zijn en ze verhoudingsgewijs (als je kijkt naar entree prijzen en gemiddelde bestedingen) bijna schandalig goedkoop zijn.
Daarnaast zijn juist Amerikanen extreem op de hoogte. 20.000 mensen die weten dat ze om 6:00 voor de ingang van Hollywood Studios moeten staan, een app gedownload moeten hebben en met militaire precisie moeten weten waar ze moeten klikken om een boarding pas voor de nieuwste attractie te bemachtigen is daar dagelijkse kost. Voor de gemiddelde Amerikaan is die paar dagen Disney World dé vakantie van het jaar, waardoor ze zich dus extreem goed voorbereiden.
Amber Alsof Disney nog niet duur genoeg is.
Nog even en je betaalt ook nog per uur dat je er parkeert.
sssttttt. breng ze niet op een idee!
COVID of geen COVID met Chapek aan het stuur zat dit er aan aan te komen. COVID heeft het proces alleen maar in de versnelling gezet.
Het mooie van dit systeem is dat de prijzen makkelijk opgeschroefd kunnen worden. Als het een te groot succes blijkt kunnen de prijzen van 15 naar $20 per dag gaan, met een $5 surcharge omdat het hoog seizoen is. 15$ klinkt nu niks maar het zou mij niks verbazen als dit over 5 jaar $40 is. Nog steeds peanuts op je totaal bedrag en daarom zal het werken.
NielsC het heeft vrij weinig met Bob of met Disney te maken;
De prijzen van de Fast Lane, het betaalde voordringsysteem van Walibi Holland, gaan weer omhoog. Tijdens de Halloween Fright Nights kost een kaartje om bij grote attracties de wachtrij over te slaan maar liefst 70 euro per persoon. Dat komt bovenop de entreeprijs van 37 euro.
De prijs is 20 euro hoger dan de rest van het seizoen. Vorig jaar kostte zo'n zelfde ticket in de zomer zelfs 30 euro minder. Met behulp van de zogeheten Fast Lane Gold kunnen bezoekers 90 procent van de actuele wachttijd overslaan. Het systeem werkt met behulp van een mobiele website.
Bron : Looopings artikel uit 2019
De prijzen van dagjes uit stijgen ieder jaar met een redelijk percentage. Vaak onder het mom van inflatiecorrectie of omdat er een extra attractie bij is gebouwd. Maar tegelijkertijd, als er een attractie wordt verwijderd heb ik nooit de prijs van een park weer zien dalen omdat er nu minder rides zijn. En waar voordring pasjes eerst vaak gratis waren, of als goedmakertje werden gegeven bij klachten wordt het intussen al door veel parken als cash cow gezien.
Dus ja, je kan Bobje of Disney hiervan de schuld geven, maar ook Walibi (CDA), Phantasialand, Thorpe (Merlin) en vele andere parken doen graag met die trend mee en daar is de prijs van een pakketje fastpassen flink op te voeren, zeker als het drukker is in het park. En de Efteling doet dat niet in fastpassen, maar de entreeprijs is in de zomer ook hoger dan in de herfst. En qua steiging van de entreeprijzen . . .
Dit is het grafiekje van de Efteling (WIKI) en ik wil niet lullig doen maar daar zie je de curve van de prijssteiging ook weinig afvlakken de afgelopen jaren.
Conclusie, we zullen moeten zien hoe dit systeem de wachttijden beinvloed, maar het is intussen duidelijk dat betalen om voor te dringen de nieuwe norm is geworden. SixFlags was een van de eerste rond het jaar 2000, Universal volgde niet veel later en nu zijn de parken die het niet doen zeer sterk in de minderheid. Het is zoals het is . . .
. . . pretparken bezoeken is een dure hobby
Flying_Bryan En het wordt nog mooier: Wanneer je in een Disney hotel verblijft krijg je een grandioos voordeel
Naja, ergens is dit wel een redelijke winst, geen idee hoeveel van die pasjes er per dag klaar liggen maar dat je die als hotelgast zekerder kan verkrijgen is niet verkeerd. Tegelijkertijd is het na het uitkleden van de perks van het verblijven in een Disney hotel pas één van de enige dingen die is teruggekeerd, veel van de Extra Magical Hours zijn opgeheven, zelfde met het fastpassen kunnen boeken voor het plebs het kon of bepaalde reserveringen eerder kunnen maken. Het is ergens niet meer dan logische met de opgeblazen overnachtingstarieven in Disney (World) dat er weer iets voor terug komt.
[EDIT] - Typo's en zinsopbouw her en der / reactie op Bryan
ppc-anoniem-2 ik begrijp je argument dat dit een trend is in pretparkland. Disney, is echter z'n grote speler dat ze altijd rechtsaf zouden kunnen gaan als ze willen. Chapek staat voor zijn budget cuts bekend deze nieuwe plus service is door een voorbeeld van om een nieuwe revenue stream te creëren en te snijden in het huidige aanbod. Ik ben niet persé tegenstander van deze beslissing, ik zeg alleen dat dit een slippery slope is.
Ik vraag me overigens ook af wat het gevolg gaat zijn voor de enkele single riders lines die er nu in Orlando & Anaheim zijn. Als je mensen wil laten extra betalen, kan het logische gevolg zijn om dit gratis alternatief ook weg te gooien. Of ben ik nu te negatief?
ppc-anoniem-2 Het is ergens niet meer dan logische met de opgeblazen overnachtingstarieven in Disney (World) dat er weer iets voor terug komt.
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Los van het half uurtje eerder toegang en de locatie, zijn er momenteel gewoon géén onbetaalde voordelen voor een Disney hotelgast te bespeuren. Je zou zeggen dat de bezettingsgraad dan enorm zou dalen. Of zou de gemiddelde bezoeker ondanks de enorm hoge prijs en de weinig tot geen voordelen tóch in een Disney hotel willen verblijven?
ppc-anoniem-2 De prijzen van dagjes uit stijgen ieder jaar met een redelijk percentage. Vaak onder het mom van inflatiecorrectie of omdat er een extra attractie bij is gebouwd.
De prijsstijging van entree staat toch totaal los van het betaalde fastpass principe? Ik bedoel iets wat voorheen gratis was schrappen, dan onder een nieuwe noemer terug brengen en vervolgens dan tegen betaling invoeren is in mijn ogen iets totaal anders dan meer geld vragen voor een entreeticket. Het zou hetzelfde zijn als de Efteling de Python de Boarding pass opeens betaald zou maken. Dan zou het hek ook van de dam zijn. Precies een jaar voordat Corona om de hoek kwam kijken stegen de prijzen van Disney tickets overigens ook, tijdens feestdagen zelfs met 30 dollar. Een jaar eerder stegen de prijzen in Disney World ook met gemiddeld 5 dollar.
Geen enkel park heeft overigens ooit een systematisch gratis voorkruipsysteem gehad zover ik weet. Dit had natuurlijk met patenten te maken. Enkel Voletarium in Europa-Park kan ik me voor de geest halen.
Kijk, andere parken doen het ook, een betaald voorkruipsysteem, dus niet vreemd dat Disney het gaat doen. De schoen wringt echter dat Disney, welke de duurste entreeprijzen ter wereld heeft, nu het goedkoopste voorkruipsysteem ter wereld introduceert. Dat strookt niet en is wat mij betreft niet te verantwoorden.
Heb ik in december 2019 niet al $15 dollar per dag afgetikt voor FastPass in Anaheim?
JeroenD
Ja voor maxpass om digitaal fastpass te reserveren. De ouderwetse manier van een fastpass bemachtigen was toen ook gewoon nog mogelijk en gratis. Tevens vallen nu bij Genie+ de topattracties niet meer onder die $15 en $20. Daar mag je dan nog extra per ritje voor aftikken.
Flying_Bryan Dat laatste stoort me vooral. Er bekruipt me 't gevoel bij dit Disney-systeem dat ik èn extra geld met neertellen èn een encyclopedie nodig heb om te begrijpen hoe ik nou precies wat, waar en wanneer kan gebruiken en wat dat nu precies kost. In Disney is de tijd van spontaan rondlopen en een extra doen, al dan niet met een FastPass, nu wel een beetje verleden tijd en dat vind ik ontzettend jammer. Mijn bezoek in 2018 was met de betaalde MaxPass echt prima, maar dat komt nu nog een bak extra kosten en een boel extra plannen bij kijken.
Ik zal er vast ooit wel een keer een absurd bedrag voor neertellen om 't mee te maken, maar de drang het geregeld te doen is er wel vanaf voor mij.
"Don't use my character commercially" -Robin Williams
Gelukkig had ik al nooit geld om naar Disney te gaan.
Ik vind die 15,- per dag een beetje riskant. Het kan dus voorkomen dat je om 9 uur 's morgens een LL wilt boeken voor Big Thunder Mountain maar pas om 15.00 uur een plekje hebt. Dan kan je pas na 15.00 uur een nieuwe LL boeken, maar ik voorzie dat dan vrijwel alles al uitverkocht zal zijn. In die situatie heb je dan alsnog 60,- ( in mijn gezinssituatie ) betaald voor maar 1 ride.
Afgelopen week heb ik Virtual Line meegemaakt in EuropaPark. Die was uiteraard gratis, maar als het LL hetzelfde principe gaat kennen dan kan daar wel een groot voordeel in zitten. VL van EP zorgde dat ik 0 seconden heb gewacht voor BlueFire en 1 minuut voor CanCanCoaster. Bliksem snel zeg maar
Maar dat werkt alleen als je relatief weinig plekken beschikbaar stelt, dan zorgt het ervoor dat je gewone rij ook lekker blijft doorlopen.
En hierin ben ik toch benieuwd wat Disney gaat doen; wordt het de betaalde EuropaPark versie of gaan ze er alles aan doen om twee rijen te creëren waarvan de een wat sneller doorloopt dan de andere? Ik vrees het laatste.
Ik lees woorden als goedkoop en extreem laag. Hoe kan iets wat eerst gratis was en nu 20 dollar kost goedkoop zijn? En helemaal als je als gezin bv 4 dagen gaat. Dan komt er ff 320 dollar bij.
Even naar mijn situatie kijken. Voor 4 dagen Disneyworld(zonder hopper) zijn wij met zijn vieren incl die fastpass en parkeren zo'n 2000 Euro kwijt. Dat is dus 2000 Euro voor 4 dagen pretpark! Er zullen wel Disneyfans zijn die dit normale prijzen vinden.
Orangedevil Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit voor de 14/21 daagse passen doen.
Njit Orangedevil Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit voor de 14/21 daagse passen doen.
Flexibel denk ik . . . als ik deze cryptische omschrijving vertaal lijkt het erop dat je dit per dag kan beslissen.
You can choose from all of our new options, a mix of them or none at all, and continue to have a great experience no matter how you decide to plan your best Disney park day.