Ik zag een filmpje voorbij komen van de bouw van de Spider Man attractie in Anaheim, welke pas een paar maanden open is. Deze is echter gewoon gebouwd met een 'Fastpass' logo en ingang. Dat laat nóg meer zien dat de keuze voor Genie+ heel recentelijk gemaakt en dus ook abrupt doorgevoerd is.
Voorheen werd Fastpass+ in Orlando ontwikkeld om de gasttevredenheid op te krikken. Onderzoek had namelijk uitgewezen dat deze steeg wanneer je gevoelsmatig een lange rij over kon slaan. Wanneer je 3 wachtrijen over kunt slaan, maar stiekem door dat systeem gedurende de dag langer staat we wachten, is de gasttevredenheid nóg hoger. In eerste instantie waren de financiële voordelen van het systeem geeneens berekend. Deze zijn later toegevoegd om het systeem aan de directie te verkopen. Hoe anders is dat nu.
Van het voortouw nemen in gasttevredenheid heeft Disney de afgelopen periode het voortouw genomen in niet de gast maar juist geld op de eerste plek te zetten. Als fan is dat niet alleen pijnlijk om te zien, maar daarnaast een moment van realisatie dat dit niet veel goeds betekenen voor de rest van de industrie. Disney is namelijk vaak de leider en toonzetter is voor de rest.
NielsC Die $200 bovenop de duizenden die je uitgeeft tijdens z'n trip kan worden gezien als verwaarloosbaar.
Zo duur was een Disney vakantie, als je de juist aanbieding wist te vinden, nu ook weer niet. Voor 990 pp zaten we 9 dagen in een Disney hotel (Coronado Springs) inclusief Dining Plan, Photopass, 100 dollar giftcard, vervoer van en naar de luchthaven, Magic Bands etc. Daar zou nu dan 135 pp bij komen om het systeem te gebruiken wat voorheen gratis was. Ook de Magical Express is niet meer inbegrepen, en met de huidige Uber prijzen in Orlando ben je retour dus 40 pp dollar kwijt.
In totaal is dat binnen een jaar een prijsverhoging van 18%, en dan is daarbij nog geeneens rekening gehouden met andere prijsverhogingen, het schrappen van de Extra Magic Hours en de Magicband waar je tegenwoordig ook als Disney gast voor moet betalen. Dat vind ik onacceptabel. Voor het perspectief: een jaarabonnement voor de Universal parken kost 299 Dollar.