Eventjes een schop omhoog!
Ik was de afgelopen dagen in Walt Disney World voor het RunDisney Marathon Weekend event en heb daar uitgebreid in de praktijk kunnen kennismaken met deze features.
Zoals ik eerder in deze topic al meldde, had ik gepland om van tevoren voor deze vakantie Genie+ te reserveren voor elke dag van de vakantie. Maar omdat ik deze trip al had geboekt vooraleer er van Genie+ sprake was, bleek dat niet mogelijk te zijn. Als je nu een toekomstige trip naar Orlando zou boeken via Disney, kan dit uiteraard wel. Ik was een beetje teleurgesteld dat ik dit niet kon, maar goed, dan zou ik het ter plaatse op dagbasis wel doen.
Achteraf gezien ben ik blij dat ik het van tevoren niet gedaan heb voor alle dagen. Meer zelfs: als ik nu de slotsom maak: van de twaalf dagen die ik in de parken heb doorgebracht, zijn er maar twee dagen geweest (!) waarop ik ’s ochtends de vijftien dollar heb afgetikt voor Genie+. Op andere dagen heb ik soms gebruik gemaakt van de extra individuele lightning lane acces voor rides zoals Rise of The Resistance, Flight Of Passage etc. Voor deze rides kan je dus ook gewoon de snelle toegang apart aankopen en daarvoor hoef je niet per sé eerst nog eerst de gewone Genie+ hebben aangeschaft.
Twee dagen dus uiteindelijk maar, terwijl ik initieel dus voor de volledige twaalf dagen wou gaan. Waar zit ‘em het het verschil? In eerste instantie heb je op zo’n Disney trip sowieso enkele dagen waarop je te weinig tijd spendeert aan de parken zelf die zo’n uitgave verantwoorden. Voor de gemiddelde toerist zijn dat allicht dagen dat ‘ie naar de concurrentie gaat of aan het hotelzwembad blijft liggen. In mijn geval waren dat mijn twee RunDisney dagen: ik liep zowel de halve marathon op zaterdag als de volledige marathon op zondag. Na beide runs ben ik nog in de parken geweest, maar dat was eerder om gewoon wat rond te lopen en de spieren wat te laten ontspannen. Hier en daar pak je dan wel een ride mee, maar je gaat dan zeker niet verschillende attracties na elkaar doen. En omdat het twee keer dan midden in de nacht opstaan is (als runner wordt je rond 3u aan de startzone in Epcot verwacht) ga je de avonden tevoren uiteraard ook niet tot parksluiting doordoen.
Een andere belangrijke reden is dat niet elk park het meest geschikt is voor Genie+. Voor mij persoonlijk waren Magic Kingdom en Hollywood Studios de beste parken voor Genie+ maar is het eigenlijk overbodig in Epcot en Animal Kingdom. De lange wachttijden bij Soarin’ in Epcot liggen al een tijdje achter ons sedert de ingebruikname van het derde theater. De belangrijkste rides in deze parken (Flight Of Passage, Frozen Ever After, Remy) zitten sowieso niet in de basic Genie+ en daar moet je extra voor betalen. Test Track heeft een hele efficiënte single rider rij. En de rest (SpaceShip Earth, Mission Space, Kilimanjaro Safari, Dinosaur, Navi River Journey etc) kan je met een beetje planning perfect via de stand-by doen.
Magic Kingdom en Hollywood Studios is een ander verhaal. Vooral in dat eerste park zijn er heel veel rides die je met Genie+ kan reserveren. Ik heb eens een dag gehad dat ik beide parken heb gecombineerd, waarbij ik in de voormiddag en namiddag heel veel in MK heb kunnen doen en toen kon ik in de vooravond voor de Studios nog zowel de RockNRoller coaster, ToT en Toy Story reserveren - dat moet qua efficiëntie zo’n beetje de beste Genie+dag geweest zijn van mijn vakantie.
Van de normale Genie+ rides, blijkt Slinky Dog in de Studio’s zo’n beetje de hardest to get te zijn. Toen ik om 7u daar mijn timeslot reserveerde, zat ik al meteen ergens in de late namiddag. Met als gevolg dat ik pas om 11u een volgende reservatie kon maken - in princiep reserveer je telkens maar voor één ride en een volgende reservatie maak je twee uur later of als je eerste ride achter de rug is. In mijn geval was dit dus twee uur na parkopening om 11u en op dat ogenblik was de keuze dus al redelijk beperkt. Hier moet je echt wel rekening houden als je Slinky graag via Genie+ wil doen.
Wat me verder is opgevallen: we weten allemaal wel dat Disney de stand-by wachttijden hoger communiceert dan ze in werkelijkheid zijn, maar het verschil tussen posted & actual was deze keer werkelijk frappant - allicht om zo de mensen naar Genie+ te duwen. Enkele voorbeelden: Remy posted 75 actual 40; Rise Of The Resistance posted 150 actual 50; Space Mountain posted 60 actual 30. Dat zijn toch al serieuze verschillen me dunkt…
Van de extra betalende rides heb ik gebruik gemaakt van het systeem voor Flight Of Passage en Rise of The Resistance. Voor Rise was dat op de laatste dag van mijn vakantie in de voormiddag; ik werd tegen 16u op MCO airport verwacht en daardoor had ik de zekerheid dat ik ‘em kon doen. Dat bleek achteraf overigens een life saver te zijn, want Rise lag er de hele ochtend uit en kon pas zijn eerste bezoekers verwelkomen na twaalven. Wat dus betekende dat een ganse voormiddag aan betalende lightning lane bezoekers moest ingehaald worden. Dat lukte en op nog geen kwartier zat ik al in de pre show met BB8 en Rey. Maar de posted standby stond op dat ogenblik hierdoor al op 220 minuten. OK, na de vorige paragraaf weten we dat de realiteit wel lager zal zijn. Maar juist omdat er nog een hele reeks bezoekers moest ingehaald worden, was de ratio standby/lightning lane bij het merge point volgens mij 20-2.
In ’t algemeen denk ik overigens wel dat het systeem succes heeft: veel bezoekers maken er gebruik van; dat zie je enerzijds door dat je de mensen zelf door de lightning lane ziet gaan maar anderzijds ook door het feit dat je gedurende dag constant mensen op hun smartphone ziet reservaties maken. En ook de extra betalende rides gaan als zoete broodjes de deur uit: binnen enkele minuten na 7u zijn bijvoorbeeld steevast alle timeslots van Rise al verdeeld. Dus of we leuk vinden of niet: ik vrees dat het systeem zoals het er nu is nog wel een tijdje zal blijven. In 't algemeen heb ik deze trip meer tijd doorgebracht in de standby rij in vergelijking met het vroegere Fast Pass Plus-systeem. Maar aan het eind van de dag maakte het niet zoveel uit. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik on-site verbleef en dus gebruik kon maken van de early entry in de ochtend (wat mij bijvoorbeeld twee ritjes Rise met amper 25 min stand-by opleverde in de Studio's; ik kon nog aansluiten in de stand-by nét vooraleer de grote menigte arriveerde). De grote verliezers in deze nieuwe wereld zijn volgens mij de mensen die off-site verblijven...