Het concept van de virtuele wachtrij is toch wel iets anders dan de boarding pass. Mensen hier lijken bang te zijn dat de spontaniteit verdwijnt, maar je schuift nog steeds gewoon aan in de rij, alleen hoef je niet meer fysiek in de rij staan (dus anders dan de boardingpass waar je een tijdslot reserveert). De monorail lijkt me juist de perfecte plek voor dit systeem omdat je dan rustig het lavenlaar kan bewonderen terwijl je wachttijd aan het aftellen is. Dan wordt het volk van laaf dus als het ware de wachtrij van de monorail (en als je even een eigenheymer wil halen op het st nicolaes plein of een kleine boodschap moet dan kan dat ook).
En het feit dat de boarding pass niet goed werkte is toch juist een reden om een andere vorm van digitaal wachten uit te proberen? De pretparkwereld heeft al lang bewezen dat er daadwerkelijk potentie zit in het concept. Het lijkt me dan juist goed om met verschillende alternatieven te experimenteren om tot de best mogelijk optie te komen. Als die goed werkt en fijn in een dagje Efteling past en ook nog eens de wachtrijen korter of aangenamer maakt zie ik alleen maar voordelen.