- Bijgewerkt
Again sorry for my lack of Dutch but It would appear Ciclone from playcenter has now appeared in Bolivia
Doesn't look like it actually ever ran though.
Again sorry for my lack of Dutch but It would appear Ciclone from playcenter has now appeared in Bolivia
Doesn't look like it actually ever ran though.
MrMoriarty Ciclone from playcenter has now appeared in Bolivia
Cyclone from Playcenter was painted blue(ish) at the end of it's life and said to be scrapped.
This red coaster also has bushes growing on it, so it has to be there for a while. Or did they try to paint it and then abandoned the project? Or were there more then two installations?
This could be the "lost" coaster from Playland park, Jacksonville Beach, USA ?
EDIT: no - this one has the same size and layout as the one spotted in Brazil - but it is not that coaster either (different wear and paint colors)
I sended a message to their Facebook page. The park debuted a "new" coaster just before christmas.
Cyclone from playcenter "in storage"
BING MAPS
GOOGLE MAPS
HERE MAPS
Volgens rcdb is deze baan in werking geweest tot 2023.
Kan het ook eventueel de baan uit Portugal zijn die daar in 1975 opdook en waar we nooit verder een link mee onderzocht hebben? (Te zien vanaf 54 seconden)
EDIT:
Als je trouwens goed naar de foto's van rcdb bekijkt, dan lijkt me toch dat hier recent renovatiewerken zijn uitgevoerd. Je ziet op heel veel foto's op heel veel plaatsen "verse" track. Dit lijkt me meer dan een stukken die geschilderd zijn. Dit lijkt me echt track replacement. Dat kan verklaren waarom op rcdb staat dat deze nog in werking is geweest. Ik zal aan George Greenway vragen welke informatie hij heeft, hij contacteerde me vorige week over een andere baan die in dit park stond en hij is hier deze maand nog geweest.
FlyingTimo
Die foto die je hier zet, dat is toch een oude foto he? Hoe zeker ben je dat het niet om dezelfde achtbaan kan gaan? En we weten toch niet dat die was scrapped, we weten alleen dat die bij een recyclage bedrijf stond. Volgens rcdb werd er op deze locatie gewerkt aan de coaster... Misschien is deze nooit afgebroken maar effectief gerenoveerd. Wat alle nieuwe stukken track kan verklaren.
FlyingTimo
En wat betreft de vondst van Duren in de jaren 70'. Dat zou me toch ook verbazen als het de Ciclone is. Volgens onze tijdlijn stond die tussen 1970 en 1973 in Playcenter in Brazilië en daarna reisde die met Kingstom Park rond over de Braziliaanse kermissen. Zou dit dan ook niet eerder de Portugese baan zijn geweest, klinkt precies logischer?
Verder zou ik het toch ook nog eens willen hebben over die Meteor banen.
Er was de Meteor Roller Coaster van de Duitse exploitant Bornhäuser & Christus die in 1955 opdook.
https://ride-index.de/2017/09/03/meteor-bornhaeuser-christ/
En dan is er als ik het dus goed begrijp een tweede Meteor achtbaan, deze keer van de Zwitserse exploitant Charles Tissot.
Een van deze banen werd gespot in Zurich in 1955. Deze zou later naar Amerika zijn verhuisd (Sportland Pier).
Wat mij opvalt is dat Mack Rides hier zelf over maar 1 achtbaan praat en niet over meerdere.
En als ik het dan goed begrijp is het de baan van Tissot die uiteindelijk wordt omgevormd tot de Monorail Éclair.
Die baan in Zurich, het leek me logisch dat het die van Tissot zou zijn, maar dat klopt dan niet met Amerika en met het omvorm verhaal naar de Monorail Éclair. Dus dan moet het al die andere zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Dus wat mijn vermoede is:
Ja sorry voor de vele reacties, maar ik heb van deze zondag gebruik gemaakt om alle posts van de afgelopen jaren opnieuw door te nemen.
Op 3 januari schrijf je dat de Ciclone in 1959 in Grenoble staat en op 4 januari schrijf je 1960. Welk van de twee datums is correct?
Verder nog wat vragen over de Monorail van Bakker.
FlyingTimo
Ik heb hier genoteerd dat deze onder andere aanwezig was in Berlijn in 1960, weet iemand op welke Berlijnse kermis dit was?
Ook Deventer in 1960 heb ik staan, maar over welke van de twee kermissen gaat dat? Lente of zomer?
charivari
En wanneer die onder Stuy reist komt die in 1977 in Hagen, iemand een idee welke kermis in Hagen dit was?
Verder wordt er over die baan eerst gezegd dat die na Movie Park Germany/Traumlandpark naar Amerika gaat om er na naar Thailand te gaan. Later wordt er gezegd dat dit niet klopt en dat die in de plaats terug naar Duitsland is gegaan met exploitant Otto Witte. Maar nog later wordt vastgesteld dat Otto Witte de eigenaar was tussen Bakker en Stuy. Dus ik neem gewoon aan dat die van Movie Park Germany/Traumlandpark naar Thailand gegaan is?
EDIT:
Ik was nog eens verder onderzoek aan het doen en vandaag de dag lopen de kermissen van Tilburg en Brussel gelijktijdig. Aangezien we hier zeker weten dat de Monorail van Stuy in Brussel was en hem ook op meerdere foto's staat van Tilburg in 1974 zit ik dus met een raadsel. Liepen die kermissen in 1974 dan niet op hetzelfde moment? Jij hebt deze verpachtingslijst gevonden (hoe doe je dit zelfs?), kan je daarop ook de datum zien wanneer de kermis was?
PS:
Ik ben trouwens in kaart aan brengen op welke kermissen al deze monorails stonden, dus mocht iemand nog extra informatie hebben, over waar ze in welk jaar stonden, please, let me know
Jonathan Ja sorry voor de vele reacties, maar ik heb van deze zondag gebruik gemaakt om alle posts van de afgelopen jaren opnieuw door te nemen.
Ik vind het alleen maar leuk als mensen nog eens aanhaken en kritisch meekijken naar de tijdlijn
Het is al ingewikkeld genoeg met al die foto's zonder dat we het nog echt kunnen navragen bij exploitanten.
Jonathan Jij hebt deze verpachtingslijst gevonden (hoe doe je dit zelfs?)
In het geval van Tilburg is dat niet moeilijk, omdat ik de lijsten vanaf 1880 tot heden in mijn bezit heb.
De Tilburgse kermis valt sinds 1965 in de laatste volle week van juli. Ik heb ook die originele dia in mijn bezit en er zijn krante-artikelen uit 1974 waar deze achtbaan ook op staat. Dus de schuld leggen we dan maar bij Brussel - die zal wel in een ander tijdvak gezeten hebben.
Jonathan Dus ik neem gewoon aan dat die van Movie Park Germany/Traumlandpark naar Thailand gegaan is?
Ja, dat klopt.
Jonathan Dus wat mijn vermoede is:
Meteor Roller Coaster van de Duitse exploitant Bornhäuser & Christus uit 1955 duikt op in Zurich en verhuisd daarna naar Sportland Pier in Amerika waar die van 1960 tot 1970 staat.
Meteor van de Zwitserse exploitant Charles Tissot duikt eveneens op in 1955 en wordt omgevormd tot Monorail Éclair in 1956.
Ik heb van een oude exploitant vernomen dat de baan van Bornhäuser & Christus naar Tissot gegaan is,
Er is een tweede exemplaar bekend, dat was een kleinere versie die in Duitsland als indoor coaster/spookhuis gereisd heeft. Wellicht is deze naar de USA gegaan. Het kan ook nog maar zo zijn dat MACK er meerdere gebouwd heeft, maar dan zou iemand navraag moeten doen bij het archief van MACK.
Deze foto is uit 2019:
Deze foto is uit 2023:
Ook al zijn er werken uitgevoerd, dan gaat het er bij mij nog steeds niet in dat de "paarse" baan in 2020 in Bolivia is neergezet en dat amper 4 jaar later de nieuwe rode verf er afgebladderd is en de struiken tot in de top van de lift groeien?
Aan de andere kant: op foto 1 zie dat 1 lichtmast paars is en op foto 2 zie je ook dat 1 lichtmast paars is (zonder de lampen er op) - er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat ze van twee banen 1 hebben proberen te maken oid.
Maar goed, laten we een open vizier houden, iemand moet het toch weten.
FlyingTimo In het geval van Tilburg is dat niet moeilijk, omdat ik de lijsten vanaf 1880 tot heden in mijn bezit heb.
De Tilburgse kermis valt sinds 1965 in de laatste volle week van juli. Ik heb ook die originele dia in mijn bezit en er zijn krante-artikelen uit 1974 waar deze achtbaan ook op staat. Dus de schuld leggen we dan maar bij Brussel - die zal wel in een ander tijdvak gezeten hebben.
Zou je mij alle verpachtingslijsten van Tilburg eens kunnen doorsturen? Ik was hier al langer naar op zoek, ook los van dit project Een pb sturen met dit forum sturen, gaat niet zeker? Via email dan?
EDIT1: Ik heb tijdelijk mijn fb link in mijn profiel gezet. Anders moet je me daar toevoegen kunnen we zo verder data uitwisselen over Tilburg.
EDIT2:
Net achterhaald dat de kermis van Brussel in 1974 in maart was en dus niet in de zomer. Dan overlappen de datums niet meer en klopt weer alles
FlyingTimo Ik heb van een oude exploitant vernomen dat de baan van Bornhäuser & Christus naar Tissot gegaan is,
Er is een tweede exemplaar bekend, dat was een kleinere versie die in Duitsland als indoor coaster/spookhuis gereisd heeft. Wellicht is deze naar de USA gegaan. Het kan ook nog maar zo zijn dat MACK er meerdere gebouwd heeft, maar dan zou iemand navraag moeten doen bij het archief van MACK.
Maar dit komt dan toch niet overeen met wat Mack Rides op die fb post heeft gezet?
FlyingTimo Ook al zijn er werken uitgevoerd, dan gaat het er bij mij nog steeds niet in dat de "paarse" baan in 2020 in Bolivia is neergezet en dat amper 4 jaar later de nieuwe rode verf er afgebladderd is en de struiken tot in de top van de lift groeien?
Aan de andere kant: op foto 1 zie dat 1 lichtmast paars is en op foto 2 zie je ook dat 1 lichtmast paars is (zonder de lampen er op) - er is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat ze van twee banen 1 hebben proberen te maken oid.
Maar goed, laten we een open vizier houden, iemand moet het toch weten.
En die link met die Portugese baan, zou dat mogelijk zijn?
Is er eigenlijk ook een excelsheet of een ander visueel overzicht van de tijdlijn van deze achtbanen?
Liampie Is er eigenlijk ook een excelsheet of een ander visueel overzicht van de tijdlijn van deze achtbanen?
Ik heb me er zondag een dagje mee bezig gehouden. Ik kan hier geen Excel file uploaden, maar heb screenshots genomen er uit. In mijn Excel staat wel overal nog een link naar de bron van de informatie.
Liampie Is er eigenlijk ook een excelsheet of een ander visueel overzicht van de tijdlijn van deze achtbanen?
onderaan op deze pagina, maar uiteraard met de nodige vraagtekens
Jonathan Maar dit komt dan toch niet overeen met wat Mack Rides op die fb post heeft gezet?
Ik heb gemaild met het archief van MACK, maar ik heb deze vraag niet specifiek gesteld. Daarnaast publiceert een groot commercieel bedrijf alleen wat ze interessant vinden voor het grote publiek, niet voor die paar nerds zoals wij zijn. Dus die fb post is leuk, maar niet voor onderzoekers.
Als je wat doorzoekt op Duitse fora dan kom je nog wel een en ander tegen.
Jij hebt hier recent toch nog heel wat informatie toegevoegd? Zoals heel wat van de bronnen, want ik dacht heel wat dingen zondag nog niet gezien te hebben...
Bijvoorbeeld voor de Monorail van Bakker.
Van waar komt de informatie van Lorentz? Dit verklaard wel veel waarom die in Duitsland twee keer te zien is. Dan zijn er dus 2 Nederlandse en 2 Duitse exploitanten eigenaar geweest.
Je schrijft dat Stuy eigenaar was tot 1976, maar de documentatie spreekt dit tegen en zegt dat het 1975 is. Zie hier:
Gerrie
Of heb je nog andere documentatie?
Jonathan Van waar komt de informatie van Lorentz?
Van zijn zoon! Die reageerde op facebook
Okay cool, denk niet dat dit hier al gedeeld was
Dat maakt dat ik voor Bakker dit overzicht heb van alle locaties: