En dan dachten we alles gezien te hebben..
Een kleine kermis in Italie, in de jaren '60 - met een compacte monorail achtbaan. Het is moeilijk te zien of deze van Nederlandse of Franse origine is. Maar wel tof dat het bij sommigen nog steeds in het achterhoofd zit!

• Jules heeft hierop gereageerd.

Jules Padova

Over de kleding - dit zag je in NL in die tijd ook. Het waren echte uitjes, de wereld was een stuk kleiner nog.

• Jules heeft hierop gereageerd.
    • MrRC vindt dit leuk.

Met een beetje speurwerk ben ik er ook achtergekomen waar het in Padova (Padua) is :

Schijnt een populaire plaats te zijn voor een kermis :

FlyingTimo Padova

Ik wilde dit dus gokken, maar toen begon ik te twijfelen. Mijn vader's familie komt uit die buurt.

Dat maakt deze plaat extra fantastisch.

10 maanden later

And you thought it was over? Soms duiken er nieuwe plaatjes op. Zoals deze van de Expo in Brussel.

Inmiddels 95% zeker dat ze uit noord-Italie

komen.

FlyingTimo And you thought it was over?

Nooit! 😆 Fijn dat er een broodnodige en prachtige kick voor dit topic is om 't ook onze nieuwe leden te laten zien.

Haha, mooie actie!

Het heeft me er wel toe gezet om maar weer eens verder zoeken, en inmiddels ben ik op een site terecht gekomen waar je oude Nederlandse kranten kan doorspitten.

De zoektermen achtbaan en monorail leverden hier tal van resultaten op, dus ik heb het even beperkt tot 1959.

Hieronder een drietal artikelen die er voor mij uitsprongen over de Monorail van Bakker. Sommige zijn best gedetailleerd en bevatten hier en daar ook wat informatie vanuit de exploitant.

Ik vond het in ieder geval leuk om te lezen hoe er in die tijd over deze baan werd geschreven 😀

„U bent niet alleen....” Wethouder Van Ruller leidt inschrijvingsbijeenkomst meikennis

"Deze nieuwe inrichting, naar een Italiaans voorbeeld, maar fraaier"

Bron: Delpher.nl / Nieuwsblad van het Noorden 07-02-1959

Kermisattractie lag stil door twee mankementen „Kinderziekten” zegt eigenaar

"Het grootste euvel was dat de wagentjes in de hoge bochten te veel snelheid verloren, doordat de nylonwielen door de wrijving met de rail warm werden en gingen "plakken"."

Bron: Delpher.nl / Twentsch dagblad Tubantia 01-04-1959

Monorail is niet zo gevaarlijk als zij er aan de buitenkant uitziet

"Enkele bijzonderheden over dit stalen gevaarte van ruim 60.000 kg. Vallen van 10 meter, wagensnelheid 70 kilometer per uur, hoogste punt 14 meter, 400 meter looprail, duur van de rit, enkele minuten."

Bron: Delpher.nl / Nijmeegsch dagblad 06-10-1959

Ik heb contact met een 78 jarige heer uit Luik gekregen. Hij is in contact met een oude Franse exploitant.

Het begin van het R2000 verhaal en dat van Eclair van de expo gaat nu eindelijk geschreven worden 👍🏻🎉

Maar eerst ga ik op vakantie.

Ps. Misschien wil iemand Italiaanse handelsregisters nakijken op GAM staalbouw. Zo rond 1950.

Update.

Wat ik afgelopen dagen leerde deed mij van de stoel vallen 😅

We grijpen even terug naar de houten MACK Meteor. Deze verscheen in 1955 op de Duitse kermis onder exploitanten Bornhaüser & Christ.

Zij verkochten de baan aan de Zwitser Tissot... ja, dezelfde Tissot die met de Eclair op de Expo in Brussel stond.

Wat is nu het verhaal?

De kwaliteit van die MACK baan was dermate slecht, dat baanstukken steeds vervangen moesten worden. Tissot reed er mee naar GAM in Noord-Italie en zij hebben de houten rails vervangen met de tri-track die we ook op de R2000 zien...

En zie hier twee foto's van beide banen. Let oo de leggers bij de dubbele lift en op de schuine staalkabels bij de supports.. blown away !

mooie wending in de zoektocht dus! En tevens de 1e ombouw van hout naar staal denk ik 😅

3 maanden later

Help 😄

Er zijn 2 MACK "Meteor" achtbanen gebouwd. 1 grote en een kleinere versie. De grotere van de 2 is omgebouwd naar volledig staal, maar ik probeer meer foto's te vinden om dat beter te kunnen duiden. Ik zag op deze foto's alvast 1 duidelijke gelijkenis: het station is hetzelfde. Vinden jullie meer?

Onderstussen nog een oude MACK Meteor foto gevonden:

4 dagen later

Ik heb contact gekregen met dat museum waar die foto uit Graz (1947) vandaan komt.

Het Lunapark is er in ieder geval geweest, daar is een atrikel over gevonden in een krant iut september 1946. Het Lunapark is er 2 jaar geweest, van sept 1946, tot eind 1948. Veel meer hebben ze zo snel niet kunnen achterhalen voor mij.
          In de krant spreken ze van een "rodelbaan - en dat in de zomer!"

Wellicht loont het dus om te zoeken naar stalen rodelbanen en is in die tijd de link naar achtbaan niet gemaakt tot de Franse exploitant het tracktype ging gebruiken voor op de kermis.

Edit: Graz kent een rijke kermis historie. Sinds 1906 vond de herfstkermis plaats op het terrein van dit lunapark. In 1949 werd de kermis weer hervat nadat het lunapark was afgebroken eind '48.

Edit2: een 2e kranteartikel gevonden dat verhaalt van een windhoos begin juni 1946, waarbij "het lunapark zwaar beschadigd raakte" - dus het stond er voorjaar 1946 al.

Edit3: Graz was een stad met staalfabrieken. De bekendste: Waagner-Biro. Zij zijn oa verantwoordelijk voor de Pagode in de Efteling, het Flying Circus op de kermis en talloze constructies wereldwijd, waaronder bruggen, treinrails en monorails.. ze bestaan sinds 1854 en wie weet waar het personeel tijdens de oorlog zich mee vermaakt heeft. Het is een mailtje waard...

17 dagen later

Ik kwam zojuist deze tweet tegen met bewegend beeld van de Mack singlerail. Wellicht een leuke toevoeging.

3 maanden later
          een maand later

En net als je denkt 'nu is de bron opgedroogd' - nee hoor :-)

De Nederlandse achtbaan van de Heer Bakker, stond in 1959 opgesteld op het fabrieksterrein van Lasbedrijf Nijs & Vale te Nijmegen. Dus niet bij NLB (Nijmeegsch Laschbedrijf), die talloze kermisattracties bouwde.

( bron: Archief Nijmegen )

Het feit dat er in Nederland een stalen achtbaan van deze omvang in 1959 actief was, ook al staat hij bij de fabriek, plaatst hem wel op hetzelfde voetstuk als de Matterhorn in Disney, die ook in 1959 open ging. De R2000 ('56) en de Eclair ('58) waren deze baan wel voor, maar die zijn in elkaar gelast bij GAM in Noord-Italie - de Eclair blijkt zelfs een retrack te zijn van de houten Meteor van Mack.

Over zowel het Italiaanse GAM als het Nijmeegse Lasbedrijf Nijs & Vale is helaas weinig terug te vinden.

Wat een speurwerk! Maar zou je kunnen concluderen dat de Matterhorn helemaal niet de eerste achtbaan was met buizen? 🙂

Eftelflags Ik laat 't antwoord op de vraag aan expert FlyingTimo, maar toevallig kwamen foto's van de R2000 uit 1956 langs op de populairste sub-Reddit over achtbanen deze week en daar werd door Amerikaanse fans plots dezelfde vraag gesteld.

Eftelflags Maar zou je kunnen concluderen dat de Matterhorn helemaal niet de eerste achtbaan was met buizen? 🙂

Dat klopt. "the first modern tubular steel coaster" was reeds in 1956 operationeel op de kermis van Parijs.

En in 1959 dus ook een Nederlands exemplaar.