Wat een gaaf project! Altijd al zitten nadenken om een 3D printer aan te schaffen, bij deze toch maar eens gaan doen 😄

Bedankt voor alle leuke reacties allemaal!

Steven Echt een schitterend model tot zo ver, heel goed bedacht ook met het in elkaar zetten! Hij is nog aardig groot, al een plek voor in gedachte straks?

Ik denk dat ik hem in mijn studentenwoning in Delft neer ga zetten, daar heb ik er plaats voor en kan ik er alle dagen van de week aan werken (als het weer zo ver is).

Hjalmar Snelle vraag gaat dit ook daadwerkelijk werken? Als in er rijdt een trein rond?

Jazeker, een dynamisch model is nog altijd leuker dan een statisch model 😉 .

Johan Gaaf hoor, ga je straks als je hem klaar hebt de files ook beschikbaar stellen?

Ik verwacht dat ik het model in de zomer kan afronden en ben dan wel van plan de files ter beschikking te stellen! 😃

Niek Hoe ga je dat oplossen met de rails? Wat gebruik je daarvoor? Knex Tubes? Of iets soortgelijks? Ben benieuwd! Heel gaaf om te volgen!

Ik heb dit met iemand anders (Themepark.nl-gebruiker PimR) uitgedacht die zich sinds kort ook met dit project bezighoudt. Hij kwam met het voorstel de rail en de daarbij behorende wielstellen van CoasterDynamics te gebruiken. Dit railsysteem is heel vergelijkbaar met de Knex Tubes, maar deze tubes zijn iets te dik naar mijn idee.

Niek Je staat op de frontpage!

Super tof! Leuk om te zien dat de bouwupdates zo gewaardeerd worden 😄

Ben ik weer!

Gisteren heb ik beschreven waar ik voornamelijk mee bezig ben geweest en waar ik op het Themepark forum was gebleven. Sinds afgelopen weken is het model weer verder gevorderd en de eerste lifttoren is inmiddels bijna af. Het aandrijfmechaniek moet er nog op (ergens in het midden van de toren) inclusief bijbehorende loopvlakken/hekjes/ladders etc.

Daarnaast laat ik alvast de ontwerpen van de trein zien, deze heeft Pim (gebruiker PimR op Themepark.nl) gemaakt - die hier binnenkort volgens mij ook op het forum verschijnt. 😉

Goed, eerst de toren (en de rest van de layout):

En nog een sierlijke point-of-view:

Zoals ik al beschreven had ben ik van plan de tubes en de wielstellen van CoasterDynamix te gebruiken. De tube heeft een aantal voordelen, waarvan een van de voordelen is dat het loopvlak er gemakkelijk af kan worden gehaald. Op die manier kan ik het model in stukken uit elkaar halen als dat nodig is (voor vervoer o.i.d.). Daarnaast lijken de treinen van CoasterDynamix hun snelheid op de baan redelijk goed te behouden, en het in die zin al "proven technology" is.

De volgende - fantastische - ontwerpen kreeg ik toegestuurd van Pim 😀 :

De zittingen en de rest van de ophanging worden 3D geprint. De wielstellen van CoasterDynamix worden er vervolgens op gezet.

Tot de volgende!

Ontzettend mooi project om te volgen. Ik heb sowieso wel bewondering voor mensen die zoiets vanaf niets opbouwen. Dit is wel van erg hoge kwaliteit. Ben ook erg benieuwd naar het lift systeem.

Prachtig hoor! Echt leuk om te volgen dit. Ik zou dit nooit zelf kunnen denk ik.

Kijk dit topic ga ik hier dus mooi verder volgen

Gave update weer! Ik ben benieuwd!

Nice! Erg tof ontwerp.

Even voordat je gaat printen, wil ik je een tip mee geven.
Op schaal werkt zwaartekracht anders. Ik verwacht (maar ben ook geen expert in schaalmodellen) daarom dat je torens hoger moeten zijn dan dat verhoudingsgewijs de GIB torens in het echt zijn om straks de trein straks door de cobraroll en looping heen te laten gaan. Misschien moet je de toppen van je torens modulair maken zodat je als het echt nodig is, een stuk er tussen kan plaatsen om hem hoger te maken. Als ik naar je plaatjes kijk, is dit misschien al zo, maar het is nog niet te zien. 🙂

En wellicht de trein verzwaren? Geen idee of dat mee- of tegenwerkt.... 🤔

Niek Dat werkt denk ik op schaal tegen.
      In het echt werkt dat doordat je verhouding tussen de zwaartekracht/gewicht groter kan maken. Op schaal blijft de zwaartekracht hetzelfde als in het echt. Het gewicht wat je toevoegt is dus peanuts. Ik denk dat met een zwaardere trein enkel de rolweerstand een stuk vergroot wordt, iets wat je juist niet wilt.

Erik Op schaal werkt zwaartekracht anders. Ik verwacht (maar ben ook geen expert in schaalmodellen) daarom dat je torens hoger moeten zijn dan dat verhoudingsgewijs de GIB torens in het echt zijn om straks de trein straks door de cobraroll en looping heen te laten gaan. Misschien moet je de toppen van je torens modulair maken zodat je als het echt nodig is, een stuk er tussen kan plaatsen om hem hoger te maken. Als ik naar je plaatjes kijk, is dit misschien al zo, maar het is nog niet te zien. 🙂

Als wrijving zo veel mogelijk kan worden voorkomen zou het in principe moeten lukken om de lift en de rest van de elementen gelijk geschaald te houden. Het grote voordeel bij dit model, in tegenstelling tot mijn voorgaande, is dat deze layout relatief kort is. In hoeverre wrijving meespeelt is natuurlijk nog even de vraag - en daarmee kom ik ook op je tweede punt aan. Ik heb er inderdaad voor gezorgd dat de lift modulair is opgebouwd:

Op die manier kan ik er altijd nog voor zorgen dat als wrijving een te grote rol speelt, ik de toren nog vrij gemakkelijk kan verhogen 😀 . Nu probeer ik dit wel te voorkomen, aangezien de echte ook uit 10 "blokken" bestaat 😉 .

Niek En wellicht de trein verzwaren? Geen idee of dat mee- of tegenwerkt.... 🤔

Klopt! Vaak een afweging van wat je track en supports aan kunnen, en het gedrag van de trein. Van vorige - voornamelijk Knex-projecten - merkte ik wel dat als je treinen zwaarder maakt dat je dan minder snelheidsverlies hebt, vermoedelijk omdat je trein wat minder "stuitert". Daarnaast worden knikken in je baan van iets minder grote invloed op je snelheid omdat je momentum wat hoger ligt. Ik wil er daarom ook voor zorgen dat ik de treinen op een nette manier kan verzwaren, bijvoorbeeld door het chasis van de treinen hol te houden zodat ik dit altijd nog kan vullen met zware materialen/metalen 😀 .

Patrick Op die manier kan ik er altijd nog voor zorgen dat als wrijving een te grote rol speelt, ik de toren nog vrij gemakkelijk kan verhogen 😀 . Nu probeer ik dit wel te voorkomen, aangezien de echte ook uit 10 "blokken" bestaat 😉 .

Dat idee had ik al een beetje, maar het was niet zichtbaar op je design. Netjes hoor!
        Ook fijn om te horen dat je al getest hebt met zwaardere treinen. Resultaat gaat tegen mijn verwachting in, maar dan is daar in ieder geval geen vraag meer over. Goed bezig!

Tijd dat ik ook maar aan een hobby project ga beginnen. 😁

Erik Tijd dat ik ook maar aan een hobby project ga beginnen. 😁

Pas op, het is heel verslavend 😜

• Erik heeft hierop gereageerd.

Dit is echt prachtig. 😃
            Respect voor al je werk en tijd die je hier in steekt. ❤️

Ik heb dit project op themepark met groot respect gevolgd. Het grappige is dat ik met hetzelfde idee heb rondgelopen maar vanwege gebrek aan ruimte en budget nooit heb uitgevoerd. Dat ik Patrick een handje kan helpen met het ontwerp is fantastisch!

Over de snelheid van de trein. Ik heb wat berekeningen gedaan aan de benodigde hoogte van de toren en deze is nu inderdaad niet voldoende. Ik heb ook gekeken naar verschillende gewichten voor de trein. Als de trein zwaarder zou zijn heeft dit weinig invloed op de rauwe wrijving van de wielen en moet de toren alsnog een stuk hoger. Zoals Patrick zei is een zwaardere trein wel beter als het aankomt op stuiteren. Ik heb ook de zijwaarte speling zo klein mogelijk gehouden om dit stuiteren te minimalizeren. Uiteindelijk zal het aankomen op trail and error.

Leuk @PimR dat je nu ook hier te vinden bent!

PimR Over de snelheid van de trein. Ik heb wat berekeningen gedaan aan de benodigde hoogte van de toren en deze is nu inderdaad niet voldoende. Ik heb ook gekeken naar verschillende gewichten voor de trein. Als de trein zwaarder zou zijn heeft dit weinig invloed op de rauwe wrijving van de wielen en moet de toren alsnog een stuk hoger. Zoals Patrick zei is een zwaardere trein wel beter als het aankomt op stuiteren. Ik heb ook de zijwaarte speling zo klein mogelijk gehouden om dit stuiteren te minimalizeren. Uiteindelijk zal het aankomen op trail and error.

Nu ik de fantastische ontwerpen van de treinen heb ontvangen kan de hoogte van het zwaartepunt van de trein op de eerste toren ook bepaald worden 🙃 . In het ideale geval - geen enkele wrijving - zou de trein de baan moeten halen gezien het feit dat het zwaartepunt van de trein hoger ligt dan het zwaartepunt komt op de daaropvolgende elementen:

"Helaas" leven we niet in deze ideale wereld, en is er uiteraard wrijving. Zeker de teruggaande beweging, waarbij de trein eerst door de looping moet, verwacht ik idd ook dat de trein het cobraroll-element niet zal gaan halen ☹️ .

Zoals door @Erik en PimR al is aangehaald is het verhogen van deze torens een optie indien dit inderdaad voor problemen zorgt. Een andere optie is het verkorten van de trein (geometrisch of het verwijderen van gondels), waardoor het zwaartepunt op de eerste toren wat hoger kan komen. Het zal in ieder geval een afweging worden van waar snelheid gewonnen kan worden, en waar je wilt afwijken van het originele ontwerp.

De tijd zal het leren 😉

Snelheidsverlies zal vermoedelijk ook met de stijfheid van de baan te maken hebben. Hoe meer de baan zelf beweegt hoe meer energie deze uit de trein haalt. Ik heb zelf geen idee hoe stijf het geprinte materiaal is en of je hier met de montage van de rails nog invloed op hebt.
                Super project dit!

Wow, tof project! Mooi om te zien hoe je je creativiteit kwijt kan met nieuwe technieken zoals 3d printen. Ook mooi om te zien hoe deze techniek de huiskamer bereikt heeft en niet alleen maar door bedrijven gebruikt wordt.

Ben benieuwd naar het eindresultaat! 😀

Wat gaaf om te zien, ga dit zeker volgen!
                Wie had toch, niet eens zo lang geleden, kunnen bedenken dat zoiets "thuis" te realiseren is....