Hallo allemaal!
Op Themepark.nl heb ik afgelopen tijd een bouwverslag bijgehouden die het ontwerp en de bouw van m'n 3D geprinte Giant Inverted Boomerang beschrijft. Omdat dit forum stopt ga ik al mijn bouwontwikkelingen hier onderhouden. Voor het volledige overzicht is het dan ook fijn om dit bouwproces vanaf het begin weer te beschrijven, bij deze! 😀
Ik ben vorig jaar, rond juni, begonnen met het ontwerp van de Giant Inverted Boomerang, naar het gelijknamige model van Vekoma. Mijn doel was - en is nog steeds - om een volledig functionerend model te bouwen. Gezien dat ik gek ben op achtbanen, net als de meeste van jullie, en graag 3D ontwerpen maak leek mij dit een mooie combinatie om deze twee hobby's eens te gaan combineren.
Allereerst heb ik in No-Limits 2 een simulatie gemaakt van de echte versie. Ik heb hierbij de afmetingen aan de hand van verschillende afbeeldingen geschat. Deze layout heb ik overgezet naar een CAD-programma, in mijn geval SolidWorks, en dat zag er toen als volgt uit:
Ik ben met de cobraroll begonnen want...ja, dat vond ik het mooiste onderdeel 😜:
De supports zijn als volgt opgbouwt, zodat ik het geheel als een soort puzzel in elkaar kon zetten:
Om printtijd, en -kosten te besparen wilde ik de splines van de track apart fabriceren, deze wil ik uiteindelijk gaan lasersnijden. De backbone van de track is dus het deel wat geprint gaat worden, elk trackdeel heeft 13 inkepingen waar later de splines in komen te liggen:
Dit ziet er, nadat een trackdeel geprint is, als volgt uit:
Altijd leuk om deze oh-zo mooie gebogen trackdelen te zien 🙃:
Na een paar weken waren de eerste printresultaten zichtbaar:
Tegelijkertijd was ik ook begonnen met het ontwerp van de looping, die - na her en der wat gesjoemeld te hebben met de schaling - ook naar tevredenheid is gelukt:
Nadat ik na lange tijd niet meer aan het project had gewerkt, ben ik verder gegaan met de eerste (lift)toren:
Goed, dan zijn we aangekomen daar waar ik nu ongeveer ben. Een deel van de toren is inmiddels geprint en ik ben druk bezig om de tweede toren ook vorm te gaan geven. Onderstaande foto's tonen het eindresultaat tot nu toe:
In een volgende update laat ik alvast wat zien van het ontwerp van de treinen en mechanische delen van de lifttoren.
Groeten en tot volgende keer,
Patrick